محمد نمازی؛ حسین رجبدُری
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی جایگاه اخلاق حسابرسی در ایران از منظر ادبیات منتشرشده در این زمینه است. جامعه آماری شامل کلیه مقالههای مرتبط منتشرشده در نشریههای پژوهشی و غیر پژوهشی و غیر حسابداری کشور از زمان شروع به کار آنها تا انتهای تابستان سال 1395 است. در ابتدا با رویکرد آرشیوی مقالههای مربوط تهیه و سپس با رویکرد «تحلیل محتوا» ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی جایگاه اخلاق حسابرسی در ایران از منظر ادبیات منتشرشده در این زمینه است. جامعه آماری شامل کلیه مقالههای مرتبط منتشرشده در نشریههای پژوهشی و غیر پژوهشی و غیر حسابداری کشور از زمان شروع به کار آنها تا انتهای تابستان سال 1395 است. در ابتدا با رویکرد آرشیوی مقالههای مربوط تهیه و سپس با رویکرد «تحلیل محتوا» و استفاده از سازههای چهارگانه «الگوی توسعه پایدار اخلاق حرفهای حسابداری»، اولویت پژوهشگران شناسایی شد. یافتهها نشان داد که درزمینه اخلاق حرفهای حسابرسی تا انتهای شهریور 1395 تنها 40 مقاله در نشریههای داخلی منتشرشده که 12 مقاله در نشریههای علمی پژوهشی حسابداری و مالی، 15 مقاله در سایر نشریههای حسابداری و 13 مقاله نیز در نشریههای غیر حسابداری و مالی منتشرشده است. تحلیل محتوای مقالهها نیز نشان داد که 20 مقاله در سازه اخلاق فردی، 13 مقاله در سازه اخلاق اجتماعی و 7 مقاله نیز در سازه اخلاق اقتصادی- سازمانی قرار دارد. در سازه اخلاق زیستمحیطی نیز تاکنون مقاله مرتبط با اخلاق حسابرسی منتشرنشده است. یافتههای این پژوهش نشان داد که جایگاه اخلاق در حسابرسی نزد پژوهشگران در سطح بالایی قرار ندارد و تاکنون این موضوع موردتوجه بسیار اندکی قرارگرفته که میتواند زنگ خطری برای جامعه حرفهای و دانشگاهی باشد، لذا در آینده باید این عقبافتادگی به نحو مناسب مدیریت و جبران شود
حمید خالقی مقدم؛ مقصود امیری؛ جلال شیره زاده
چکیده
تصمیم گیری درباره تامین مالی وترکیب ساختار سرمایه در شرکت ها به عوامل گوناگونی بستگی دارد. هدف اساسی تحقیق اندازه گیری انعطاف پذیری مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. باتوجه به هدف پژوهش در مرحله اول، بر مبنای چارچوب، نظرات خبرگان مالی جهت کسب شناخت ودرک دیدگاه های آنان و مشخص ساختن ابعاد، مولفه ها، شاخص ها و ...
بیشتر
تصمیم گیری درباره تامین مالی وترکیب ساختار سرمایه در شرکت ها به عوامل گوناگونی بستگی دارد. هدف اساسی تحقیق اندازه گیری انعطاف پذیری مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. باتوجه به هدف پژوهش در مرحله اول، بر مبنای چارچوب، نظرات خبرگان مالی جهت کسب شناخت ودرک دیدگاه های آنان و مشخص ساختن ابعاد، مولفه ها، شاخص ها و عوامل تعیین کننده مدل انعطاف پذیری مالی شرکت ها، ازطریق پرسشنامه اخذ شد. در مرحله دوم، بعد از ارایه مدل مورد اشاره، روش همبستگی به عنوان یکی از زیر بخش های روش تحقیق توصیفی برای اندازه گیری مولفه های نگهداشت وجه نقد، ظرفیت بدهی و اندازه بازار سرمایه شرکت های بورس تهران با اطلاعات واقعی وتاریخی صورت های مالی و اطلاعات معاملاتی سهام شرکت ها، استفاده گردید. نتایجاندازه گیری مولفه های سه گانه حاکی از اندازه و مقدارکمتر نگهداشت وجه نقد، اندازه ومقدار بیشترظرفیت بدهی و روند نسبتاً نزولی اندازه بازار سرمایه (نقد شوندگی سهام) شرکت های بورس تهران طی سال های 1380 تا 1394 است واندازه گیری ابعاد دوگانه انعطاف پذیری مالی نیزحاکی از استفاده از انعطاف پذیری مالی درونیو عدم استفاده از انعطاف پذیری مالی بیرونی است که با تئوری های توازن و سلسله مراتب وعدم تقارن اطلاعاتی قابل تبیین هستند.
رباب شاکری؛ محمد مرفوع
چکیده
در این تحقیق، تاثیر استراتژی کسبوکار بر محیط اطلاعاتی شرکتها، مورد بررسی قرار گرفته است. از سنجههای عدم تقارن اطلاعاتی، تغییرپذیری بازده سهام وخطای پیشبینی سود برای محیط اطلاعاتی شرکتها و برای تعیین نوع استراتژی انتخابی شرکتها (تهاجمی یا تدافعی)، از سیستم امتیازدهی ایتنر و لرکر (1997) استفاده شده است. به منظور تحلیلهای ...
بیشتر
در این تحقیق، تاثیر استراتژی کسبوکار بر محیط اطلاعاتی شرکتها، مورد بررسی قرار گرفته است. از سنجههای عدم تقارن اطلاعاتی، تغییرپذیری بازده سهام وخطای پیشبینی سود برای محیط اطلاعاتی شرکتها و برای تعیین نوع استراتژی انتخابی شرکتها (تهاجمی یا تدافعی)، از سیستم امتیازدهی ایتنر و لرکر (1997) استفاده شده است. به منظور تحلیلهای آماری، از روش رگرسیون چند متغیره با رویکرد پانل دیتا استفاده شده و چهار متغیر کنترلی (اندازه شرکت، اهرم مالی، بازده داراییها و عمر شرکت) نیز در مدلها در نظر گرفته شده است. قلمرو زمانی تحقیق، دوره زمانی 1389 تا 1396 بوده و نمونه تحقیق شامل 163 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. نتایج بدست آمده بیانگر آن است که رابطه مثبت و معنیداری بین استراتژی کسبوکار و محیط اطلاعاتی شرکتها (عدم تقارن اطلاعاتی و تغییرپذیری بازده سهام، خطای پیشبینی سود) وجود دارد به این معنی که هر چه استراتژی کسبوکار شرکت تهاجمیتر باشد، عدم تقارن اطلاعاتی، تغییرپذیری بازده سهام وخطای پیشبینی سود در آن شرکت بیشتر است.
مسعود طاهری؛ ناصر ایزدی نیا؛ رزیتا مؤید فر
چکیده
طراحی برنامه حسابرسی به گونهای که بتوان به ریسک تقلب ارزیابی شده واکنش مناسبی نشان داد، یکی از مهمترین فعالیتهایی است که حسابرسان در رسیدگیهای خود انجام میدهند. توجه به مهمترین ابعاد و نشانههای تقلب میتواند حسابرسان را در انجام این فرآیند یاری برساند. در این راستا، در این پژوهش به بررسی اهمیت ابعاد و نشانههای تقلب ...
بیشتر
طراحی برنامه حسابرسی به گونهای که بتوان به ریسک تقلب ارزیابی شده واکنش مناسبی نشان داد، یکی از مهمترین فعالیتهایی است که حسابرسان در رسیدگیهای خود انجام میدهند. توجه به مهمترین ابعاد و نشانههای تقلب میتواند حسابرسان را در انجام این فرآیند یاری برساند. در این راستا، در این پژوهش به بررسی اهمیت ابعاد و نشانههای تقلب در تعدیل برنامه حسابرسی پرداخته شده است. برای این منظور از مدل پنتاگون تقلب استفاده شده است. مدل پنتاگون تقلب شامل پنج بعد تقلب فشار/انگیزه، فرصت، توجیه سازی، توانایی و غرور میباشد. برای انجام این پژوهش با نظر خبرگان برای هر یک از پنج بعد تقلب مذکور، چهار نشانه تقلب انتخاب گردید. برای جمع آوری داده، با توجه به نشانههای تقلب انتخاب شده، از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، حسابدارانرسمیشاغلدرسازمان حسابرسیو موسساتحسابرسی در سال 1397 میباشند. پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامهها، با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی به رتبهبندی ابعاد و نشانههای تقلب پرداخته شد. نتایج نشان میدهد که بعد فرصت و نشانههای تقلب وابسته بودن بخش عمدهای از میزان حقوق و مزایای مدیران به نتایج عملیات، وضعیت مالی یا جریان وجوه نقد واحد مورد رسیدگی، سیستمهای اطلاعاتی، حسابداری و کنترلهای داخلی غیرکارآمد، ایجاد محدودیت در کار حسابرسان، میزان تجربه و اطمینان بیش از حد، بیشترین اهمیت را در تعدیل برنامه حسابرسی دارند.
غلامرضا سلیمانی-امیری؛ علی عبدالهی؛ مینا ابوحمزه
چکیده
با توجه به وجود ضعف در گزارشگری مالیاتی در ایران از یک طرف و قابلیتهای زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر (XBRL) از طرف دیگر، پژوهش حاضر به بررسی امکان بکارگیری این زبان نوین گزارشگری در سازمان امور مالیاتی کشور جهت بهبود گزارشگری مالیاتی در ایران پرداخته است. این پژوهش در مرحله اول با بررسی مبانی نظری و تجربی موجود به روش متاسنتز، به ...
بیشتر
با توجه به وجود ضعف در گزارشگری مالیاتی در ایران از یک طرف و قابلیتهای زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر (XBRL) از طرف دیگر، پژوهش حاضر به بررسی امکان بکارگیری این زبان نوین گزارشگری در سازمان امور مالیاتی کشور جهت بهبود گزارشگری مالیاتی در ایران پرداخته است. این پژوهش در مرحله اول با بررسی مبانی نظری و تجربی موجود به روش متاسنتز، به ارایه یک الگوی نظری پرداخته و با استفاده از مدل سه بخشی فنآوری، سازمانی و محیطی (TOE)، عوامل موثر بر امکان بکارگیری این زبان در سازمانها را شناسایی نموده است. در مرحله دوم با تحلیل محتوای 21 مصاحبه نیمهساختاریافته، الگوی نظری اولیه را اصلاح و عوامل موثر بر امکان بکارگیری این زبان نوین گزارشگری در سازمان امور مالیاتی کشور را شناسایی نموده است. در مرحله سوم نیز، با تحلیل 70 پرسشنامه به روش دلفی فازی که در اسفند ماه سال 1396 جمعآوری شد به ارایه الگوی نهایی پرداخته و امکان بکارگیری آن در سازمان امور مالیاتی کشور را ارزیابی نموده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که هرچند از منظر فنآوری، بکارگیری زبان گزارشگری تجاری توسعهپذیر(XBRL) در سازمان امور مالیاتی کشور امکانپذیر است اما از منظر سازمانی و محیطی امکان بکارگیری آن در سازمان امور مالیاتی کشور وجود نداشته و با چالشهایی در سطح سازمانی و محیطی روبهروست.
محمدرضا مهربان پور؛ ملیحه حبیب زاده
چکیده
امروزه سرمایهگذاران با توجه به فضای رقابتی حاکم باید محتاطتر از قبل تصمیم بگیرند. به این منظور آنها میتوانند از بانکهای اطلاعاتی بورس اوراق بهادار استفادهکنند. اما این اطلاعات به تنهایی مثمرثمر نیست، بنابراین لازم است با استفاده از فنون دادهکاوی تجزیه، تحلیل و تفسیردادهها انجام شود تا اطلاعات قابلاتکاتری ...
بیشتر
امروزه سرمایهگذاران با توجه به فضای رقابتی حاکم باید محتاطتر از قبل تصمیم بگیرند. به این منظور آنها میتوانند از بانکهای اطلاعاتی بورس اوراق بهادار استفادهکنند. اما این اطلاعات به تنهایی مثمرثمر نیست، بنابراین لازم است با استفاده از فنون دادهکاوی تجزیه، تحلیل و تفسیردادهها انجام شود تا اطلاعات قابلاتکاتری در اختیار استفادهکنندگان قرارگیرد. هدف این پژوهش خوشهبندی و پیشبینی سودآوری شرکتها و تعیین عوامل موثر بر سودآوری شرکتهای عضو بورس اوراق بهادار تهران است. جهت این کار، 888 شرکت-سال در محدوده زمانی 1395-1387 انتخاب شدند. پساز پیشپردازش اولیه دادهها، با نرمافزارهای متلب و Clementine و با استفاده از معیار SSE و روش K-Means شرکتها به 3 خوشه تبدیل شدند و نتایج این خوشهبندیها بوسیله معیار سنجش کیفیت، مورد سنجش قرار گرفت. در ادامه با استفاده از درختتصمیم C5 خوشهها تحلیل و متغیرهای تاثیرگذار بر سودآوری، شناسایی شد. از32 متغیر تحلیل شده تنها 8 متغیر شامل: سودخالص به کل دارایی ، فروش به کل دارایی، سودخالص به حقوق صاحبان سهام، سود عملیاتی به فروش خالص، سود و زیان انباشته به حقوق صاحبان سهام، سودخالص به فروش خالص، کل بدهیها بهکل داراییها و داراییهای جاری به کل داراییها بر سودآوری شرکتها تاثیر میگذارند. در نهایت با درنظرگرفتن این متغیرها، پیشبینی سودآوری شرکت ها طبق هرخوشه انجام شد که دقت پیشبینی خوشهها به ترتیب 34/86 درصد، 15/88 درصد و 68/81 درصد است.
آرش قربانی؛ محمدرضا عباس زاده
چکیده
هدف تحقیق حاضر، که با استفاده از یک نمونه شامل 2642 مشاهده از دادههای سالانه شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران برای دوره 1381 تا 1394 انجام شده است، مطالعه در خصوص پیامدهای همبستگی اقلام تعهدی غیراختیاری و متغیرهای جداکننده در آزمون فرضیههای تئوری اثباتی حسابداری است.در آزمونهای کشف مدیریت سود، محققین از متغیرهای جداکنندهای ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر، که با استفاده از یک نمونه شامل 2642 مشاهده از دادههای سالانه شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران برای دوره 1381 تا 1394 انجام شده است، مطالعه در خصوص پیامدهای همبستگی اقلام تعهدی غیراختیاری و متغیرهای جداکننده در آزمون فرضیههای تئوری اثباتی حسابداری است.در آزمونهای کشف مدیریت سود، محققین از متغیرهای جداکنندهای استفاده میکنند که نمونه را برحسب وجود یا عدم وجود انگیزه برای مدیریت سود به دو گروه تقسیم میکند. به دلیل همبستگی مشوقهای مدیریت سود با متغیرهای عملکرد مالی، اهرم یا اندازه شرکت، استفاده از این متغیرها بهعنوان متغیر جداکننده در آزمون تجربی فرضیههای تئوری اثباتی متداول است. همبستگی اقلام تعهدی غیراختیاری و متغیر جداکننده به این معنی است که بخشی از تغییرات اقلام تعهدی غیراختیاری ناشی از متغیر جداکننده است و اگر این همبستگی در مدل تعهدی کنترل نشود این بخش به اشتباه به اقلام تعهدی اختیاری اضافه میشود. مطابق شواهد تحقیق، عدم کنترل همبستگی اقلام تعهدی غیراختیاری و متغیرهای جداکننده یادشده در مدلهای تعهدی، باعث ایجاد یک خطای اندازهگیری در برآورد اقلام تعهدی اختیاری میشود که علامت یا بزرگی همبستگیِ مورد تحقیق اقلام تعهدی اختیاری و متغیرهای جداکننده را به شکلی معنیدار تحت تاثیر قرار میدهد. یافتههای حاصل از یک شبیهسازی مونتکارلویی خطای نوع اول همچنین نشان میدهد که نسخههای تعدیلشده مدل جونز که در آنها رابطه اقلام تعهدی غیر اختیاری و متغیرهای عملکرد کنترل میشود، بهطور نسبی، خطای نوع اول کمتری ایجاد میکنند.