نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری حسابداری،واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی ،کرمانشاه، ایران
2 دانشیار گروه حسابداری، ، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی ،کرمانشاه، ایران
3 استادیار گروه حسابداری، ، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده
تئوری چشمانداز و نقطه مرجع یکی از مباحث مطرح در پارادایم مالی رفتاری میباشد که توصیفکننده موقعیت افراد در زمان تصمیمگیری است. شواهد تجربی بیانگر آن است که سرمایهگذاران در تصمیمات خرید و فروش، نقاطی را بهعنوان نقاط مرجع سود و زیان خود برمیگزینند. در صورتیکه قیمت پایینتر از نقطه مرجع باشد، فروش خود را به تعویق میاندازند و در نتیجه حجم معاملات نیز کاهش مییابد و اگر قیمت بالاتر از نقطه مرجع باشد، اقدام به فروش سهم میکنند که افزایش حجم معاملات را در پی دارد. هدف از این تحقیق بررسی مصداق پدیده اثر هالهای در بازار سرمایه ایران: با تأکید بر نقش اطلاعات حسابداری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. جامعه آماری شامل 115 شرکت که از ابتدای 1385 تا پایان 1396 در بورس فعال بودهاند. در این پژوهش جهت بررسی فرضیهها از مدل رگرسیون پانل - دیتا استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که سرمایهگذاران در بازار سرمایه ایران در پیروی از الگوی پدیده اثر هالهای، از پیشبینیهای مدیریت (وضعیت نسبی سودآوری شرکت در برابر سودآوری پیشبینی شده شرکت) استفاده نمیکنند. علاوهبر این، سرمایهگذاران در بازار سرمایه ایران در پیروی از الگوی پدیده اثر هالهای، از متوسط صنعت (وضعیت نسبی سودآوری شرکت در برابر متوسط صنعت) استفاده نمیکنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigation of the Halo Effect Phenomenon in the Iranian Capital Market with Emphasis on the Role of Accounting Information
نویسندگان [English]
- nahid hoseini 1
- Babak Jamshidinavid 2
- Parviz Piri 3
1 PhD student ,accounting, Kermanshah branch,Islamic Azad university,Kermanshah, Iran
2 َََAssociated Professor,Department of Accounting, kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
3 Assistant Professor,Accounting Department ,Economics faculty,Urmia university,Urmia,iran
چکیده [English]
Prospect theory and reference point are some of the discussed issues in the behavioral finance paradigm that describe the situation of individuals in decision making. Experimental evidence indicates that investors select points as their reference points for their profit and loss decisions making. If the price is lower than the reference point, they postpone their sales, as a result, the volume of transactions is also reduced, and if the price is higher than the reference point, they sell shares, which results in increased trading volume. The purpose of this study is to investigate thirty examples of Halo effects in the Iranian capital market with the emphasis on the role of accounting information in companies listed in Tehran Stock Exchange. The statistical population includes 115 companies that were active in the stock market from 2006 to 2017. In this study, the panel-data regression model was used to investigate the hypotheses. The results show that investors in the Iranian capital market do not use the management forecasts (relative profitability status of the company vs. the anticipated profitability of the company) following the pattern of the Halo effect phenomenon. In addition, investors in the Iranian capital market do not use the industry average (relative profitability status of the company vs. the industry average) following the Halo effect phenomenon.
کلیدواژهها [English]
- Halo Phenomenon
- Accounting Information
- Data Panel