حسابداری مالی
اعظم ولی زاده لاریجانی؛ فرزانه یوسفی اصل؛ فاطمه شیرزادی؛ نیلوفر زمانی
چکیده
یکی از گزارشهایی که شرکتها حسب صلاحدید سازمان بورس و اوراق بهادار ملزم به انتشار آن هستند، گزارش تفسیری مدیریت است. این گزارش از جمله اقلام مهمی است که همراه با صورتهای مالی منتشر میشود و هدف آن بهبود سودمندی اطلاعات ارائه شده واحد تجاری است که همراه صورتهای مالی ارائه میشود. از اینرو در این تحقیق رابطه بین ارائه گزارش تفسیری ...
بیشتر
یکی از گزارشهایی که شرکتها حسب صلاحدید سازمان بورس و اوراق بهادار ملزم به انتشار آن هستند، گزارش تفسیری مدیریت است. این گزارش از جمله اقلام مهمی است که همراه با صورتهای مالی منتشر میشود و هدف آن بهبود سودمندی اطلاعات ارائه شده واحد تجاری است که همراه صورتهای مالی ارائه میشود. از اینرو در این تحقیق رابطه بین ارائه گزارش تفسیری مدیریت از سوی شرکتها با مدیریت سود مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین با توجه به اهمیت نقش زنان در بهبود گزارشگری مالی شرکتها، اثر حضور زنان در هیئتمدیره بر رابطه مذکور بررسی شده است. جامعه آماری این تحقیق شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران طی سالهای 1390 تا 1401 میباشد. فرضیههای این تحقیق با استفاده از رگرسیون خطی مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد که ارائه گزارش تفسیری مدیریت از سوی شرکتها موجب کاهش مدیریت سود شده است. همچنین کاهش مدیریت سود در بین شرکتهایی که در بین اعضای هیئتمدیره خود از حضور زنان استفاده نمودهاند، بیشتر است.
محسن خوش طینت؛ فرزانه یوسفی اصل
دوره 5، شماره 20 ، دی 1386، ، صفحه 37-59
چکیده
در این پژوهش ارتباط مابین تقارن و عدم تقارن اطلاعاتی با محافظه کاری در صورت های مالی بررسی شد. عدم تقارن اطلاعاتی مابین سرمایه گذاران آگاه و ناآگاه موجب ایجاد هزینه های نمایندگی میشود که این امر به نوبه خود موجب افزایش بازده مورد انتظار سرمایه گذاران میگردد. لذا ذینفعان هر شرکتی به دنیال مکانیزمی در جهت کاهش عدم تقارن اطلاعاتی ...
بیشتر
در این پژوهش ارتباط مابین تقارن و عدم تقارن اطلاعاتی با محافظه کاری در صورت های مالی بررسی شد. عدم تقارن اطلاعاتی مابین سرمایه گذاران آگاه و ناآگاه موجب ایجاد هزینه های نمایندگی میشود که این امر به نوبه خود موجب افزایش بازده مورد انتظار سرمایه گذاران میگردد. لذا ذینفعان هر شرکتی به دنیال مکانیزمی در جهت کاهش عدم تقارن اطلاعاتی میباشند.
از طرفی محافظه کاری انگیزه و توانایی مدیران را برای دستکاری ارقام حسابداری کاهش داده و لذا موجب کاهش هزینه های نمایندگی میگردد.
نتایج تحقیق نشان داد که عدم تقارن اطلاعاتی مابین سرمایه گذاران آگاه و ناآگاه منجر به محافظه کاری میشود. از طرفی تغییرات عدم تقارن اطلاعاتی مابین سرمایه گذارارن منجر به تغییرات محافظه کاری می گردد، اما محافظه کاری منجر به عدم تقارن اطلاعاتی نمیگردد. این نتایج مغایر با یپشنهاد FASB است که عنوان میکند محافظه کاری منجر به ایجاد عدم تقارن اطلاعاتی میشود.