نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

2 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی

چکیده

یکی از مهمترین نیازهای سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران داشتن اطلاعات علمی مربوط به نحوه مطلوب خرید و فروش سهام میباشد. مسلما نحوه اتخاذ نحوه مطلوب روش های معاملاتی در بازار بورس وابسته به شرایط ویژه آن بازار میباشد. با توجه به شرایط عدم کارایی در سطح ضعیف در بورس اوراق بهادار تهران، مهمترین مشکل سرمایه گذاران در این بورس انتخاب اوراق بهادار و یا ترکیب (پرتفوی) اوراق بهادار جهت خرید و نیز انتخاب شیوه های خرید و فروش سهام، جهت کسب بیشترین بازدهی می باشد.
با توجه به اینکه عدم شناخت کافی از روش ها و شیوه های مطلوب خرید و فروش سهام یکی از مشکلات اساسی سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران میباشد، بدین علت، موضوع مربوطه مورد بررسی قرار گرفت.
در این تحقیق روش میانگین متحرک به عنوان یکی از روش های تکنیکی در خرید و فروش سهام با توجه به استراتژی های انتخابی و نیز بر اساس اطلاعات مالی وقوع یافته شرکتهای فعال پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای یک دوره 9.5 ساله (از ابتادای سال 1374 لغایت شهریور 1382) مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج حاصله از این تحقیق نشان میدهد که روش میانگین متحرک به عنوان روش خرید و فروش سهام دارای اعتبار درونی است. یعنی روش میانگین متحرک برمبنای تحلیل تکنیکی کارایی دارد، ولی از اعتبار بیرونی برخوردار نیست. به عبارت دیگر، روش میانگین متحرک اثربخشی ندارد.

عنوان مقاله [English]

The Main Outcome of Using the Moving Average Method in Stock Market Price as the Basis for Decision Making on Buying and Selling Shares in Tehran Stock Exchange

نویسندگان [English]

  • Majid Shariat Panahi 1
  • E. Heydari Nia 2