نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه حسابداری، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
2 گروه حسابداری، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
چکیده
این مطالعه، با بررسی یک نمونه شامل 2702 مشاهده شرکت ـ سال از دادههای شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران، که مربوط به یک دوره زمانی 11 ساله از 1382 تا 1392 است، تحقیق میکند که آیا مدیران برای اجتناب از گزارش زیان، نتایج عملکرد سود و زیان خود را با استفاده از مدیریت سود از طریق فعالیتهای واقعی دستکاری میکنند یا خیر. مطابق یافتههای مطالعات رفتاری، آستانه سود صفر یک مرجع روانشناختی با اهمیت است که مدیران در راستای آنکه از پیامدهای عدم دستیابی به آن اجتناب کنند برای دستکاری سود دارای انگیزه هستند. به رغم مشاهده یک ناپیوستگی شدید در توزیع تجربی سودهای شرکتهای نمونه در مجاورت آستانه سود صفر که میتواند ناشی از یک مدیریت سود باشد، آزمونهای استنباطی به کار گرفته شده در این تحقیق شواهد معناداری ارائه نمیدهد که مدیران شرکتها برای اجتناب از زیانهای اندک، نتایج عملکرد خود را با استفاده از رویکردهای مدیریت سود واقعی مانند ارائه تخفیفات فروش غیرعادی به مشتریان، اضافه تولید برای کاهش بهای تمام شده کالای فروش رفته یا کاهش هزینههای اختیاری به سمت بالا مدیریت کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Examining Real Earnings Management to Avoid Losses
نویسندگان [English]
- Mahmoud Lari Dashtbayaz 1
- Mohammad Javad Saei 1
- Arash Ghorbani 2
1 Assistant Professor., Department of Accounting, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
2 Department of Accounting, Bojnourd Branch, Islamic Azad University, Iran
چکیده [English]
In this study, using a sample consisting of 2702 firm-year observations of firms listed in Tehran Stock Exchange, which their data were obtained for a period of 11 years from 1382 to 1392, we investigate whether firms with small pre-managed negative earnings, manage their income through real earnings manipulation to avoid losses or not. The implication of behavioral studies suggests zero earnings threshold might function as an important psychological reference for which managers have strong incentive to beat or exceed it and they are likely to engage in activities like offering customers price discounts to temporally increase sales, overproduction to lower cost of goods sold and decreasing discretionary expenditures to improve earnings reported to stakeholders. Our initial findings documented a significant discontinuity and irregularity in the pooled cross-sectional empirical distributions of earnings scaled by the total assets in intervals close to zero. Despite the evidence was consistent with earnings management explanation, other statistical findings did not provide evidence and support the prediction that managers boosted their income through activities like unusual sales discounts, overproduction, and cutting discretionary expenses to meet the earnings threshold
کلیدواژهها [English]
- Real Earnings Management
- Zero Earnings Threshold
- Losses