@article { author = {hoseini, nahid and Jamshidinavid, Babak and Piri, Parviz}, title = {Investigation of the Halo Effect Phenomenon in the Iranian Capital Market with Emphasis on the Role of Accounting Information}, journal = {Empirical Studies in Financial Accounting}, volume = {17}, number = {65}, pages = {85-108}, year = {2020}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2821-0166}, eissn = {2538-2519}, doi = {10.22054/qjma.2019.47310.2070}, abstract = {Prospect theory and reference point are some of the discussed issues in the behavioral finance paradigm that describe the situation of individuals in decision making. Experimental evidence indicates that investors select points as their reference points for their profit and loss decisions making. If the price is lower than the reference point, they postpone their sales, as a result, the volume of transactions is also reduced, and if the price is higher than the reference point, they sell shares, which results in increased trading volume. The purpose of this study is to investigate thirty examples of Halo effects in the Iranian capital market with the emphasis on the role of accounting information in companies listed in Tehran Stock Exchange. The statistical population includes 115 companies that were active in the stock market from 2006 to 2017. In this study, the panel-data regression model was used to investigate the hypotheses. The results show that investors in the Iranian capital market do not use the management forecasts (relative profitability status of the company vs. the anticipated profitability of the company) following the pattern of the Halo effect phenomenon. In addition, investors in the Iranian capital market do not use the industry average (relative profitability status of the company vs. the industry average) following the Halo effect phenomenon.}, keywords = {Halo Phenomenon,Accounting Information,Data Panel}, title_fa = {بررسی مصداق پدیده اثر هاله‌ای در بازار سرمایه ایران: با تأکید بر نقش اطلاعات حسابداری}, abstract_fa = {تئوری چشم‌انداز و نقطه مرجع یکی از مباحث مطرح در پارادایم مالی رفتاری می‌باشد که توصیف­کننده موقعیت افراد در زمان تصمیم‌گیری است. شواهد تجربی بیانگر آن است که سرمایه‌گذاران در تصمیمات خرید و فروش، نقاطی را به­عنوان نقاط مرجع سود و زیان خود برمی‌گزینند. در صورتی­که قیمت پایین­تر از نقطه مرجع باشد، فروش خود را به تعویق می‌اندازند و در نتیجه حجم معاملات نیز کاهش می‌یابد و اگر قیمت بالاتر از نقطه مرجع باشد، اقدام به فروش سهم می‌کنند که افزایش حجم معاملات را در پی دارد. هدف از این تحقیق بررسی مصداق پدیده اثر هاله­ای در بازار سرمایه ایران: با تأکید بر نقش اطلاعات حسابداری در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد. جامعه آماری شامل 115  شرکت که از ابتدای 1385 تا پایان 1396 در بورس فعال بوده­اند. در این پژوهش جهت بررسی فرضیه­ها از مدل رگرسیون پانل - دیتا استفاده شده است.  نتایج نشان می­دهد که سرمایه­گذاران در بازار سرمایه ایران در پیروی از الگوی پدیده اثر هاله­ای، از پیش­بینی­های مدیریت (وضعیت نسبی سودآوری شرکت در برابر سودآوری پیش­بینی شده شرکت)  استفاده نمی­کنند. علاوه­بر این، سرمایه­گذاران در بازار سرمایه ایران در پیروی از الگوی پدیده اثر هاله­ای، از متوسط صنعت (وضعیت نسبی سودآوری شرکت در برابر متوسط صنعت) استفاده نمی­کنند.}, keywords_fa = {پدیده هاله,اطلاعات حسابداری,پانل دیتا}, url = {https://qjma.atu.ac.ir/article_11089.html}, eprint = {https://qjma.atu.ac.ir/article_11089_d49bb3ee43381b5e9e5e92ec02afe8c9.pdf} }