نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه حسابداری، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران

چکیده

سیستم‌های حسابداری دیجیتال به‌عنوان یک فناوری، نقش مهمی در مدیریت تراکنش‌های مالی، ثبت داده‌ها و تسهیل فرایندهای تصمیم‌گیری دارد. در همین راستا، هدف پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر قصد شرکت‌ها در به‌کارگیری سیستم‌های حسابداری دیجیتال است. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش گردآوری داده‎ها توصیفی-پیمایشی است. داده‌های پژوهش حاضر از طریق توزیع پرسش‎نامه بین 285 حسابدار جمع‌آوری‌شده است. تحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از مدل-سازی معادلات ساختاری انجام شده است. در این پژوهش برای آزمون 11 فرضیه پژوهش، از سه مدل موفقیت سیستم‌های اطلاعاتی، مدل پذیرش فناوری و مدل انتظار-تایید و همچنین یک مدل ترکیبی استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان دادند کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات، سودمندی ادراک شده، سهولت استفاده ادراک شده، تایید و رضایت بر قصد شرکت‌ها در استفاده مستمر از سیستم‌های حسابداری دیجیتال اثر مثبت و معناداری دارند. درکل، یافته‌های این پژوهش نشان داد درک هرچه بهتر عوامل موثر بر قصد استفاده مستمر از سیستم‌های حسابداری دیجیتال می‌تواند نقش موثری در پذیرش و استفاده طولانی‌مدت از آنها ایفا کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying and Analyzing Factors Affecting Companies' Intention to Use Digital Accounting Systems

نویسنده [English]

  • Mohammad Nazaripour

Department of Accounting, Hazrat-e Masoumeh University , Qom, Iran.

چکیده [English]

As a technology, digital accounting systems play an important role in managing financial transactions, recording data and facilitating decision-making processes. In this regard, the aim of the current research is to identify and analyze the factors affecting the intention of companies to use digital accounting systems. This study is practical in nature and descriptive-survey in terms of data collection method. The required data were collected through the distribution of questionnaires among 275 accountants. The research data were analyzed using structural equation modeling. In this research, three information systems success model (ISSM), the technology acceptance model (TAM), the expectation-confirmation model (ECM), and a combined model were used to test 11 research hypotheses. The research findings showed that system quality, information quality, perceived usefulness, perceived ease of use, confirmation and satisfaction have a significant positive effect on companies' intention to continue using digital accounting systems. In general, the research findings showed that the proper understanding of the factors affecting the digital accounting systems’ continuance intention have a key role in their acceptance and long-term use.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital Accounting Systems
  • System Quality
  • Information Quality
  • Satisfaction
  • Intention to Continue Using