محمد عرب مازاریزدی؛ رضا طاهرخانی
دوره 8، شماره 29 ، فروردین 1389، ، صفحه 97-113
چکیده
تغییر مالکیت شرکت ها به سوی عمومی شدن به عنوان یک روش کارا و به صرفه، باعث افزایش سرمایه شرکت و درنتیجه توسعه عملیات تجاری آن میشود. نیاز به سرمایه های کلان در واحدهای تجاری و درنتیجه آن، تشکیل شرکتهای سهامی به تفکیک مالکیت از مدیریت در سطح شرکتها و درنتیجه ایجاد تضاد منافع میان مدیران و مالکان منجر شد. طی سالهای اخیر راهبری شرکتی که ...
بیشتر
تغییر مالکیت شرکت ها به سوی عمومی شدن به عنوان یک روش کارا و به صرفه، باعث افزایش سرمایه شرکت و درنتیجه توسعه عملیات تجاری آن میشود. نیاز به سرمایه های کلان در واحدهای تجاری و درنتیجه آن، تشکیل شرکتهای سهامی به تفکیک مالکیت از مدیریت در سطح شرکتها و درنتیجه ایجاد تضاد منافع میان مدیران و مالکان منجر شد. طی سالهای اخیر راهبری شرکتی که دربرگیرنده مجموعه از روابط بین سهامداران، مدیران، حسابرسان و سایر افراد ذی نفع است، به عنوان کاهش دهنده میزان اختلافات بین سهامدارن مختلف و همچنین جدایی مالکیت از کنترل واحد تجاری مطرح شده است. یکی از عوامل بسیار مهم که به کنترل رابطه نمایندگی کمک میکند هیئت مدیره و نوع ترکیب آن است. درنتیجه ضرورت بررسی عوامل مربوط به ترکیب هیئت مدیره و تاثیر آن بر عملکرد شرکت ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نتایج آزمون شش فرضیه مطرح شده در این تحقیق نشان داد که متغیرهای راهبری شرکتی شامل تعداد اعضای هیئت مدیره و تعداد اعضای غیرموظف هیئت مدیره و تعداد سهامداران عمده هیچ تاثیری بر بازده حقوق صاحبان سهام ندارد، اما از سوی دیگر این متغیرها بر Qتوبین موثر هستند. نتایج نشان داد که تعداد اعضای هیئت مدیره تاثیر منفی و البته کم اهمیتی بر Qتوبین دارد، ولی تعداد اعضای غیرموظف هیئت مدیره و تعداد سهامداران عمده دارای تاثیر مثبت و البته ناچیز بر Qتوبین هستند.
محمد عرب مازاریزدی؛ محمود مصطفی زاده
دوره 6، شماره 23 ، مهر 1387، ، صفحه 1-18
چکیده
این پژوهش شواهدی را در رابطه با اثر مدیریت سود بر مربوط بودن معیارهای سود و ارزش دفتری در تعیین ارزش شرکت با مقایسه اقلام تعهدری اختیاری کوتاه مدت و بلندمدت فراهم میکند. طبق نتایج تحقیق، مدیریت سود، مربوط بودن سود را کاهش و مربوط بودن ارزش دفتری را افزایش میدهد و علاوه بر این، مدیریت سود علاوه بر اقلام تعهدی اختیاری بلند مدت، اثر بیشتری ...
بیشتر
این پژوهش شواهدی را در رابطه با اثر مدیریت سود بر مربوط بودن معیارهای سود و ارزش دفتری در تعیین ارزش شرکت با مقایسه اقلام تعهدری اختیاری کوتاه مدت و بلندمدت فراهم میکند. طبق نتایج تحقیق، مدیریت سود، مربوط بودن سود را کاهش و مربوط بودن ارزش دفتری را افزایش میدهد و علاوه بر این، مدیریت سود علاوه بر اقلام تعهدی اختیاری بلند مدت، اثر بیشتری بر مربوط بودن سود و ارزش دفتری در مقایسه با مدیریت سود با استفاده از اقلام تعهدی اختیاری کوتاه مدت دارد.
علی ثقفی؛ محمد عرب مازاریزدی؛ رافیک باغومیان
دوره 3، شماره 10 ، تیر 1384، ، صفحه 127-156
چکیده
روند سریع تحولات صورت گرفته در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و به ویژه اینترنت، کلیه ابعاد جوامع بشری را تحت تاثیر قرار داده، به گونه ای که برای مثال در حوزه حسابداری منجر به معرفی یک روش نوین و انقلابی برای گزارشکری مالی شده است. روش اخیر، سریع و ارزان میباشد و امکان دسترسی سهامدارن و سایر ذی نفعان شرکتها به آن، روز به روز بیشتر ...
بیشتر
روند سریع تحولات صورت گرفته در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و به ویژه اینترنت، کلیه ابعاد جوامع بشری را تحت تاثیر قرار داده، به گونه ای که برای مثال در حوزه حسابداری منجر به معرفی یک روش نوین و انقلابی برای گزارشکری مالی شده است. روش اخیر، سریع و ارزان میباشد و امکان دسترسی سهامدارن و سایر ذی نفعان شرکتها به آن، روز به روز بیشتر میشود.
این همه در حالی است که به رغم تغییر و تحولات صورت گرفته فوق، هنوز در ایران اقدامات شایسته ای در این رابطه به عمل نیامده است.
در این مقاله، ابتدا کوشش شده است تا ضمن مروری بر پژوهش های انجام شده درباره گزارشگری مالی در اینترنت، به بیان دیدگاههای نظری موجود در این زمینه پرداخته شود و سپس، وضعیت فعلی، تحولات بعدی و چشم اندازهای آتی آن، مورد بررسی و پیش بینی قرار گیرد. در پایان نیز، وضعیت ایران در زمینه گزارشگری مالی در اینترنت مورد ارزیابی قرار گرفته و پیشنهادهایی در زمینه بهبود آن ارائه شده است.
محمد عرب مازاریزدی؛ ابوالقاسم مسیح آبادی
دوره 2، شماره 5 ، فروردین 1383، ، صفحه 95-130
چکیده
هدف از این مقاله تحقیقی، بررسی تاثیر اطلاعات حسابداری بر فرآیندهای ادراک، قضاوت و تصمیم گیری سرمایه گذاران است. برای رسیدن به هدف از مدل مفهومی فرآیند شناختی برمبنای نظریه موسوم به مدل سازی ساختاری کوواریانسی (مدل سازی علّی) استفاده شده است. اینکه: آیا فرآیند های ادراک، قضاوت و تصمیم گیری تمام سرمایه گذاران، در مواجهه با اطلاعات حسابداری، ...
بیشتر
هدف از این مقاله تحقیقی، بررسی تاثیر اطلاعات حسابداری بر فرآیندهای ادراک، قضاوت و تصمیم گیری سرمایه گذاران است. برای رسیدن به هدف از مدل مفهومی فرآیند شناختی برمبنای نظریه موسوم به مدل سازی ساختاری کوواریانسی (مدل سازی علّی) استفاده شده است. اینکه: آیا فرآیند های ادراک، قضاوت و تصمیم گیری تمام سرمایه گذاران، در مواجهه با اطلاعات حسابداری، از نظر ارزیابی اطلاعات و دقت و صحت تصمیم گیری یکسان است؟، سوال اساسی تحقیق را تشکیل میدهد. برمبنای شاخص تعیین نوع شخصیت، سرمایه گذاران مورد آزمون در یکی از دو گروه عمده "اطلاعات مداران" و "مفهوم مداران" قرار گرفتند. این سرمایه گذاران که از مدیران و کارشناسان ارشد شرکت های سرمایه گذاری بودند پس از ارزیابی و قضاوت نسبت به اطلاعات مالی شرکت های واقعی به تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری در آنها پرداختند. در این تحقیق اصول مستخرجه از روانشناسی با دستاوردهای متدولوژیکی در روان سنجی، اقتصاد سنجی، و آمار در قالب مدل سازی ساختاری کوواریانسی تلفیق گردیده است. یافته ها حاکی از آن است که اطلاعات حسابداری بر ادراک و قضاوت سرمایه گذاران "اطلاعات مدار" و "مفهوم مدار" اثر میگذارد و ادراک و قضاوت در هر دو گروه عامل مهم و تعیین کننده ی سرمایه گذاری یا عدم سرمایه گذاری است. از طرف دیگر، فرآیندهای ادراکی، قضاوتی و تصمیم گیری سرمایه گذاران یکسان نیست. تصمیم گیرندگان اطلاعات مدار درست تر تصمیم میگیرند و تصمیم گیرندگان مفهوم مدار اطلاعات مالی (نسبت های مالی) را درست تر ارزیابی میکنند.