نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 استادیارگروه حسابداری، واحد هشترود، دانشگاه آزاد اسلامی، هشترود، ایران

چکیده

امروزه فضای رقابت اطلاعاتی به عنوان یک مکانیزم با اهمیت خارجی، بر روی سیستم مدیریتی و عملکرد پایدار شرکت تأثیر گذار است و مالکیت دولتی از دو جنبه مکملی و تخریبی می‌تواند این اثرگذاری را تحت تاثیر قرار دهد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر مالکیت دولتی بر رابطه بین رقابت اطلاعاتی و پایداری سود شرکت‌های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد.برای این منظور تعداد 103 شرکت بورس تهران برای دوره زمانی 1392 تا 1399 به روش حذف سیستماتیک انتخاب و با رکرسیون چندگانه و داده‌های پانلی مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که رقابت اطلاعاتی بر اساس دو شاخص ارتباطات سیاسی و تمرکز مالکیت نهادی، سبب افزایش پایداری سود می‌شود و اثر تعاملی مالکیت دولتی با رقابت اطلاعاتی مبتنی برارتباطات سیاسی و تمرکز مالکیت نهادی سبب افزایش بیشتر پایداری سود می‌شود. یعنی مالکیت دولتی و رقابت اطلاعاتی، به دور از ترکیب تخریبی برای کاهش ارزش شرکت، دو عامل مکمل یکدیگر در تحقق اهداف ذینفعان است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of Government Ownership on Relationship between Information Competition and Earning Persistence

نویسندگان [English]

  • Seyed Hosein Sajadi 1
  • rahim bonabi ghadim 2

1 Assistant Professor in Accounting, Department of Accounting, Hashtrood Branch, Islamic Azad University, Hashtrood, Iran.

2 Asistance Prof in Accounting, Department of accounting, Hashtrood Branch, Islamic Azad University, Hashtrood, Iran

چکیده [English]

Today, information competition space, as an external importance mechanism, affects the company's management system and stable performance and government ownership in both complementary and destructive aspects can affect this impact. The purpose of this study is to investigate the effect of government ownership on the relationship between information competition and Earning persistenceof companies listed on the Tehran Stock Exchange.The statistical sample of the research includes 103 companies listed on the Tehran Stock Exchange for the period 2013 to 2020. In terms of purpose, the present study is an applied research using a post-event approach. For panel data, fixed-effect and random-effect models were used to estimate the research model using Eviews-8 software. The research results showed that information competition based on political relations and centralized institutional ownership increases Earning persistence and the interactive effect of government ownership with information competition further increases Earning persistence. That is, Government ownership and information competition are two complementary factors in achieving the goals of stakeholders.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information Competition
  • Earning persistence
  • Government Ownership
  • Institutional ownership
  • political communication
  1. اله بخشی، سعید؛ پیری، پرویز و حیدری، مهدی. (1398). بررسی تأثیر ساختار مالکیت (دولتی و خصوصی) بر رابطه بین کیفیت افشا و هزینه سرمایه در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، مطالعات تجربی حسابداری مالی، 16(62)، 43-21.
  2. حبیب زاده بایگی، سید جواد؛ دارابی، رؤیا. (1395). نقش مالکیت دولتی بر معیارهای مالی و اقتصادی ارزیابی عملکرد شرکت‌ها با استفاده از مدل رگرسیون فازی. دو فصلنامه علمی - پژوهشی حسابداری دولتی، 3(1)، 9-20.
  3. خواجوی، شکر اله، غلامعلی محسنی فرد، غلامرضا رضایی، سید داوود حسینی راد، (1392)، بررسی اثرهای رقابت در بازار محصول بر مدیریت سود شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت دارایی و تأمین مالی،1(3)، 119-134.
  4. دیدار، حمزه؛ منصورفر، غلامرضا و رحیمی، جبراییل. (1397). بررسی رابطه بین مالکیت متقابل و کارایی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران با تأثیر متغیر میانجی رقابت بازار محصول. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 15(58)، 137-159.
  5. شمس الدینی، کاظم و نعمتی، میثم. (1400). بررسی رابطه پایداری مالکیت نهادی با مدیریت سود با لحاظ اهرم مالی شرکت. مجله دانش حسابداری، 12(4)، 24-1.
  6. صالح نژاد، حسن؛ وقفی، حسام؛ صادقیان، بهرام؛ آهنگری، مهناز. (1394). بررسی تأثیر پایداری سود بر واکنش قیمت سهام به ویژگی‌های ‌پیش‌بینی سود هر سهم. پژوهش‌های تجربی حسابداری، 4(4)، 51-70
  7. قاسمیه، رحیم؛ غیوری مقدم، علی؛ حاجب، حمیدرضا. (1393). بررسی تأثیر رقابت بازار محصول بر رابطه بین ساختار سرمایه و عملکرد واحد تجاری، پیشرفت‌های حسابداری، 6(2)، 27 تا 43.
  8. رضایی، فرزین و ویسی حصار، ثریا (1393). اثر روابط سیاسی با دولت بر رابطۀ بین تمرکز مالکیت با کیفیت گزارشگری مالی و هزینه سهام عادی، بررسی­های حسابداری و حسابرسی، 21(4)، 470-447.
  9. کردستانی، غلامرضا؛ موسویان خلیل‌آباد، سیدحمیدرضا. (1392). رقابت بین سرمایه­گذاران آگاه برای کسب اطلاعات محرمانه و قیمت‌گذاری عدم تقارن اطلاعاتی. فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت دارایی و تأمین مالی، 2(2)؛ 127-144.
  10. مرادی، مجید؛ خوشکار، فرزین؛ سام کن، ذکریا. (1399). ارتباطات دولتی و پایداری سودآوری شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران. چشم‌انداز حسابداری و مدیریت، 3(26)، 75-91.
  11. Abdoh, H., & Varela, O. (2017). Product market competition, idiosyncratic and systematic volatility. Journal of Corporate Finance, 43, 500-513.
  12. Abramov, A., Radygin, A., Entov, R., & Chernova, M. (2017). State ownership and efficiency characteristics. Russian Journal of Economics, 3(2), 129-157.
  13. Adhikari, A., Derashid, C., & Zhang, H. (2006). Public policy, political connections, and effective tax rates: Longitudinal evidence from Malaysia. Journal of Accounting and Public policy, 25(5), 574-595.
  14. Akins, B. K., Ng, J., & Verdi, R. S. (2012). Investor competition over information and the pricing of information asymmetry. The Accounting Review, 87(1), 35-58.
  15. Alhadab, , Abdullatif, A., Ahmed, A.H., Tahat, Y., & Mansour, I. (2021). Political connections, government ownership, and earnings management: evidence from Jordan, International Journal of Accounting, Auditing and Performance Evaluation. 17(1-2), 1-27.
  16. Ammann, M., Oesch, D., & Schmid, M. M. (2013). Product market competition, corporate governance, and firm value: Evidence from the EU area. European Financial Management, 19(3), 452-469.
  17. Bai, C. E., Liu, Q., Lu, J., Song, F. M., & Zhang, J. (2004). Corporate governance and market valuation in China. Journal of comparative economics, 32(4), 599-616.
  18. Beiner, S., Schmid, M. M., & Wanzenried, G. (2011). Product market competition, managerial incentives and firm valuation. European Financial Management, 17(2), 331-366.
  19. Chaney, P. K., Faccio, M., & Parsley, D. (2011). The quality of accounting information in politically connected firms. Journal of Accounting and Economics, 51(1-2), 58-76.
  20. Chang, R., Firth, M. & Kim, J.B. (2002), Institutional monitoring and opportunistic earnings management, Journal of Corporate Finance, 8, 29-48.
  21. Cheng, P., Man, P., & Yi, C. H. (2013). The impact of product market competition on earnings quality. Accounting & Finance, 53(1), 137-162.
  22. Cull, R., Li, W., Sun, B. & Xu, L.C. (2015), Government connections and financial constraints: evidence from a large representative sample of Chinese firms, Journal of Corporate Finance, 32, 271-294.
  23. Cull, R., & Xu, L. C. (2005). Institutions, ownership, and finance: the determinants of profit reinvestment among Chinese firms. Journal of Financial Economics, 77(1), 117-146.
  24. Datta, S., Iskandar-Datta, M., & Singh, V. (2013). Product market power, industry structure, and corporate earnings management. Journal of Banking & Finance, 37(8), 3273-3285.
  25. Elyasiani, E. & J. Jia. (2008). Institutional ownership stability and BHC performance, Journal of Banking and Finance, 32, 1767–1781.
  26. Faccio, M. (2006). Politically connected firms. American Economic Review, 96 (1), 369-386.
  27. Faccio, M. (2010). Differences between politically-connected and non-connected firms: a cross country analysis, Financial Management, 39 (3), 905-928.
  28. Fosu, S. (2013). Capital structure, product market competition and firm performance: Evidence from South Africa. The quarterly review of economics and finance, 53(2), 140-151.
  29. Gong &, Y & Choi, S.U. (2021). State Ownership and Accounting Quality: Evidence from State-Owned Enterprises in China. Economic and Business Aspects of Sustainability,13(15), 1-17.
  30. Guedhami, O., Pittman, J., & Saffar, W. (2014). Auditor choice in politically connected firms. Journal of Accounting Research, 52(1), 107–162.
  31. Haji ghadirzade M., Garkaz, M., & Mehrazin A. (2012). Ownership structure and Information asymmetry. Economics and Finance Review, 2 (5), 62 – 70.
  32. Houston, J. F., Jiang, L., Lin, C., & Ma, Y. (2014). Political connections and the cost of bank loans. Journal of Accounting Research, 52 (1), 193-243.
  33. Hu, G. Wang, Y. (2018). Political connections and stock price crash risk: The role of intermediary information disclosure. China Finance Review International, 8 (2), 140-157.
  34. Joo, H. Y., & Suh, H. (2017). The Effects of Government Support on Corporate Performance Hedging against International Environmental Regulation. Sustainability, 9(11), 1980.
  35. Karuna, C. (2008). Industry product market competition and corporate governance. Available at SSRN
  36. Koch, A. S., & Park, J. C. (2011). Consistent earnings growth and the credibility of management forecasts. Available at SSRN
  37. Khan, A., Mihret, D.G., & Muttakin, M.B.. (2016). Corporate political connections, agency costs and audit quality. International Journal of Accounting & Information Management, 24 (4), 357 – 374.
  38. Liu, L., Qu, W., & Haman, J. (2018). Product market competition, state-ownership, corporate governance and firm performance. Asian Review of Accounting, 26(1), 62-83.
  39. Lu, Y. (2011). Political connections and trade expansion: Evidence from Chinese private firms. Economics of Transition, 19(2), 231-254.
  40. Markarian, G., & Santalo, J. (2014). Product market competition, information and earnings management. Journal of Business Finance & Accounting, 41(5-6), 572-599.
  41. Monem, R., Farshadfar, Sh. (2007). Has earnings quality declined over time? Australian evidence. online. ssrn.com
  42. Phi, N. T. M., Taghizadeh-Hesary, F., Chuc, A. T., Yoshino, N., & Kim, C. J. (2019). Performance Differential Between Private and State-Owned Enterprises: An Analysis of Profitability and Leverage, Emerging Markets Finance and Trade, 57(14), 3913-3928.
  43. Ruan, W., Tian, G., & Ma, S. (2011). Managerial ownership, capital structure and firm value: Evidence from China’s civilian-run firms. Australasian Accounting, Business and Finance Journal, 5(3), 73-92.
  44. Songling, Y., Ishtiaq, M., Anwar, M., & Ahmed, H. (2018). The role of government support in sustainable competitive position and firm performance. Sustainability, 10(10), 3495.
  45. Su, D., & He, X. (2012). Ownership structure, corporate governance and productive efficiency in China. Journal of productivity analysis, 38(3), 303-318.
  46. Tian, L., & Estrin, S. (2008). Retained state shareholding in Chinese PLCs: does government ownership always reduce corporate value?. Journal of Comparative Economics, 36(1), 74-89.
  47. You, J., & Du, G. (2012). Are political connections a blessing or a curse? Evidence from CEO turnover in China. Corporate Governance: An International Review, 20(2), 179-194.