نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
2 استاد، گروه حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
3 استادیار گروه حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
4 دانشیار، گروه حسابداری، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران
5 استادیار، گروه حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
چکیده
این مطالعه تلاش دارد تا چارچوب حسابداری مدیریت با رویکرد شش سیگما را خلق و ابعاد شناسایی شده را مورد ارزیابی قرار دهد. روش مورد استفاده این پژوهش در فاز کیفی گرندد تئوری و در فاز کمّی نسبت به ارزیابی ابعاد شناسایی شده اقدام می کند. دوره پرسشگری مطالعه نیز در بازه زمانی ۶ ماه صورت گرفته است و ابزار مورد استفاده مصاحبه و پرسشنامه می باشد. در این مطالعه ابتدا اندیشمندان حوزه حسابداری مدیریت از طریق مصاحبه مشارکت داشتند، سپس اعضای تخصصی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران در خصوص ارزیابی ابعاد شناسایی شده، اظهارنظر نمودند. نتایج در بخش کیفی منجر به خلق یک چارچوب نظری ۸ ضلعی شده است که تفسیر کننده پدیده محوری مطالعه می باشد. همچنین در فاز دوم مطالعه نیز محوری ترین معیارِ شناسایی شده پدیده مطالعه یعنی معیار تجزیه و تحلیل سود انتخاب شد. نتایج بدست آمده می تواند سطح تکنیک گرایی تحلیلی در خصوص کارکردهای پاسخگویی شرکت ها به ذینفعان را توسعه بخشد. نتایج بدست آمده می تواند سطح تکنیکگرایی تحلیلی در خصوص کارکردهای پاسخگویی شرکت ها به ذینفعان را توسعه بخشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Framework of The Management Accounting Phenomenon with The Six Sigma Approach
نویسندگان [English]
- Ebrahim Madanpisheh 1
- Mohammadreza Abdoli 2
- Maryam Shahri 3
- Mehdi Safari Gerayli 4
- Hasan Valiyan 5
1 PhD student, Department of Accounting, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran
2 Professor, Department of Accounting, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran
3 Assistant Professor, Department of Accounting, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran
4 Associate Professor, Department of Accounting, Bandargaz Branch, Islamic Azad University, Bandargaz, Iran
5 Assistant Professor, Department of Accounting, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran
چکیده [English]
This study attempts to create a management accounting framework with a Six Sigma approach and evaluate the identified dimensions. The method used in this research is grounded theory in the qualitative phase and evaluating the identified dimensions in the quantitative phase. The study's questioning period was also conducted over a period of 6 months, and the tools used were interviews and questionnaires. In this study, first, scholars in the field of management accounting participated through interviews, then specialized members of Tehran Stock Exchange companies commented on the evaluation of the identified dimensions. The results in the qualitative section have led to the creation of an octagonal theoretical framework that interprets the central phenomenon of the study. Also, in the second phase of the study, the most central criterion identified for the study phenomenon, namely the profit analysis criterion, was selected. The results obtained can develop the level of analytical technicality regarding the functions of corporate accountability to stakeholders.
کلیدواژهها [English]
- Management Accounting
- Strategic Approach
- Competitive Effectiveness