گزارش های حسابداری
فرزاد ایوانی؛ حدیث عبدی؛ فرشید خیراللهی؛ نسرین مریدی
چکیده
گزارشگری مالی یکپارچه، اطلاعاتی مهم درباره استراتژی سازمان، راهبری، عملکرد و چشمانداز را باهم و به طریقی ارائه میدهد که عملکرد تجاری، اجتماعی و محیطزیست مکانی که سازمان در آن فعالیت میکند را منعکس کند و یک رویکرد منسجم و مؤثر را برای گزارشگری شرکتها ترویج میدهد. این پژوهش باهدف مقایسه انتظارات تهیهکنندگان و استفادهکنندگان ...
بیشتر
گزارشگری مالی یکپارچه، اطلاعاتی مهم درباره استراتژی سازمان، راهبری، عملکرد و چشمانداز را باهم و به طریقی ارائه میدهد که عملکرد تجاری، اجتماعی و محیطزیست مکانی که سازمان در آن فعالیت میکند را منعکس کند و یک رویکرد منسجم و مؤثر را برای گزارشگری شرکتها ترویج میدهد. این پژوهش باهدف مقایسه انتظارات تهیهکنندگان و استفادهکنندگان گزارشهای مالی یکپارچه، انجام گردیده است. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمونهای آماری «کلموگروف-اسمیرنوف»، «یومن-ویتنی» و «فریدمن» نشان داده است که بین نظرات دو گروه استفادهکنندگان و تهیهکنندگان گزارشهای مالی در رابطه با مؤلفههای گزارش و شناسایی شیوههای نوآورانه، سرمایهگذاریهای هدفمند، پاداش و مزایا، مدیریت ریسک، ساختار حاکمیتی و کارت ارزیابی متوازن تفاوت معناداری وجود دارد؛ درحالیکه مقایسه انتظارات نشان داده است که در ارائه گزارشهایی مبنی بر ارتباط متقابل، رعایت استانداردهای قانونی و اخلاقی، برقراری ارتباط با استفادهکنندگان و گزارش وضعیت مالی و پایداری خدمات مالی تفاوت معناداری بین انتظارات تهیهکنندگان و استفادهکنندگان مشاهده نگردیده است.
حسابداری وجنبه های مختلف مالی
فرزاد ایوانی؛ حدیث عبدی؛ فرشید خیراللهی؛ مهری علیمرادی
چکیده
هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین شکاف انتظار حسابرسی و اطمینان سرمایهگذاران و همچنین بررسی نقش متغیر بهبود سطح ارتباطات حسابرسان بر این رابطه بوده است. بدین منظور، از یک مدل معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) و یک مدل با سازههای مرتبه بالاتر استفاده شده است. با استفاده اطلاعات گردآوریشده از پرسشنامه مربوط به حسابرسان ...
بیشتر
هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین شکاف انتظار حسابرسی و اطمینان سرمایهگذاران و همچنین بررسی نقش متغیر بهبود سطح ارتباطات حسابرسان بر این رابطه بوده است. بدین منظور، از یک مدل معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) و یک مدل با سازههای مرتبه بالاتر استفاده شده است. با استفاده اطلاعات گردآوریشده از پرسشنامه مربوط به حسابرسان و سرمایه-گذاران نهادی، بهعنوان یکی از اصلیترین کاربران صورتهای مالی، به بررسی برداشت سرمایهگذاران از شکاف انتظار معقول حسابرسی (شکاف عملکرد حسابرسی و شکاف استاندارد حسابرسی) و شکاف نامعقول (غیرقابلتصور) حسابرسی و تأثیر بهبود سطح ارتباطات حسابرسان بر این برداشت، پرداخته شده است. براساس یافتهها و مقادیر مربوط به ضرایب مسیرها، کیفیت حسابرسی و تضمین آموزش حسابرسی بر اطمینان سرمایهگذاران اثر معنادار و مثبتی داشته است. همچنین بین شکاف عملکرد و شکاف نامعقول حسابرسی با سطح اطمینان سرمایهگذاران رابطه معنادار و منفی دیده شده است. از دیگر یافتههای این پژوهش، اثر معنادار و مثبت بهبود سطح ارتباطات حسابرسان بر رابطه بین شکاف عملکرد حسابرسی و شکاف نامعقول حسابرسی با سطح اطمینان سرمایهگذاران، بوده است؛ از طرفی، برآورد و تحلیل شاخصهای نیکویی برازش با استفاده از نرمافزار Smart-PLS نیز انطباق چارچوب مفهومی و پیشینه تجربی را با نتایج تأیید کرده است.
فرشید خیراللهی؛ فرزاد ایوان؛ احسان محبی
چکیده
مسائل و مشکلات مرتبط با صورتهای مالی، سبب مطرح شدن ابهاماتی در مورد نقش و وظایف هیأت مدیره و همچنین کمیته حسابرسی در گزارشگری مالی شده است. تجدید ارائه صورتهای مالی نشان میدهد که به احتمال زیاد صورتهای مالی دورههای گذشته، طبق اصول عمومی حسابداری ارائه نشده است. به علاوه ممکن است تعدیلات مزبور مبین ضعف در سیستم کنترل داخلی ...
بیشتر
مسائل و مشکلات مرتبط با صورتهای مالی، سبب مطرح شدن ابهاماتی در مورد نقش و وظایف هیأت مدیره و همچنین کمیته حسابرسی در گزارشگری مالی شده است. تجدید ارائه صورتهای مالی نشان میدهد که به احتمال زیاد صورتهای مالی دورههای گذشته، طبق اصول عمومی حسابداری ارائه نشده است. به علاوه ممکن است تعدیلات مزبور مبین ضعف در سیستم کنترل داخلی شرکت باشد که از وظایف مهم مدیران محسوب میشوند. انتظار میرود در یک بازار کار مدیریت کارا، مدیرانی که وظایف مدیریتی خود را به صورت مؤثر انجام میدهند به عنوان پاداش، مزایا و فرصتهای مدیریتی دریافت کنند و آنانی که عملکرد ضعیفی دارند با از دست دادن موقعیت و منافع آتی خود، جریمه شوند. در پژوهش حاضر پیامدهای تجدید ارائه صورتهای مالی به عنوان شکست گزارشگری برای مدیران غیرموظف با تأکید بر کمیته حسابرسی مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور تعداد 43 شرکت به عنوان نمونه اصلی و 43 شرکت هم به عنوان گروه کنترل در فاصله زمانی سالهای 1391 تا 1394 در بورس اوراق بهادار تهران نظر گرفته شده است. با عنایت به نتایج پژوهش، تجدید ارائه صورتهای مالی باعث جریمههای بازار کار برای مدیران غیرموظف نشده است.