نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی
2 استاد گروه حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
3 استادیار گروه حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
4 استاد گروه مدیریت دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
اطلاعات کمی به تنهایی و به خودی خود تصویر ناقصی از شرایط اقتصادی یک شرکت ارائه میکند. بنابراین شرکتها علاوه بر افشاهای کمی، افشاهایی به صورت کیفی و متنی نیز منتشر میکنند که علاوه بر ویژگی کلی اطلاعات یعنی سودمندی در امر تصمیمگیری استفادهکنندگان، ویژگیهای دیگری نیز همچون احساس زبانی و خوانایی دارند که میتوانند بر قضاوت و تصمیمگیری استفادهکنندگان تاثیرگذار باشند. هدف از انجام این پژوهش بررسی این موضوع است که آیا مدیران میتوانند با دستکاری احساس زبانی و خوانایی اطلاعیه اعلان سود بر قضاوت و تصمیمگیری سرمایهگذاران تاثیر بگذارند یا خیر و اینکه آیا میزان این تاثیر توسط سبک پردازش اطلاعات سرمایهگذاران (خبرگی) تعدیل خواهدشد یا خیر. بدین منظور از یک آزمایش 2*2*2 بین گروهی با دانشجویان حسابداری به عنوان آزمودنی استفاده شد. تجزیه و تحلیل آنوا نشان داد احساس زبانی مثبت و خوانایی ضعیف اطلاعیه اعلان سود بر قضاوت سرمایهگذاران تاثیر مثبت دارد. همچنین احساس زبانی مثبت و خوانایی ضعیف اطلاعیه اعلان سود بر قضاوت سرمایهگذارانی که از خبرگی کمتری برخوردارند و از سبک شهودی برای پردازش اطلاعات استفاده میکنند، تاثیر مثبت و بر قضاوت سرمایهگذارانی که از خبرگی بیشتری برخوردارند و از سبک تحلیلی برای پردازش اطلاعات استفاده میکنند، تاثیر منفی دارد. در مجموع نتایج این تحقیق موید آن است که لزوم حمایت از سرمایهگذاران کمتر خبره به وسیله ارائه دستورالعملهایی برای افزایش خوانایی و همچنین استفاده از احساس زبانی متناسب با عملکرد کلی شرکت توسط نهادهای قانونگذار امری ضروری به نظر میرسد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Language Sentiment, Readability and Information Processing Style (sophistication) on Investors’ Judgment: Experimental Evidence
نویسندگان [English]
- yeganeh faghfour maghrebi 1
- seyed hossein sajadi 2
- Hamideh Esnaashari 3
- ali rezaeian 4
1 P.h.D Student at Shahid Beheshti University
2 faculty member of shahid beheshti university
3 faculty member of shahid beheshti university
4 Faculty member of Shahid Beheshti University
چکیده [English]
Quantitative information by itself provides investors with an incomplete picture of a
firm’s economic circumstances. Thus firms also provide qualitative and textual
disclosures in addition to quantitative disclosures which have characteristics such as
language sentiment and readability that can have impact on investors’ judgment and
decision-making. The goal of this study is to examine whether language sentiment
and readability of an earning press release can affect investors’ judgment and
whether this effect is conditional on investors’ information processing style
(sophistication). For this purpose a 2 * 2 * 2 between-subject experiment was
conducted with accounting students as participants. ANOVA analysis showed a
significant relationship between investors’ judgment, language sentiment and
readability. Results also indicated that positive language sentiment and low
readability affect less sophisticated investors who use heuristic information
processing style in a positive way and more sophisticated investors who use rational
thinking style in a negative way. Taken together, the results of this study confirm
that there is a need for regulation to ensure protection for unprofessional investors
and also require companies to apply disclosure tone which is in line with firm’s
overall performance and increase the readability of qualitative disclosures
کلیدواژهها [English]
- Language sentiment
- Readability
- Information processing Style (Sophistication)
- Heuristic Pstyle
- Rational Processing Style