گزارش های حسابداری
مظفر جمالیان پور
چکیده
با گسترش ابزارهای ارتباط جمعی و پویایی بیشتر رسانههای خبری، کانال جدیدی برای انتشار دادهها و اطلاعات مالی ایجاد شده است. در پژوهش حاضر تاثیر انتشار اخبار مرتبط با شرکتهای بورسی بر روی چگونگی (استراتژی) مدیریت سود مورد بررسی قرار گرفت. شیوه جایگزین کردن هر یک از روشهای مدیریت سود متداول به عنوان استراتژی مدیریت سود مطرح شده است. ...
بیشتر
با گسترش ابزارهای ارتباط جمعی و پویایی بیشتر رسانههای خبری، کانال جدیدی برای انتشار دادهها و اطلاعات مالی ایجاد شده است. در پژوهش حاضر تاثیر انتشار اخبار مرتبط با شرکتهای بورسی بر روی چگونگی (استراتژی) مدیریت سود مورد بررسی قرار گرفت. شیوه جایگزین کردن هر یک از روشهای مدیریت سود متداول به عنوان استراتژی مدیریت سود مطرح شده است. بدین منظور اخبار منتشر شده از سوی رسانههای خبری رسمی طی سالهای 1394 تا 1399 پیرامون شرکتهای پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار گردآوری شد. به منظور بررسی استراتژی مدیریت سود از رابطه جایگزینی مدیریت سود اقلام تعهدی و مدیریت سود از طریق رویدادهای واقعی و با بهرهگیری از روش دو مرحلهای هگمن استفاده شد. در نهایت با استفاده از روش تفاضل در تقاضل و حداقل مربعات تعمیم یافته اثر ثابت پنلی فرضیههای مورد نظر آزمون شد. نتایج پژوهش نشان دهنده رفتار متفاوت مدیران در مواجهه با پوشش خبری است و این موضوع باعث رفتار محتاطانهتر مدیران در گزارشگری و مدیریت سود شده است. شرکتها با افزایش فشار رسانهایی علیرغم کاهش استفاده از روشهای مدیریت سود اقلام تعهدی سعی در گسترش استفاده از روشهای و تکنیکهای مدیریت سود واقعی دارند. افزون بر این نتایج پژوهش مبین آن بود که تغییرات مدیریتی در شرکتهایی که مظنون به مدیریت سود بوده و تحت پوشش رسانهایی بالاتری قرار میگیرند، بیشتر است. لذا منطبق با تئوری کنترلی رسانه، پوشش خبری را میتوان به عنوان یکی از مکانیزمهای نظارتی و حاکمیت برون شرکتی تلقی کرد.
حسابداری مالی
محسن ایمنی؛ سیدمحمد مشعشعی
چکیده
در ادبیات نظری حسابداری، دو استراتژی مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی و دستکاری فعالیتهای واقعی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است؛ اما در پژوهش حاضر با توجه به محدودیتهای موجود برای این دو استراتژی، سومین نوع الگوی مدیریت سود یعنی تغییر طبقهبندی مورد توجه قرار گرفته است. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر محدودیتهای حاکم بر استراتژیهای ...
بیشتر
در ادبیات نظری حسابداری، دو استراتژی مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی و دستکاری فعالیتهای واقعی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است؛ اما در پژوهش حاضر با توجه به محدودیتهای موجود برای این دو استراتژی، سومین نوع الگوی مدیریت سود یعنی تغییر طبقهبندی مورد توجه قرار گرفته است. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر محدودیتهای حاکم بر استراتژیهای مدیریت سود بر بهکارگیری استراتژی تغییر طبقهبندی سود در بازار سرمایه ایران است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1392 الی 1400 است و 114 شرکت بهعنوان نمونه آماری انتخاب شده است (1026 مشاهده). به منظور آزمون فرضیههای پژوهش از مدل رگرسیون لوجیت استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که سلامت مالی، سهامداران نهادی، اندازه موسسه حسابرسی و سهم بازار بر تغییر در طبقهبندی سود تأثیر منفی و معناداری دارد. همچنین چرخه عملیاتی بر تغییر در طبقهبندی سود تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ و دوره تصدی آن تأثیر معناداری بر تغییر طبقهبندی سود ندارد. آزمونهای اضافی نشان داد شرکتهای بزرگتر انگیزه بیشتری برای انجام تغییر طبقهبندی (شکلی از مدیریت سود) در مقایسه با شرکتهای کوچک دارند، زیرا هزینههای سیاسی بیشتری دارند. با توجه به نتایج بدست آمده توصیه میشود که به رویکرد تغییر طبقهبندی نیز در بررسی مدیریت سود در بازار سرمایه ایران توجه شود.