حمید خالقی مقدم؛ سعید مشیری؛ کامران پاکیزه
دوره 6، شماره 24 ، دی 1387، صفحه 1-33
چکیده
این مقاله به مقایسه صحت پیش بینی تلاطم مدلهای ساده با مدلهای پیچیده تر سری های زمانی، مدل های شرطی طبقه آرچ، در بورس اوراق بهادار تهران و بورس های توسعه یافته شامل دو شاخص اصلی بورس اوراق بهادار تهران و 8 شاخص دیگر از بورس های بین المللی به مدت 10 سال، طی دوره 1378 تا 1387، میپردازد. صحت پیش بینی این مدل ها در بورسهای مختلف با استفاده از روش ...
بیشتر
این مقاله به مقایسه صحت پیش بینی تلاطم مدلهای ساده با مدلهای پیچیده تر سری های زمانی، مدل های شرطی طبقه آرچ، در بورس اوراق بهادار تهران و بورس های توسعه یافته شامل دو شاخص اصلی بورس اوراق بهادار تهران و 8 شاخص دیگر از بورس های بین المللی به مدت 10 سال، طی دوره 1378 تا 1387، میپردازد. صحت پیش بینی این مدل ها در بورسهای مختلف با استفاده از روش شناسی خارج از نمونه مورد ارزیابی واقع میشود. مدل های مورد استفاده در این مقاله شامل مدل های گام تصادفی، میانگین تاریخی، میانگین متحرک، هموارسازی نمایی، میانگین متحرک موزون نمایی، رگرسیون و مدل های طبقه آرچ، ARCHT GARCH، EGARCH، GJR-GARCH میباشد. جهت ارزیابی صحت پیش بینی نیز از توابع زبان متقارن شامل، میانگین کامل خطا، ریشه دوم میانگین مجذور خطا، و میانگین درصدی کامل خطا، استفاده گردیده است. نتایج آزمون های تجربی نشان میدهد که در غالب بورس های بین المللی، مدل GJR-GARCH رتبه اول، مدل GARCH در غالب بورس ها در رتبه دوم قرار گرفته و مدل گام تصادفی، مدلی است که بدترین پیش بینی را در اکثر بورسهای مذکور حاصله نموده است. از سوی دیگر نتایج آزمون در مورد بورس تهران به گونه نتایج متفاوتی است، به نحوی که مدل ساده نمایی بهترین پیش بینی و مدل گام تصادفی تقریبا رتبه دوم را کسب نموده است، در نهایت اینکه مدل میانگین تاریخی بدترین نوع پیش بینی را حاصا نموده و مدل های طبقه آرچ نیز پیش بینی مناسبی را در بورس تهران به نمایش نگذاشته اند.
دانشجوی دوره دکتری حسابداری
امید پور حیدری؛ مهدی شهبازی
دوره 6، شماره 24 ، دی 1387، صفحه 35-51
چکیده
هدف مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین بازده بازار، اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار سهام با بازده شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1376 تا 1383 میباشد. در صورت تایید این مدل در بورس اوراق بهادار تهران، سرمایه گذاران، تحلیل گران و کارگزاران بورس میتوانند در تصمیمات مالی خود و تعیین بازده سهام هریک از شرکتها ...
بیشتر
هدف مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین بازده بازار، اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار سهام با بازده شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1376 تا 1383 میباشد. در صورت تایید این مدل در بورس اوراق بهادار تهران، سرمایه گذاران، تحلیل گران و کارگزاران بورس میتوانند در تصمیمات مالی خود و تعیین بازده سهام هریک از شرکتها و در نهاین انتخاب پربازده ترین سهم با در نظرگرفتن ریسک از ان استفاده کنند. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین هر سه متغیر مستقل مورد بررسی با متغیر وابسته رابطه معنی داری وجود دارد. رابطه دو عامل بازده بازار و اندازه با بازده شرکت مستقیم و رابطه نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده شرکت معکوس میباشد. در بین متغیرهای تحقیق، قدرت توضیح دهندگی عامل نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و نسبت عامل اندازه و بازده بازار بیشتر است. همچنین، شرکتهای با اندازه بزرگتر و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار پایین تر، بازده بیشتری دارند.
مسعود عزیزخانی؛ نوراله خدادادی
دوره 6، شماره 24 ، دی 1387، صفحه 53-78
چکیده
این تحقیق به مطالعه تاثیر هزینه تبلیغات بر ارزش نامشهود واحد تجاری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میپردازد. ارزش نامشهود با استفاده از نسبت Q توبین برآورد گردیده است. با استفاده از 389 سال-شرکت داده و برای دوره زمانی 1380 تا 1385، یافته های تحقیق حاکی از تاثیر منفی هزینه تبلیغات بر ارزش نامشهود است. به عبارت دیگر افزایش ...
بیشتر
این تحقیق به مطالعه تاثیر هزینه تبلیغات بر ارزش نامشهود واحد تجاری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میپردازد. ارزش نامشهود با استفاده از نسبت Q توبین برآورد گردیده است. با استفاده از 389 سال-شرکت داده و برای دوره زمانی 1380 تا 1385، یافته های تحقیق حاکی از تاثیر منفی هزینه تبلیغات بر ارزش نامشهود است. به عبارت دیگر افزایش هزینه تبلیغات با کاهش ارزش نامشهود واحد تجاری همراه است. همچنین نتایج این تحقیق نشان میدهد که بین هزینه تبلیغات، سودآوری و فروش رابطه معنی داری وجود ندارد.
یحیی حساس یگانه؛ صابر شعری؛ سید حسین خسرونژاد
دوره 6، شماره 24 ، دی 1387، صفحه 79-115
چکیده
برای رفع بی اعتمادی ناشی از مفهوم خطر اخلاقی در بحث عدم تقارن اطلاعاتی، در بازارهای جهانی، مفهوم حاکمیت شرکتی مطرح شد. این فرض وجود دارد کهف حاکمیت شرکتی بیش از هرچیز حیات سالم بنگاه اقتصادی را در دراز مدت هدف قرار میدهد و از منافع سهامداران محافظت میکند. موسسه های مالی بین المللی نیز رویه های اصلاح شده شرکتی را طریقی برای تقویت توانایی ...
بیشتر
برای رفع بی اعتمادی ناشی از مفهوم خطر اخلاقی در بحث عدم تقارن اطلاعاتی، در بازارهای جهانی، مفهوم حاکمیت شرکتی مطرح شد. این فرض وجود دارد کهف حاکمیت شرکتی بیش از هرچیز حیات سالم بنگاه اقتصادی را در دراز مدت هدف قرار میدهد و از منافع سهامداران محافظت میکند. موسسه های مالی بین المللی نیز رویه های اصلاح شده شرکتی را طریقی برای تقویت توانایی رقابتی شرکتها برای دستیابی به سرمایه جهانی دانسته و آن را در ایجاد رونق اقتصادی وافزایش شغل موثر میدانند.
در این تحقیق بعضی سازو کارهای حاکمیت شرکتی در بازار سرمایه ایران بررسی شده و وجود رابطه احتمالی میان این سازوکارها، نسبت بدهی ها و اندازه شرکت با مدیریت سود مورد مطالعه قرار گرفته است. بدین منظور از مدل تعدیل شده جونز (اقلام تعهدی اختیاری) برای محاسبه مدیریت سود استفاده گردیده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که بین سازوکارهای مختلف حاکمیت شرکتی شامل تعداد اعضای هیئت مدیره، تعداد و کفایت مدیران غیرموظف، تفکیک وظایف مدیرعامل از رئیس هیئت مدیره یا عضویت وی در هیئت مدیره، ساختار مالکیت و وجود حسابرسی داخلی با مدیریت سود رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین با توجه به نتایج این تحقیق بین نسبت بدهی ها و اندازه شرکت با مدیریت سود رابطه معناداری مشاهده نگردید.
ابراهیم وحیدی الیزیی؛ آذر راهداریان
دوره 6، شماره 24 ، دی 1387، صفحه 117-146
چکیده
این تحقیق در نیمه دوم سال 1387 برای ارزیابی عوامل موثر بر قضاوت حسابرسان و تعیین درجه اهمیت آن در کشف تحریف صورتهای مالی انجام گرفت.
پس از مطالعات نظری، عوامل کمی و کیفی شناسایی و در قالب 28 عامل در دو گروه مساوی طبقه بندی شد و طی 350 و 300 پرسشنامه برای حسابرسان مستقل و داخلی ارسال گردید که تعداد 131 نفر از حسابرسان مستقل و تعداد 59 نفر از ...
بیشتر
این تحقیق در نیمه دوم سال 1387 برای ارزیابی عوامل موثر بر قضاوت حسابرسان و تعیین درجه اهمیت آن در کشف تحریف صورتهای مالی انجام گرفت.
پس از مطالعات نظری، عوامل کمی و کیفی شناسایی و در قالب 28 عامل در دو گروه مساوی طبقه بندی شد و طی 350 و 300 پرسشنامه برای حسابرسان مستقل و داخلی ارسال گردید که تعداد 131 نفر از حسابرسان مستقل و تعداد 59 نفر از حسابرسان داخلی به آن پاسخ دادند.
برداشت حسابرسان داخلی و مستقل نسبت به کارایی هریک از عوامل با استفاده از آزمونهای آماری مورد ارزیابی قرار گرفت و مشخص شد که حسابرسان دارای برداشت یکسانی نسبت به عوامل کمی و کیفی هستند، اما دارای شناخت یکسانی از این عوامل نیستند. نتایج این تحقیق نشان داد که علی رغم عدم وجود تفاوت کلی در برداشت حسابرسان نسبت به کارایی عوامل، حسابرسان آنها را به گونه های متفاوتی رتبه بندی مینمایند. به طوریکه حسابرسان مستقل 8 عامل کمی و 5 عامل کیفی را موثرترین عوامل شناسایی نمودند و در مقابل حسابرسان داخلی 6 عامل کمی و تنها 1 عامل را موثرترین عوامل کیفی تشخیص دادند. همچنین نتایج پژوهش نشانگر این بود که حسابرسان مستقل، عوامل کیفی و حسابرسان داخلی، عوامل کمی را موثرتر میدانند.