حسابداری مالی
موسی بزرگ اصل؛ محمد مرفوع؛ مهدی ماهاننژاد
چکیده
ویژگیهای زبانشناختی اطلاعات تهیه شده توسط مدیریت واحد تجاری، میتواند موجب تسهیل در نیل به اهداف انتقال واقعیتهای اقتصادی شود. بر همین اساس در سالیان اخیر این ویژگیها همواره مورد توجه پژوهشهای حوزه حسابداری و مالی رفتاری بوده است. بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر لحن گزارشگری مالی بر حقالزحمه حسابرسی میباشد. ...
بیشتر
ویژگیهای زبانشناختی اطلاعات تهیه شده توسط مدیریت واحد تجاری، میتواند موجب تسهیل در نیل به اهداف انتقال واقعیتهای اقتصادی شود. بر همین اساس در سالیان اخیر این ویژگیها همواره مورد توجه پژوهشهای حوزه حسابداری و مالی رفتاری بوده است. بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر لحن گزارشگری مالی بر حقالزحمه حسابرسی میباشد. قلمرو زمانی پژوهش، دورة زمانی 1390 تا 1397 بوده و نمونة پژوهش شامل 63 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. لحن گزارشگری مالی، براساس الگوی محمد و همکاران (2019) اندازهگیری شده است. همچنین، به منظور محاسبه حقالزحمه حسابرسی از لگاریتم طبیعی آن بهره گرفته شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیهها با بهرهمندی از الگوی رگرسیون چند متغیره و دادههای ترکیبی انجام شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه حاکی از آن است که لحن گزارشگری مالی تأثیر منفی و معناداری بر حقالزحمه حسابرسی دارد. به بیانی، هر چقدر لحن گزارشگری مالی خوشبینانهتر باشد، حسابرسان مبلغ کمتری به عنوان حقالزحمه مطالبه میکنند. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که لحن گزارشگری مالی معیارهایی را منعکس میکند که حسابرسان در ارزیابی ریسک حسابرسی آنها را مد نظر قرار میدهند.
علی ابراهیمی کردلر؛ موسی جوانی قلندری؛ کیانوش گنجی
چکیده
تئوری های موجود دو پیش بینی متناقض در ارتباط با رقابت پذیری صنایع و حق الزحمه حسابرسی شرکت هاارائه می دهند. رقابت پذیری صنایع از یک طرف مسائل نمایندگی بین مدیران و سهامداران شرکت ها راکاهش داده و دقت صورت های مالی را افزایش می دهد. بنابراین ریسک ارزیابی شده حسابرسی توسطحسابرسان را کاهش داده و حسابرسان تمایل دارند برای شرکت هایی که ...
بیشتر
تئوری های موجود دو پیش بینی متناقض در ارتباط با رقابت پذیری صنایع و حق الزحمه حسابرسی شرکت هاارائه می دهند. رقابت پذیری صنایع از یک طرف مسائل نمایندگی بین مدیران و سهامداران شرکت ها راکاهش داده و دقت صورت های مالی را افزایش می دهد. بنابراین ریسک ارزیابی شده حسابرسی توسطحسابرسان را کاهش داده و حسابرسان تمایل دارند برای شرکت هایی که در صنایع رقابتی فعالیت می کنندحق الزحمه کمتری را صورتحساب کنند. از طرف دیگر، رقابتی بودن صنایع می تواند ارزیابی حسابرسان ازریسک تجاری صاحبکار را افزایش دهد. بنابراین انتظار می رود که با افزایش میزان رقابت پذیری در صنعتحق الزحمه حسابرسی افزایش یابد. مطالعه حاضر به صورت تجربی و با استفاده از اطلاعات 96 شرکت1394 تأثیر انحصار یا رقابت صنعت بر قیمت گذاری - پذیرفته شده در بورس تهران طی بازه زمانی 1388خدمات حسابرسی مستقل را بررسی کرده و نشان می دهد که بین حق الزحمه حسابرسی و رقابت پذیریصنایع رابطه منفی و معناداری وجود دارد. به بیانی دیگر حسابرسان برای آن دسته از صاحبکاران خود کهدر صنایع با درجه رقابت پذیری بالا فعالیت می کنند حق الزحمه کمتری صورتحساب می نمایند
علی ابراهیمی کردلر؛ موسی جوانی قلندری؛ کیانوش گنجی
چکیده
تئوریهای موجود دو پیشبینی متناقض در ارتباط با رقابتپذیری صنایع و حقالزحمه حسابرسی شرکتها ارائه میدهند. رقابتپذیری صنایع از یک طرف مسائل نمایندگی بین مدیران و سهامداران شرکتها را کاهش داده و دقت صورتهای مالی را افزایش میدهد. بنابراین ریسک ارزیابیشده حسابرسی توسط حسابرسان را کاهش داده و حسابرسان تمایل دارند برای ...
بیشتر
تئوریهای موجود دو پیشبینی متناقض در ارتباط با رقابتپذیری صنایع و حقالزحمه حسابرسی شرکتها ارائه میدهند. رقابتپذیری صنایع از یک طرف مسائل نمایندگی بین مدیران و سهامداران شرکتها را کاهش داده و دقت صورتهای مالی را افزایش میدهد. بنابراین ریسک ارزیابیشده حسابرسی توسط حسابرسان را کاهش داده و حسابرسان تمایل دارند برای شرکتهایی که در صنایع رقابتی فعالیت میکنند حقالزحمه کمتری را صورتحساب کنند. از طرف دیگر، رقابتی بودن صنایع میتواند ارزیابی حسابرسان از ریسک تجاری صاحبکار را افزایش دهد. بنابراین انتظار میرود که با افزایش میزان رقابتپذیری در صنعت حقالزحمه حسابرسی افزایش یابد. مطالعه حاضر به صورت تجربی و با استفاده از اطلاعات 96 شرکت پذیرفتهشده در بورس تهران طی بازه زمانی 1388-1394 تأثیر انحصار یا رقابت صنعت بر قیمتگذاری خدمات حسابرسی مستقل را بررسی کرده و نشان میدهد که بین حقالزحمه حسابرسی و رقابتپذیری صنایع رابطه منفی و معناداری وجود دارد. به بیانی دیگر حسابرسان برای آن دسته از صاحبکاران خود که در صنایع با درجه رقابتپذیری بالا فعالیت میکنند حقالزحمه کمتری صورتحساب مینمایند.
یحیی حساس یگانه؛ علی اصغر عرب احمدی
دوره 5، شماره 19 ، مهر 1386، ، صفحه 93-114
چکیده
علی رغم وجود عدم تقارن اطلاعاتی بین حسابرس و صاحبکار، که مشکل گزینش نادرست(پذیرش صاحبکار نامطلوب) را به وجود خواهد آورد؛ حسابرس باید پیش از ایجاد هرگونه رابطه با صاحبکار احتمالی، کلیه جوانب کار حسابرسی را مورد ارزیابی قرار دهد، زیرا صاحبکار متقاضی که مووسه حسابرسی آنها را خواهد پذیرفت، سرانجام ترکیب صاحبکاران موجود در پرتفو موسسه ...
بیشتر
علی رغم وجود عدم تقارن اطلاعاتی بین حسابرس و صاحبکار، که مشکل گزینش نادرست(پذیرش صاحبکار نامطلوب) را به وجود خواهد آورد؛ حسابرس باید پیش از ایجاد هرگونه رابطه با صاحبکار احتمالی، کلیه جوانب کار حسابرسی را مورد ارزیابی قرار دهد، زیرا صاحبکار متقاضی که مووسه حسابرسی آنها را خواهد پذیرفت، سرانجام ترکیب صاحبکاران موجود در پرتفو موسسه را تشکیل خواهد داد و بر روی کیفیت کار حسابرسی موثرند. استانداردهای حرفه ای رهنمودی علمی در مورد چگونگی تصمیم گیری پذیرش صاحبکار فراهم نمی نماید، بلکه تنها بیان میکنند که موسسات حسابرسی باید رویه هایی را جهت انجام تصمیم پذیرش صاحبکار تدوین نمایند.
نتایج تحقیق نشان داد که موسسات حسابرسی در زمان ارائه پیشنهاد به موسسه جهت عرضه خدمات حسابرسی، عوامل ریسک حسابرسی و عوامل ریسک کسب و کار حسابرس را مدنظر قرار میدهند و با توجه به این عوامل در مورد صاحبکار احتمالی تصمیم گیری می نمایند. نتایج حاصل از رتبه بندی عوامل موثر بر پذیرش صاحبکار مشخص نمود که برای موسسات حسابرسی ایران، عوامل ریسک کسب و کار حسابرس از اهمیت زیادی برخوردار است. عوامل ریسک حسابرسی در جایگاه دوم قرار دارند و عوامل ریسک کسب و کار صاحبکار ازاهمیت چندانی برخوردار نمی باشند. سرانجام نتایج بررسی نشان داد که مدیریت ریسک بر روی تصمیم پذیرش صاحبکار در موسسات حسابرسی موثر می باشد. این یافته ها نشان داد که تخصیص پرسنل به عنوان یکی از ابزار مدیریت ریسک بر روی عوامل ریسک کسب و کار صاحبکار تاثیری ندارد، اما برروی عوامل ریسک حسابرسی و ریسک کسب و کار حسابرس موثر میباشد. اما "قیمت گذاری کار حسابرسی" به عنوان ابزار دیگر مدیریت ریسک در تعدیل خطرات ناشی از هر سه عامل ناتوان می باشد.
محمد رضا نیکبخت؛ محمد جواد شیخ
دوره 2، شماره 5 ، فروردین 1383، ، صفحه 61-94
چکیده
در این پژوهش اهمیت علایم هشداردهنده از طریق بررسی دیدگاه های مدیران مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران از طریق تکنیک تحلیل عاملی و مشخص نمودن تفاوت معنی دار بین دو دیدگاه صورت پذیرفت. نتایج پژوهش نشانه دهنده این است که تمامی 42 علامت هشدار دهنده مندرج در پرسش نامهبه عنوان علامت ...
بیشتر
در این پژوهش اهمیت علایم هشداردهنده از طریق بررسی دیدگاه های مدیران مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران از طریق تکنیک تحلیل عاملی و مشخص نمودن تفاوت معنی دار بین دو دیدگاه صورت پذیرفت. نتایج پژوهش نشانه دهنده این است که تمامی 42 علامت هشدار دهنده مندرج در پرسش نامهبه عنوان علامت هشداردهنده توسط دو گروه شناسایی شده اند. همچنین با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی به روش اکتشافی مشخص گردید که این علایم از 5 عامل به ترتیب ریسک پذیری و خطر جویی، ویژگیهای مدیریت، ویژگی های اقتصادی، بی ثباتی، ناتوانی و ناکافی بودن سودآوری، ویژگی های ساختاری اشباع شده اند. به علاوه نتایج آزمون t موید عدم وجود تفاوت معنی دار در اکثر علایم هشداردهنده است.