حسابداری وجنبه های مختلف مالی
محمد نمازی؛ امین ناظمی؛ نویدرضا نمازی؛ اسماعیل موذنی
چکیده
این پژوهش، به بررسی نظام بودجهریزی عملیاتی دستگاههای اجرایی ایران در قالب چهار گروه عوامل زمینهای، عوامل ساختاری، عوامل انسانی و سایر عوامل مؤثر بر بودجهریزی عملیاتی و تلفیقی با الگوی تکامل یافته روش ارزیابی متوازن، میپردازد. جامعه آماری شامل کلیه دستگاههای اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری است. دادهها ...
بیشتر
این پژوهش، به بررسی نظام بودجهریزی عملیاتی دستگاههای اجرایی ایران در قالب چهار گروه عوامل زمینهای، عوامل ساختاری، عوامل انسانی و سایر عوامل مؤثر بر بودجهریزی عملیاتی و تلفیقی با الگوی تکامل یافته روش ارزیابی متوازن، میپردازد. جامعه آماری شامل کلیه دستگاههای اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری است. دادهها با استفاده از روش پیمایشی و استفاده از 182 پرسشنامه به دست آمد و با کمک روش معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS مورد تحلیل قرار گرفت. در این پژوهش، ترکیبی از الگوهای سه عاملی شه و سه شاخگی مدیریت جهت بودجهریزی عملیاتی استفاده شد. عملکرد دستگاههای اجرایی بر اساس ارزیابی متوازن موردمطالعه قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که سازههای «عوامل ساختاری»، «عوامل انسانی» و «سایر عوامل مؤثر در استقرار بودجهریزی عملیاتی، بر عملکرد دستگاههای اجرایی تأثیر مثبت و معناداری دارند ولی سازه «عوامل زمینهای» تأثیر معناداری بر عملکرد ندارد. همچنین، نتایج آزمون الگوی مذکور بر جامعه هدف، نشان داد که متغیرهای بودجهریزی عملیاتی بر عملکرد دستگاههای اجرایی از طریق فن ارزیابی متوازن تأثیر مثبت و معناداری دارند. این یافتهها مبانی نظری بودجهریزی عملیاتی بهویژه عوامل ساختاری، عوامل انسانی، عوامل زمینهای و سایر عوامل تأثیرگذار را تأیید میکنند.
حسابداری وجنبه های مختلف مالی
محمد نمازی؛ زهرا خرم دل ماسوله
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تاثیر ابعاد نوآوری سبز از حیث نوآوری محصول سبز و نوآوری فرآیند سبز بر عملکردهای شرکت از جنبه مالی، زیستمحیطی و اقتصادی است. همچنین نقش میانجی حسابداری مدیریت زیستمحیطی بر رابطه بین نوآوری محصول و فرآیند سبز و عملکردهای شرکت مورد بررسی قرار میگیرد. نمونه آماری پژوهش شامل 202 شرکت و از ابزار پرسشنامه استاندارد ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی تاثیر ابعاد نوآوری سبز از حیث نوآوری محصول سبز و نوآوری فرآیند سبز بر عملکردهای شرکت از جنبه مالی، زیستمحیطی و اقتصادی است. همچنین نقش میانجی حسابداری مدیریت زیستمحیطی بر رابطه بین نوآوری محصول و فرآیند سبز و عملکردهای شرکت مورد بررسی قرار میگیرد. نمونه آماری پژوهش شامل 202 شرکت و از ابزار پرسشنامه استاندارد برای جمعآوری دادهها و رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و روش PLS جهت آزمون فرضیهها و مدل مفهومی پژوهش استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که نوآوری محصول سبز چه مستقیم و چه از طریق متغیر میانجی حسابداری مدیریت زیستمحیطی بر عملکرد مالی، زیستمحیطی و اقتصادی شرکت تاثیر معناداری دارد. نوآوری محصول سبز بر عملکرد زیستمحیطی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، فلزی و غذایی و همچنین بر عملکرد اقتصادی تنها در صنعت فلزی تاثیرگذار است. افزون بر این، نوآوری فرآیند سبز نیز هم بصورت مستقیم و هم غیرمستقیم از طریق متغیر میانجی حسابداری مدیریت زیستمحیطی بر عملکرد مالی و اقتصادی شرکت تآثیر معناداری دارد اما تاثیر نوآوری فرآیند سبز بر عملکرد زیستمحیطی شرکت تنها از طریق متغیر میانجی حسابداری مدیریت زیستمحیطی صورت میپذیرد. نوآوری فرآیند سبز بر عملکرد مالی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، فلزی و شیمیایی و بر عملکرد اقتصادی تنها در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی تاثیرگذار است. در صنعت سلولزی نه نوآوری محصول سبز و نه نوآوری فرآیند سبز بر هیچ یک از عملکردهای شرکت تاثیری ندارد. یافتهها اهمیت نوآوری سبز و حسابداری مدیریت زیستمحیطی را در ارتقا عملکرد شرکت نشان میدهند.
حسابداری وجنبه های مختلف مالی
محمد نمازی؛ آرزو مصلی نژاد
چکیده
هدف این پژوهش طراحی الگوی حسابداریمدیریت یکپارچه آب از طریق روش ترکیبی اکتشافی است. در بخش کیفی پژوهش، با استفاده از روش فراترکیب پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی، در محدوده زمانی 1980-2020، جمعا 147 پژوهش یافت شد، که پس از مطالعه تعداد 33 پژوهش که به صورت مستقیم، حسابداری و مدیریت آب را بررسی کرده بودند، وارد مرحله تحلیل شدند و الگویی ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی الگوی حسابداریمدیریت یکپارچه آب از طریق روش ترکیبی اکتشافی است. در بخش کیفی پژوهش، با استفاده از روش فراترکیب پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی، در محدوده زمانی 1980-2020، جمعا 147 پژوهش یافت شد، که پس از مطالعه تعداد 33 پژوهش که به صورت مستقیم، حسابداری و مدیریت آب را بررسی کرده بودند، وارد مرحله تحلیل شدند و الگویی برای حسابداری مدیریت یکپارچه آب ارائه گردید. در بخش کمی، به منظور سنجش اعتبار الگوی ارائه شده، جامعه آماری حسابداران فعال در صنعتهای مربوط در حوزه آب بودند که در نهایت با استفاده از روش نمونهگیری کوهن 136 پرسشنامه جمعآوری و با استفاده از آزمون t تک نمونهای تجزیهوتحلیل گردید. به منظور تعیین بار عاملی شاخصهای هریک از مؤلفهها از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، که شش بعد شامل مالی، فرآیندهای داخلی، رشد و یادگیری، مشتری، پایداری و حسنشهرت، بیست مؤلفه شامل بهایتمامشده، کارایی، فروش، هزینهها، کیفیت آب، کمیت آب، آموزش، اثربخشی تجهیزات، بهرهوری آب، مصرف، سرمایه اطلاعاتی، سرمایهانسانی و غیره و 52 شاخص بر الگوی حسابداری مدیریت آب مؤثر هستند. الگوی پژوهش متغیرهای مهمی را برای ذینفعان مختلف مانند دولت، نهادهای قانونگذار، شرکتها و پژوهشگران، جهت پیادهسازی سیستم حسابداری مدیریت آب فراهم مینماید.
محمد نمازی؛ حسین رجبدُری
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی جایگاه اخلاق حسابرسی در ایران از منظر ادبیات منتشرشده در این زمینه است. جامعه آماری شامل کلیه مقالههای مرتبط منتشرشده در نشریههای پژوهشی و غیر پژوهشی و غیر حسابداری کشور از زمان شروع به کار آنها تا انتهای تابستان سال 1395 است. در ابتدا با رویکرد آرشیوی مقالههای مربوط تهیه و سپس با رویکرد «تحلیل محتوا» ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی جایگاه اخلاق حسابرسی در ایران از منظر ادبیات منتشرشده در این زمینه است. جامعه آماری شامل کلیه مقالههای مرتبط منتشرشده در نشریههای پژوهشی و غیر پژوهشی و غیر حسابداری کشور از زمان شروع به کار آنها تا انتهای تابستان سال 1395 است. در ابتدا با رویکرد آرشیوی مقالههای مربوط تهیه و سپس با رویکرد «تحلیل محتوا» و استفاده از سازههای چهارگانه «الگوی توسعه پایدار اخلاق حرفهای حسابداری»، اولویت پژوهشگران شناسایی شد. یافتهها نشان داد که درزمینه اخلاق حرفهای حسابرسی تا انتهای شهریور 1395 تنها 40 مقاله در نشریههای داخلی منتشرشده که 12 مقاله در نشریههای علمی پژوهشی حسابداری و مالی، 15 مقاله در سایر نشریههای حسابداری و 13 مقاله نیز در نشریههای غیر حسابداری و مالی منتشرشده است. تحلیل محتوای مقالهها نیز نشان داد که 20 مقاله در سازه اخلاق فردی، 13 مقاله در سازه اخلاق اجتماعی و 7 مقاله نیز در سازه اخلاق اقتصادی- سازمانی قرار دارد. در سازه اخلاق زیستمحیطی نیز تاکنون مقاله مرتبط با اخلاق حسابرسی منتشرنشده است. یافتههای این پژوهش نشان داد که جایگاه اخلاق در حسابرسی نزد پژوهشگران در سطح بالایی قرار ندارد و تاکنون این موضوع موردتوجه بسیار اندکی قرارگرفته که میتواند زنگ خطری برای جامعه حرفهای و دانشگاهی باشد، لذا در آینده باید این عقبافتادگی به نحو مناسب مدیریت و جبران شود
محمد نمازی؛ فهیمه ابراهیمی
چکیده
هدف این پژوهش مدلبندی عوامل مؤثر بر قصد گزارش داخلی موارد تقلب در صورتهای مالی توسط حسابداران و اولویتبندی آنها است. بدین منظور، تأثیر عوامل عدالت سازمانی، نگرش در مورد گزارشگری، هزینه شخصی گزارشگری، ویژگی شخصیتی فعال، دینداری و شدت اخلاقی مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش، از نوع پژوهشهای پیمایشی است و جامعه آماری پژوهش ...
بیشتر
هدف این پژوهش مدلبندی عوامل مؤثر بر قصد گزارش داخلی موارد تقلب در صورتهای مالی توسط حسابداران و اولویتبندی آنها است. بدین منظور، تأثیر عوامل عدالت سازمانی، نگرش در مورد گزارشگری، هزینه شخصی گزارشگری، ویژگی شخصیتی فعال، دینداری و شدت اخلاقی مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش، از نوع پژوهشهای پیمایشی است و جامعه آماری پژوهش را حسابداران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1394 تشکیل میدهند. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها با استفاده از رگرسیون حداقل مربعات معمولی بیانگر این است که متغیرهای عدالت سازمانی، نگرش در مورد گزارشگری، دینداری و شدت اخلاقی دارای تأثیر مثبت و معناداری بر قصد گزارش داخلی موارد تقلب هستند، در حالی که تأثیر سایر متغیرها معنادار نیست. مدل برآوردی پژوهش نیز حاکی از آن است که عدالت سازمانی، دینداری و پس از آن تجربه دارای بیشترین تأثیر بر قصد گزارش موارد تقلب در صورتهای مالی است. نتایج حاصل از این پژوهش نیز بیانگر این است که تئوری عدالت سازمانی دارای این پتانسیل است که در پیادهسازی مکانیزمهای اثربخش گزارش موارد تقلب مشارکت داشته باشد. همچنین به منظور افزایش اثربخشی مکانیزمهایی که با هدف ترویج گزارش موارد تقلب اجرا میشوند، توجه به راهکارهایی مانند اجرای برنامههای آموزشی اخلاق و برنامههای فرهنگی و دینی که میتوانند تأثیر مثبتی بر دینداری و نگرش بگذارند، حائز اهمیت است.
محمد نمازی؛ غلامرضا رضایی
دوره 11، شماره 44 ، اسفند 1392، ، صفحه 37-69
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی اثرات کیفیت اقلام تعهدی و مربوط بودن اطلاعات مالی بر هزینه های نمایندگی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. از این رو، پژوهش حاضر در پی یافتن پاسخی برای این پرسش است که آیا بین کیفیت اقلام تعهدی و مربوط بودن اطلاعات مالی شرکتها و هزینه های نمایندگی آنها رابطه معناداری وجود دارد؟ به این منظور، ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش بررسی اثرات کیفیت اقلام تعهدی و مربوط بودن اطلاعات مالی بر هزینه های نمایندگی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. از این رو، پژوهش حاضر در پی یافتن پاسخی برای این پرسش است که آیا بین کیفیت اقلام تعهدی و مربوط بودن اطلاعات مالی شرکتها و هزینه های نمایندگی آنها رابطه معناداری وجود دارد؟ به این منظور، از نسبت هزینه های عملیاتی به فروش، نسبت گردش دارایی ها و نسبت کیوتوبین به عنوان معیارهای هزینه های نمایندگی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل 67 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که در بازه زمانی 1382 تا 1389 مورد بررسی قرار گرفته است. از تحلیل های آماری رگرسیون خطی چند متغیره برای آزمون فرضیه های پژوهش استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان دهنده آن است که بین کیفیت اقلام تعهدی، کیفیت اقلام تعهدی اصلاح شده بر اساس عملکرد و مربوط بودن اطلاعات مالی با معیارهای هزینه های نمایندگی (شامل نسبت هزینه های عملیاتی به فروش، نسبت گردش دارایی ها و نسبت کیوتوبین) رابطه معکوس معناداری وجود دارد.
محمد نمازی؛ فهیمه ابراهیمی
دوره 10، شماره 40 ، دی 1391، ، صفحه 1-26
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر ترکیب هیأت مدیره بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورساوراق بهادار تهران با تأکید بر کارایی ارزش افزوده کل منابع شرکت و همچنین کارایی ارزش افزودهمنابع مربوط به سرمایه فیزیکی و فکری به صورت جداگانه است. بدین منظور از نمونه ای متشکل از 46شرکت طی سال های 0831 الی 0831 استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر ترکیب هیأت مدیره بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورساوراق بهادار تهران با تأکید بر کارایی ارزش افزوده کل منابع شرکت و همچنین کارایی ارزش افزودهمنابع مربوط به سرمایه فیزیکی و فکری به صورت جداگانه است. بدین منظور از نمونه ای متشکل از 46شرکت طی سال های 0831 الی 0831 استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها با استفاده ازالگوی رگرسیون حداقل مربعات معمولی بیانگر این است که رابطه مثبت و معناداری بین متغیر حضوریکی از اعضای غیرموظف در ریاست هیأت مدیره و کارایی ارزش افزوده کل منابع شرکت و همچنینکارایی ارزش افزوده سرمایه های فیزیکی و نیز کارایی ارزش افزوده سرمایه های فکری وجود دارد، درحالی که رابطه معناداری بین متغیرهای درصد اعضای غیرموظف هیأت مدیره و حضور حداقل سه عضوغیرموظف در ترکیب هیأت مدیره با کارایی ارزش افزوده کل منابع شرکت و کارایی ارزش افزودهسرمایه های فیزیکی و نیز کارایی ارزش افزوده سرمایه های فکری یافت نشد.