حمید خالقی مقدم؛ اسماعیل داورپناه
دوره 2، شماره 6 ، تیر 1383، صفحه 1-26
چکیده
یکی از مباحث مهم در خصوص بازارهای سرمایه، مطالعه، بررسی و تجزیه تحلیل آن به منظور شناخت میزان و درجه کارایی آنها میباشد. این شناخت بی شک از یک سو بر تصمیمات سرمایه گذاران و تامین امنیت مبادالات سهام و سرمایه و از سوی دیگر بر درک مسئولین و گردانندگان بازار و به منظور بهبود نحوه عمل بازار و هدایت آن به سوی توسعه یافتگی و قانونمندی موثر ...
بیشتر
یکی از مباحث مهم در خصوص بازارهای سرمایه، مطالعه، بررسی و تجزیه تحلیل آن به منظور شناخت میزان و درجه کارایی آنها میباشد. این شناخت بی شک از یک سو بر تصمیمات سرمایه گذاران و تامین امنیت مبادالات سهام و سرمایه و از سوی دیگر بر درک مسئولین و گردانندگان بازار و به منظور بهبود نحوه عمل بازار و هدایت آن به سوی توسعه یافتگی و قانونمندی موثر خواهد بود.
در استاندارد حسابداری شماره 22 محتوای گزارش مالی میاندوره ای و اصول شناخت و اندازه گیری قابل اعمال در تهیه صورت های مالی میان دوره ای تعیین گردیده که هدف از تهیه آن را استفاده کنندگان بیان می نماید. این تحقیق بر آن است که با توجه به مشکلات ذاتی تهیه و انتشار این اطلاعات و مزیت آن را نسبت به گزارشات میاندوره ای سابق بررسی نموده و نهایتا ضرورت تهیه صورتهای مالی میاندوره ای طبق استاندارد 22 را مورد سنجش قرار دهد. جامعه آماری این تحقیق شامل تحلیلگران مالی است که از جامعه جایگزین دانشجویان کارشناسی ارشد استفاده شده است.
این تحقیق به روش تجربی و توزیع پرسشنامه انجام پذیرفته است. روش تجربی یکی از دقیق ترین و در عین حال پیچیده ترین شکل های پژوهش علمی بوده و یکی از راه های پیشگیری از تفسیر و برداشت ذهنی میباشد. یافته های این تحقیق نشان میدهد که بین تصمیمات اتخاذ شده مبتنی بر صورتهای مالی میاندوره ای طبق الزامات استاندارد حسابداری شماره 22 و گزارشات میاندوره ای طبق الزامات سابق بورس مربوط به همان واحد تجاری، تفاوت معنی داری از نظر آزمونهای آماری انجام شده وجود ندارد. در واقع، علی رغم الزام تهیه صورتهای مالی میاندوره ای طبق استاندارد حسابداری شماره 22 و بخش نامه های بورس اوراق بهادار تهران، صورت های مالی میاندوره ای تاثیر قابل توجهی در تصمیم گیری تحلیل گران مالی نداشته است.
جعفر باباجانی
دوره 2، شماره 6 ، تیر 1383، صفحه 27-54
چکیده
در جوامعی که دولتها براساس رای مستقیم مردم انتخاب میشوند و قدرت ناشی از اراده مردم است، مسئولیت پاسخگویی عمومی دولت از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در این قبیل جوامع دانستن حقایق در مورد آنچه که دولت به عنوان وظیفه قانونی انجام میدهد، از حقوق طبیعی شهروندان محسوب میشود و دولت مکلف است حقایق را به صورت علنی و از طریق مقتضی به شهروندان ...
بیشتر
در جوامعی که دولتها براساس رای مستقیم مردم انتخاب میشوند و قدرت ناشی از اراده مردم است، مسئولیت پاسخگویی عمومی دولت از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در این قبیل جوامع دانستن حقایق در مورد آنچه که دولت به عنوان وظیفه قانونی انجام میدهد، از حقوق طبیعی شهروندان محسوب میشود و دولت مکلف است حقایق را به صورت علنی و از طریق مقتضی به شهروندان انتقال دهد. از نیمه دوم قرن بیستم به ویژه از دهه 80 به بعد، نظام حسابداری و گزارشگری مالی دولتی به عنوان یکی از اشکال علنی انتقال حقایق، نقش مهمی در انجام مسئولیت پاسخگویی دولت ایفا نموده و ابزار اصلی ادای این مسئولیت خطیر محسوب می گردد.
هدف اصلی این تحقیق ارزیابی ظرفیت و قابلیت های مسئولیت پاسخگویی نظام حسابداری و گزارشگری مالی دولت جمهوری اسلامی ایران میباشد. برای انجام این منظور سه مرحله عملیاتی به شرح زیر تدوین گردید:
الف- مطالعه و بررسی مبانی نظری نظامهای حسابداری و گزارشگری مالی دولتی کشورهای نمونه به منظور تعیین عوامل کلیدی و موثر در تحقق و ارتقای سطح مسئولیت پاسخگویی نظام حسابداری و گزارشگری مالی دولتی
ب – نظرخواهی از جامعه تخصصی کشور در مورد عوامل کلیدی مستخرجه از مبانی نظری حسابداری و گزارشگری مالی دولتی از طریق تحلیل دلفی، به منظور انتخاب معیارهای قابل قبول برای ارزیابی نظام حسابداری مورد عمل دولت.
ج- مقایسه ویژگی نظام حسابداری و گزارشگری مالی دولت جمهوری اسلامی ایران با معیاری های منتخب جامعه تخصصی کشورف به منظور ارزیابی ظرفیت و قابلیت های مسئولیت پاسخگویی نظام مذکور.
نتایج حاصل از مراحل سه گانه تحقیق نشان میدهد که نظام حسابداری و گزارشگری مالی دولت جمهوری اسلامی ایران از قابلیت های لازم برای ادای مسئولیت پاسخگویی در زمینه های کنترل بودجه مصوب، و انعکاس درآمد و هزینه واقعی سالانه، انعکاس دارایی های سرمایه ای و بدهی های بلندمدت عمومی و انعکاس وضعیت و نتایج عملی مالی در گزارش های مالی جامع سالانه، برخوردار نمیباشد.
در پایان محقق براساس مطالعات انجام شده و نتایج این تحقیق و تجارب چندین ساله خود پیشنهاداتی به منظور رفع نارسایی های عمده حسابداری و گزارشگری مالی دولت جمهوری اسلامی ایران و طراحی و اجرای یک نظام مبتنی بر مسئولیت پاسخگویی ارائه داده است.
مجید شریعت پناهی؛ الیاس حیدری نیا
دوره 2، شماره 6 ، تیر 1383، صفحه 55-82
چکیده
یکی از مهمترین نیازهای سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران داشتن اطلاعات علمی مربوط به نحوه مطلوب خرید و فروش سهام میباشد. مسلما نحوه اتخاذ نحوه مطلوب روش های معاملاتی در بازار بورس وابسته به شرایط ویژه آن بازار میباشد. با توجه به شرایط عدم کارایی در سطح ضعیف در بورس اوراق بهادار تهران، مهمترین مشکل سرمایه گذاران در این بورس انتخاب ...
بیشتر
یکی از مهمترین نیازهای سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران داشتن اطلاعات علمی مربوط به نحوه مطلوب خرید و فروش سهام میباشد. مسلما نحوه اتخاذ نحوه مطلوب روش های معاملاتی در بازار بورس وابسته به شرایط ویژه آن بازار میباشد. با توجه به شرایط عدم کارایی در سطح ضعیف در بورس اوراق بهادار تهران، مهمترین مشکل سرمایه گذاران در این بورس انتخاب اوراق بهادار و یا ترکیب (پرتفوی) اوراق بهادار جهت خرید و نیز انتخاب شیوه های خرید و فروش سهام، جهت کسب بیشترین بازدهی می باشد.
با توجه به اینکه عدم شناخت کافی از روش ها و شیوه های مطلوب خرید و فروش سهام یکی از مشکلات اساسی سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران میباشد، بدین علت، موضوع مربوطه مورد بررسی قرار گرفت.
در این تحقیق روش میانگین متحرک به عنوان یکی از روش های تکنیکی در خرید و فروش سهام با توجه به استراتژی های انتخابی و نیز بر اساس اطلاعات مالی وقوع یافته شرکتهای فعال پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای یک دوره 9.5 ساله (از ابتادای سال 1374 لغایت شهریور 1382) مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج حاصله از این تحقیق نشان میدهد که روش میانگین متحرک به عنوان روش خرید و فروش سهام دارای اعتبار درونی است. یعنی روش میانگین متحرک برمبنای تحلیل تکنیکی کارایی دارد، ولی از اعتبار بیرونی برخوردار نیست. به عبارت دیگر، روش میانگین متحرک اثربخشی ندارد.
محسن خوش طینت؛ نظام الدین رحیمیان
دوره 2، شماره 6 ، تیر 1383، صفحه 83-112
چکیده
هماهنگ سازی به معنی کاهش تفاوت های میان استانداردهای حسابداری ملی کشورها به حداقل ممکن است. امروزه شاهد تلاشهای روزافزون برای هماهنگ سازی حسابداری در سطح بین المللی هستیم. این مقاله، پس از ارائه تعریف و پیشینه هماهنگ سازی، موضوعات مختلف مزایا، مشکلات، متغییرهای کلیدی، عوامل شتاب دهنده فرایند هماهنگ سازی را مورد بحث و بررسی قرار ...
بیشتر
هماهنگ سازی به معنی کاهش تفاوت های میان استانداردهای حسابداری ملی کشورها به حداقل ممکن است. امروزه شاهد تلاشهای روزافزون برای هماهنگ سازی حسابداری در سطح بین المللی هستیم. این مقاله، پس از ارائه تعریف و پیشینه هماهنگ سازی، موضوعات مختلف مزایا، مشکلات، متغییرهای کلیدی، عوامل شتاب دهنده فرایند هماهنگ سازی را مورد بحث و بررسی قرار میدهد و به معرفی کمیته ها، سازمان ها، گروه ها و اتحادیه هایی میپردازد که برای هماهنگ سازی بین المللی حسابداری تلاش میکنند.
یحیی حساس یگانه؛ سید محمد حسین مدنی
دوره 2، شماره 6 ، تیر 1383، صفحه 113-127
چکیده
یکی از مهمترین استفاده کنندگان از صورتهای مالی و گزارش های حسابرسی موسسات اعتباری و بانکها میباشند. در سیستم بانکداری دو کار عمده صورت میگیرد، یکی جمع آوری نقدینگی و دیگری اعطای اعتبار. تصمیم گیری اعطای اعتبار در سیستم بانکی براساس رویه ها و مدل های مشخصی صورت میگیرد که در آنها اخذ گزارشهای مالی و حسابرسی جایگاه ویژه ای دارد. در ایران ...
بیشتر
یکی از مهمترین استفاده کنندگان از صورتهای مالی و گزارش های حسابرسی موسسات اعتباری و بانکها میباشند. در سیستم بانکداری دو کار عمده صورت میگیرد، یکی جمع آوری نقدینگی و دیگری اعطای اعتبار. تصمیم گیری اعطای اعتبار در سیستم بانکی براساس رویه ها و مدل های مشخصی صورت میگیرد که در آنها اخذ گزارشهای مالی و حسابرسی جایگاه ویژه ای دارد. در ایران به واسطه تحمیل خط و مشی ها و سیاست های دولتی بر سیستم بانکی و عدم استقلال کامل آنها در تصمیم گیری و الزام بانکها به اعطای اعتبارات خاص، موضوع تصمیم گیری در فضای کاملا مستقل و منطقی برمبنای مدل های رایج اعتباری و براساس منافع بانک و رقابت بین اعتباردهندگان در بازار آزاد اعتباری صورت نمیگیرد.
این مقاله به بررسی این سوال پرداخته است که:
گزارش حسابرس به شکل رایج آن چه تاثیری میتواند بر تصمیم گیری گروه خاصی از استفاده کنندگان یعنی اعتباردهنگان بگذارد؟
یافته های این تحقیق پیمایشی براساس نتایج حاصل از جمع آوری 76 پرسشنامه از تصمیم گیرندگان و مسئولین پرداخت اعتبار در سیستم بانکی میباشد. تجزیه و تحلیل های آماری نشان دهنده ارتباط قوی و موثر بین گزارش حسابرسی و تصمیم گیری اعتبار نمیباشد. ولی در صورت ثبات سایر شرایط پرداخت وام، گزارش حسابرسی دخالت نسبی در تصمیم گیری دارد. از طرف دیگر رفتارهای اعتباردهندگان تقریبا از یک مدل نسبی و الگوی معین پیروی میکند. همچنین نوع شخصیت اعتبارگیرنده و نوع وام در تصمیم گیری موثرند و گروه های مختلف اعتباردهنده از نظر جایگاه سازمانی یا تحصیلات و سابقه کار دیدگاه یکسانی نسبت به نقش حسابرسی مستقل در تصمیم گیری اعتبار داشته اند.