حسابداری وجنبه های مختلف مالی
محمد نمازی؛ آرزو مصلی نژاد
چکیده
هدف این پژوهش طراحی الگوی حسابداریمدیریت یکپارچه آب از طریق روش ترکیبی اکتشافی است. در بخش کیفی پژوهش، با استفاده از روش فراترکیب پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی، در محدوده زمانی 1980-2020، جمعا 147 پژوهش یافت شد، که پس از مطالعه تعداد 33 پژوهش که به صورت مستقیم، حسابداری و مدیریت آب را بررسی کرده بودند، وارد مرحله تحلیل شدند و الگویی ...
بیشتر
هدف این پژوهش طراحی الگوی حسابداریمدیریت یکپارچه آب از طریق روش ترکیبی اکتشافی است. در بخش کیفی پژوهش، با استفاده از روش فراترکیب پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی، در محدوده زمانی 1980-2020، جمعا 147 پژوهش یافت شد، که پس از مطالعه تعداد 33 پژوهش که به صورت مستقیم، حسابداری و مدیریت آب را بررسی کرده بودند، وارد مرحله تحلیل شدند و الگویی برای حسابداری مدیریت یکپارچه آب ارائه گردید. در بخش کمی، به منظور سنجش اعتبار الگوی ارائه شده، جامعه آماری حسابداران فعال در صنعتهای مربوط در حوزه آب بودند که در نهایت با استفاده از روش نمونهگیری کوهن 136 پرسشنامه جمعآوری و با استفاده از آزمون t تک نمونهای تجزیهوتحلیل گردید. به منظور تعیین بار عاملی شاخصهای هریک از مؤلفهها از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، که شش بعد شامل مالی، فرآیندهای داخلی، رشد و یادگیری، مشتری، پایداری و حسنشهرت، بیست مؤلفه شامل بهایتمامشده، کارایی، فروش، هزینهها، کیفیت آب، کمیت آب، آموزش، اثربخشی تجهیزات، بهرهوری آب، مصرف، سرمایه اطلاعاتی، سرمایهانسانی و غیره و 52 شاخص بر الگوی حسابداری مدیریت آب مؤثر هستند. الگوی پژوهش متغیرهای مهمی را برای ذینفعان مختلف مانند دولت، نهادهای قانونگذار، شرکتها و پژوهشگران، جهت پیادهسازی سیستم حسابداری مدیریت آب فراهم مینماید.
داریوش اخترشناس؛ احمد خدامی پور؛ امید پورحیدری
چکیده
تقویت پایداری شرکتی، به عنوان یک استراتژی مهم برای شرکتها، امری تصادفی نیست، بلکه میتواند با شناسایی و توجه به عوامل مختلف بهبود یابد. بنابراین، شناسایی عوامل مؤثر بر پایداری شرکتی بسیار ضروری است. هدف پژوهش حاضر، تدوین مدلی برای تبیین عوامل مؤثر بر پایداری شرکتی از طریق روش ترکیبی اکتشافی میباشد. در بخش کیفی پژوهش، به کمک ...
بیشتر
تقویت پایداری شرکتی، به عنوان یک استراتژی مهم برای شرکتها، امری تصادفی نیست، بلکه میتواند با شناسایی و توجه به عوامل مختلف بهبود یابد. بنابراین، شناسایی عوامل مؤثر بر پایداری شرکتی بسیار ضروری است. هدف پژوهش حاضر، تدوین مدلی برای تبیین عوامل مؤثر بر پایداری شرکتی از طریق روش ترکیبی اکتشافی میباشد. در بخش کیفی پژوهش، به کمک مصاحبه با متخصصین و صاحبنظران با روش نمونهگیری گلوله برفی و براساس تحلیل تم برآمده از مصاحبهها، مدلی برای عوامل مؤثر بر پایداری شرکتی ارائه شده است. در بخش کمّی، به منظور سنجش اعتبار مدل ارائه شده، با استفاده از پرسشنامه، نظراتمتخصصین و صاحبنظران دریافت و با استفاده از آزمون t تکنمونهای و آنالیز واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل گردید. همچنین به منظور تعیین بارعاملی شاخصهای هر یک از مؤلفهها از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که 4 بعد شامل، ویژگیهای شرکت، عوامل مدیریتی، عوامل بازار و عوامل کلان، 9 مؤلفه شامل، ویژگیهای ساختاری، ویژگیهای عملکردی، سطح فردی، سطح سازمانی، بازار سرمایه، عوامل تجاری، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی و عوامل سیاسی و 60 شاخص بر پایداری شرکتی مؤثر هستند. علاوه بر تأیید بسیاری از عوامل شناسایی شده در پژوهشهای پیشین، عوامل نوینی همچون فرهنگ جامعه، سیاست حاکم بر کشور، پایبندی به اخلاق، الزامات قانونی، شهرت اجتماعی شرکت، سرمایه فکری و رقابت بازار محصول به عنوان عوامل مؤثر بر پایداری شرکتی شناسایی شدهاند. این یافتهها دیدگاههای مهمی برای ذینفعان مختلف مانند دولت، نهادهای قانونگذار، نهادهای نظارتی، شرکتها و پژوهشگران دارد. بر همین اساس به سازمان حسابرسی و سازمان بورس اوراق بهادار پیشنهاد میشود، نسبت به تدوین قوانین و استانداردهای پایداری شرکتی، اقدامات لازم را به عمل آورند.
محمد رضا نیکبخت؛ محمد جواد شیخ
دوره 2، شماره 5 ، فروردین 1383، ، صفحه 61-94
چکیده
در این پژوهش اهمیت علایم هشداردهنده از طریق بررسی دیدگاه های مدیران مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران از طریق تکنیک تحلیل عاملی و مشخص نمودن تفاوت معنی دار بین دو دیدگاه صورت پذیرفت. نتایج پژوهش نشانه دهنده این است که تمامی 42 علامت هشدار دهنده مندرج در پرسش نامهبه عنوان علامت ...
بیشتر
در این پژوهش اهمیت علایم هشداردهنده از طریق بررسی دیدگاه های مدیران مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران از طریق تکنیک تحلیل عاملی و مشخص نمودن تفاوت معنی دار بین دو دیدگاه صورت پذیرفت. نتایج پژوهش نشانه دهنده این است که تمامی 42 علامت هشدار دهنده مندرج در پرسش نامهبه عنوان علامت هشداردهنده توسط دو گروه شناسایی شده اند. همچنین با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی به روش اکتشافی مشخص گردید که این علایم از 5 عامل به ترتیب ریسک پذیری و خطر جویی، ویژگیهای مدیریت، ویژگی های اقتصادی، بی ثباتی، ناتوانی و ناکافی بودن سودآوری، ویژگی های ساختاری اشباع شده اند. به علاوه نتایج آزمون t موید عدم وجود تفاوت معنی دار در اکثر علایم هشداردهنده است.