نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
2 عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
چکیده
از مهمترین ویژگی های شرکت های سهامی، تفکیک مالکیت از مدیریت آنها است. براین اساس، برای مدیران امکان دسترسی انحصاری به بخشی از اطلاعات و نیز تهیه و ارسال اطلاعاتی همچون اطلاعات مالی به وجود آمده است. این ویژگی و نیز ویژگی حسابداری تعهدی، به خاطر وجود معوقات (مابه التفاوت بین سود نقدی و سود تعهدی) و انگیزه هایی همچون انگیزش پاداش، هموارسازی سود و مقررات گریزی، این امکان و انگیزه را در مدیران به وجود می آورد تا در جهت منافع خود و در تضاد با منافع سایر گروه ها، اطلاعات را دستکاری کنند و یا به عبارت کاملتر، دست به اعمال مدیریت سود بزنند.
در این تحقیق، مدیریت سود در قالب چهار فرضیه، در رابطه با پاداش مدیران، پیش بینی پاداش و سود، هموارسازی سود و نظارت مراجع قیمت گذاری، بررسی فرضیه های تحقیق به کمک تجزیه و تحلیل رگرسیون و آزمون ویلکاکسون، آزمون شده است. براساس نتایج تحقیق و با در نظر گرفتن محدویت در دسترسی به اطلاعات مالی بعضی از شرکت های جامعه آماری، مدیران، تمایل دارند تا در جهت افزایش پاداش خود به اعمال مدیریت سود در دوره های سود ده و زیان ده شرکت، پرداخته و در دوره های سود ده به هموارسازی سود بپردازند.
عنوان مقاله [English]
Income Management and Management Bonus: Study for Financial Information disclosure
نویسندگان [English]
- Mohsen Khoshtinat 1
- Abdollah Khani 2
1
2
چکیده [English]
One of the most important characteristics of corporation is distinction between ownership and management. On this basis, manager exclusively available to access to apart of information and he/she is responsible to preparing and transferring financial information. Because of such authority and other characteristics such as characteristic of accounting , because of accruals (difference between cash basis income and accrual basis income) and incentives such as bonus incentive , income smoothing, desert of regulation, manager available and willing to manipulate information (income management), specially financial information, in direct of his/her benefit and in contrast with benefit of other groups. This object, in this research and in form of four hypotheses, in connection of management bonus, prediction of bonus and income, income smoothing and monitoring of regulation of pricing is tested. These hypotheses are analyzed by regression analyzing and Wilcoxon test. On basis of research result and considering of limit in available to financial information of some statistic popular corporations, managers are willing to manage the income in periods that corporation has loss or income, in order to increase the bonus; and in profitability periods, in order to smooth the income.