گزارش های حسابداری
فرزاد ایوانی؛ حدیث عبدی؛ فرشید خیراللهی؛ نسرین مریدی
چکیده
گزارشگری مالی یکپارچه، اطلاعاتی مهم درباره استراتژی سازمان، راهبری، عملکرد و چشمانداز را باهم و به طریقی ارائه میدهد که عملکرد تجاری، اجتماعی و محیطزیست مکانی که سازمان در آن فعالیت میکند را منعکس کند و یک رویکرد منسجم و مؤثر را برای گزارشگری شرکتها ترویج میدهد. این پژوهش باهدف مقایسه انتظارات تهیهکنندگان و استفادهکنندگان ...
بیشتر
گزارشگری مالی یکپارچه، اطلاعاتی مهم درباره استراتژی سازمان، راهبری، عملکرد و چشمانداز را باهم و به طریقی ارائه میدهد که عملکرد تجاری، اجتماعی و محیطزیست مکانی که سازمان در آن فعالیت میکند را منعکس کند و یک رویکرد منسجم و مؤثر را برای گزارشگری شرکتها ترویج میدهد. این پژوهش باهدف مقایسه انتظارات تهیهکنندگان و استفادهکنندگان گزارشهای مالی یکپارچه، انجام گردیده است. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمونهای آماری «کلموگروف-اسمیرنوف»، «یومن-ویتنی» و «فریدمن» نشان داده است که بین نظرات دو گروه استفادهکنندگان و تهیهکنندگان گزارشهای مالی در رابطه با مؤلفههای گزارش و شناسایی شیوههای نوآورانه، سرمایهگذاریهای هدفمند، پاداش و مزایا، مدیریت ریسک، ساختار حاکمیتی و کارت ارزیابی متوازن تفاوت معناداری وجود دارد؛ درحالیکه مقایسه انتظارات نشان داده است که در ارائه گزارشهایی مبنی بر ارتباط متقابل، رعایت استانداردهای قانونی و اخلاقی، برقراری ارتباط با استفادهکنندگان و گزارش وضعیت مالی و پایداری خدمات مالی تفاوت معناداری بین انتظارات تهیهکنندگان و استفادهکنندگان مشاهده نگردیده است.
حسابداری وجنبه های مختلف مالی
فرزاد ایوانی؛ حدیث عبدی؛ فرشید خیراللهی؛ مهری علیمرادی
چکیده
هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین شکاف انتظار حسابرسی و اطمینان سرمایهگذاران و همچنین بررسی نقش متغیر بهبود سطح ارتباطات حسابرسان بر این رابطه بوده است. بدین منظور، از یک مدل معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) و یک مدل با سازههای مرتبه بالاتر استفاده شده است. با استفاده اطلاعات گردآوریشده از پرسشنامه مربوط به حسابرسان ...
بیشتر
هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین شکاف انتظار حسابرسی و اطمینان سرمایهگذاران و همچنین بررسی نقش متغیر بهبود سطح ارتباطات حسابرسان بر این رابطه بوده است. بدین منظور، از یک مدل معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) و یک مدل با سازههای مرتبه بالاتر استفاده شده است. با استفاده اطلاعات گردآوریشده از پرسشنامه مربوط به حسابرسان و سرمایه-گذاران نهادی، بهعنوان یکی از اصلیترین کاربران صورتهای مالی، به بررسی برداشت سرمایهگذاران از شکاف انتظار معقول حسابرسی (شکاف عملکرد حسابرسی و شکاف استاندارد حسابرسی) و شکاف نامعقول (غیرقابلتصور) حسابرسی و تأثیر بهبود سطح ارتباطات حسابرسان بر این برداشت، پرداخته شده است. براساس یافتهها و مقادیر مربوط به ضرایب مسیرها، کیفیت حسابرسی و تضمین آموزش حسابرسی بر اطمینان سرمایهگذاران اثر معنادار و مثبتی داشته است. همچنین بین شکاف عملکرد و شکاف نامعقول حسابرسی با سطح اطمینان سرمایهگذاران رابطه معنادار و منفی دیده شده است. از دیگر یافتههای این پژوهش، اثر معنادار و مثبت بهبود سطح ارتباطات حسابرسان بر رابطه بین شکاف عملکرد حسابرسی و شکاف نامعقول حسابرسی با سطح اطمینان سرمایهگذاران، بوده است؛ از طرفی، برآورد و تحلیل شاخصهای نیکویی برازش با استفاده از نرمافزار Smart-PLS نیز انطباق چارچوب مفهومی و پیشینه تجربی را با نتایج تأیید کرده است.