تاثیر احساس زبانی، خوانایی و سبک پردازش اطلاعات (خبرگی) بر قضاوت سرمایه‌گذاران: شواهد آزمایشی

یگانه فغفورمغربی؛ سید حسین سجادی؛ حمیده اثنی عشری؛ علی رضاییان

دوره 17، شماره 65 ، فروردین 1399، صفحه 1-34

https://doi.org/10.22054/qjma.2020.47931.2080

چکیده
  اطلاعات کمی به تنهایی و به خودی خود تصویر ناقصی از شرایط اقتصادی یک شرکت ارائه می‌کند. بنابراین شرکت‌ها علاوه بر افشاهای کمی، افشا‌هایی به صورت کیفی و متنی نیز منتشر می‌کنند که علاوه بر ویژگی کلی اطلاعات یعنی سودمندی در امر تصمیم‌گیری استفاده‌کنندگان، ویژگی‌های دیگری نیز همچون احساس زبانی و خوانایی دارند که می‌توانند بر قضاوت ...  بیشتر

پیش بینی کشف تقلب در صورت های مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

*آسو بهرامی؛ ایرج نوروش؛ عباس راد؛ عطاالله محمدی ملقرنی

دوره 17، شماره 65 ، فروردین 1399، صفحه 35-59

https://doi.org/10.22054/qjma.2019.47425.2072

چکیده
  هدف کلی از انتشار صورت‌های مالی ارائه اطلاعاتی درباره‌ وضعیت مالی، نتایج عملکرد و جریان‌های نقد به گروه‌های ذینفع می‌باشد. اعتماد استفاده‌کنندگان خصوصاً سرمایه‌گذاران، سهامداران و اعتباردهندگان به اطلاعات این صورت‌ها انگیزه‌ای است که شخص را به تقلب در گزارشگری مالی هدایت می‌کند. هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی تقلب در  صورت‌های ...  بیشتر

بررسی تاثیر ارزش های گذشته بازار بر تصمیمات سرمایه گذاری و تغییرات اهرم تجمعی شرکتها از منظر تئوری زمانبندی بازار

جواد شکرخواه؛ سید حمید تمنده

دوره 17، شماره 65 ، فروردین 1399، صفحه 61-83

https://doi.org/10.22054/qjma.2020.47068.2071

چکیده
  شناخت و آگاهی از ساختار سرمایه شرکت­ها از سویی برای سهامداران وسرمایه گذاران بالقوه حائز اهمیت است و از سوی دیگر، اطلاعات در مورد ساختار سرمایه، مورد استفاده اعتباردهندگان قرار می­گیرد. تصمیمات تأمین مالی بسیاری از شرکت­ها به ارزش بازار سهام بستگی دارد. شرکت­ها برای تأمین مالی بیشتر، زمانی به انتشار سهام اقدام می­کنند که ...  بیشتر

بررسی مصداق پدیده اثر هاله‌ای در بازار سرمایه ایران: با تأکید بر نقش اطلاعات حسابداری

ناهید حسینی؛ بابک جمشیدی نوید؛ پرویز پیری

دوره 17، شماره 65 ، فروردین 1399، صفحه 85-108

https://doi.org/10.22054/qjma.2019.47310.2070

چکیده
  تئوری چشم‌انداز و نقطه مرجع یکی از مباحث مطرح در پارادایم مالی رفتاری می‌باشد که توصیف­کننده موقعیت افراد در زمان تصمیم‌گیری است. شواهد تجربی بیانگر آن است که سرمایه‌گذاران در تصمیمات خرید و فروش، نقاطی را به­عنوان نقاط مرجع سود و زیان خود برمی‌گزینند. در صورتی­که قیمت پایین­تر از نقطه مرجع باشد، فروش خود را به تعویق می‌اندازند ...  بیشتر

بررسی تاثیر لحن بدبینانه گزارشگری مالی بر گزارشگری مالی متهورانه: حفاظت از حقوق سهامداران

سعیده میرزائی؛ محمدرضا عبدلی؛ علیرضا کوشکی جهرمی

دوره 17، شماره 65 ، فروردین 1399، صفحه 109-138

https://doi.org/10.22054/qjma.2020.46568.2054

چکیده
  گزارشگری مالی امروزه به عنوان یک استراتژی رقابتی در شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه مطرح است که باعث می‌شود اخبار واقعی شرکت به موقع و به طور جامع و قابل اتکا به ذینفعان انتقال داده شود. وجود حساسیت‌ها در رعایت حقوق ذینفعان به عنوان یک محرک باعث شده تا شکل‌های توسعه یافته تری از زبان گزارشگری به وجود بیاید و این موضوع می‌تواند ...  بیشتر

مدل مدیریت ریسک شرکتی و پیامدهای آن بر عملکرد حسابداری و اقتصادی شرکت

صلاح الدین قادری؛ زهرا لشگری؛ یداله تاری وردی؛ امیر رضا کیقبادی

دوره 17، شماره 65 ، فروردین 1399، صفحه 139-173

https://doi.org/10.22054/qjma.2019.46862.2060

چکیده
  شناسایی و مدیریت ریسک، از رویکردهای جدیدی است که برای تقویت و ارتقای اثربخشی سازمان­ها مورد استفاده قرار می­گیرد. هدف از مدیریت ریسک شناسایی و ارزیابی ریسک و تعدیل آن با استفاده از منابع در اختیار مدیر است. درمطالعه حاضر مدل ریسک شرکت برآورد و اثر بخشی آن بر عملکرد حسابداری  اقتصادی شرکت مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری ...  بیشتر

تدوین مدل عوامل مؤثر بر پایداری شرکتی در ایران

داریوش اخترشناس؛ احمد خدامی پور؛ امید پورحیدری

دوره 17، شماره 65 ، فروردین 1399، صفحه 175-201

https://doi.org/10.22054/qjma.2019.47002.2061

چکیده
  تقویت پایداری شرکتی، به عنوان یک استراتژی مهم برای شرکت‌‌ها، امری تصادفی نیست، بلکه می‌‌تواند با شناسایی و توجه به عوامل مختلف بهبود یابد. بنابراین، شناسایی عوامل مؤثر بر پایداری شرکتی بسیار ضروری است. هدف پژوهش حاضر، تدوین مدلی برای تبیین عوامل مؤثر بر پایداری شرکتی از طریق روش ترکیبی اکتشافی می‌‌باشد. در بخش کیفی پژوهش، به کمک ...  بیشتر