نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران

2 دانشیار، گروه حسابداری، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران

3 استادیار گروه حسابداری، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران

چکیده

تیم‌های حسابرسی یکی از مهم‌ترین تغییرات عملکردی در ارتقاء کیفیت گزارش حسابرسی نسبت به گذشته تلقی می‌شود که بر اساس آن می‌توان شکاف انتظارات را کاهش داد؛ اما بدون زمینه‌سازی محورهای مدیریتی و آسیب‌شناسی تعارض‌های عملکردی حسابرسان، الزاماً نمی‌تواند انتظار ارتقاء کیفیت گزارش‌های حسابرسی را داشت. لذا هدف این مطالعه ارائه‌ی چارچوبِ آسیب‌شناسی تیم‌گرایی در حرفه حسابرسی و ارزیابی آن از طریق فرآیند رتبه‌بندی ماتریسی می‌باشد. این مطالعه به لحاظ روش‌شناسی ترکیبی و اکتشافی محسوب می‌شود، زیرا به دلیل عدم شناسایی زمینه‌های آسیب‌پذیری تیم‌گرایی در حرفه حسابرسی، امکان انجام تحلیل نظریه داده بنیاد را در این مطالعه ممکن ساخت تا پس از شناسایی ابعاد مدل، از طریق تحلیل دلفی فازی، مشخص شود، همسانی محتوایی بین مؤلفه‌ها به‌عنوان زمینه‌ی محوریِ آسیبِ تیم‌گرایی در بستر حرفه حسابرسی با مقوله‌های شناسایی‌شده وجود دارد یا خیر. سپس با استفاده از تحلیل رتبه‌بندی تفسیری، تلاش شد تا نسبت به اولویت‌بندی محورهای شناسایی‌شده، اقدام شود. نتایج مطالعه حاضر در بخش کیفی و ارائه مدل، طی 12 مصاحبه از وجود ۳ مقوله و 8 مؤلفه و 42 مضمون مفهومی حکایت دارد. در فاز دوم پژوهش نیز مشخص شد، اختلال ادراک فردی مهم‌ترین عارضه‌ای است که تیم‌های حسابرسی در جریان به اشتراک‌گذاری اطلاعات و تمرکز بر شیوه‌های مشارکتی با آن روبرو می‌باشند و این مسئله می‌تواند کارکردهای تیم‌های حسابرسی را با چالش جدی مواجه کند. نتیجه کسب‌شده حکایت از این مسئله دارد که حسابرسان به‌عنوان اعضای تیم حسابرسی، زمانی می‌توانند کارکردهای اثربخشی در ارتقاء کیفیت حسابرسی داشته باشند که به‌واسطه‌ی سطح شناخت ادراکی برآمده از ویژگی‌های رفتاری و روان‌شناختی، هریک از حسابرسان به‌طور فردی بتواند نقش اثرگذاری در مشارکت و به اشتراک‌گذاری اطلاعات داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Presenting a Pathological Framework of Teamwork in Auditing: Matrix Ranking Process

نویسندگان [English]

  • Mehdi Eskandari 1
  • Seyed Yousef Ahadi Serkani 2
  • Seyede Atefe Hosseine 3

1 PhD student, Department of Accounting, Firoozkooh Branch, Islamic Azad University, Firoozkooh, Iran

2 Associate Professor, Department of Accounting, Firoozkooh Branch, Islamic Azad University, Firoozkooh, Iran

3 Assistant Professor, Department of Accounting, Firoozkooh Branch, Islamic Azad University, Firoozkooh, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research is presenting a pathological framework of teamwork in auditing by matrix ranking process.
The aim of this study is to present a pathological framework of teamwork in auditing using a matrix ranking process. This study employs a mixed-methods and exploratory approach due to the lack of identification of vulnerable areas of teamism in the auditing profession. The grounded theory method was applied to determine the dimensions of the model through fuzzy Delphi analysis. There is a content similarity between the components representing the central field of damage of teamism in the auditing profession and the identified categories. Using the interpretive ranking process, an attempt was made to prioritize the identified axes. The results of this study, based on 12 interviews in the qualitative phase and the model presentation, indicate the existence of 3 categories, 8 components, and 42 conceptual themes. In the second phase of the research, it was also determined that individual perception disorder is the most significant issue that the audit teams face in the process of sharing information and focusing on collaborative methods. This issue can seriously challenge the performance of audit teams.

Introduction

In organizational structures, one of the most important processes for fostering participation and information sharing is developing team orientation to achieve effectiveness. In other words, participation and the creation of synergy are considered key outcomes of team orientation, through which any organization can improve competitive results. However, it is important to note that some professions benefit more from team orientation because the specific characteristics of certain jobs, particularly those involving the sharing of knowledge and experience, can yield greater advantages. Auditing is one of such profession that relies on team orientation due to the specialized knowledge and experience required. Auditing teams are structured according to certain norms designed to improve knowledge sharing and learning.

Literature Review

At the onset of interpersonal communication, the concept of a group was viewed as a collaborative function. This was believed to yield more long-term results compared to individual decision-making, as joint efforts between individuals were thought to provide better solutions to the organization’s challenges. However, with the development of behavioral research in the functional fields of the group, it became evident that, like previous theories, the group offered only proportional efficiency for the organization and did not significantly differ from individual decision-making in terms of effectiveness. In fact, issues within the group, such as power dynamics, fear, and frustration among members, particularly among minority stakeholders, often cause more disruptions in solving organizational problems and could impose significant costs on the organization.

Methodology

The research approach of the present study, in terms of data collection logic, is hybrid in nature. This is because it examines a phenomenon for which no comprehensive framework exists in the theoretical literature of the auditing profession, nor is there a consensus. Therefore, the study begins by analyzing the qualitative data and relying on the data theory method of the foundation, aiming to identify the dimensions of the damages of the audit teams through a multidimensional model. For this purpose, Glaser's (1992) emergent approach is employed to formulate the audit teams' vulnerability framework, utilizing expert interviews conducted in three stages of coding.

Result

Based on the arguments presented in the methodology regarding the lack of a theoretical framework for team orientation vulnerability in the auditing profession, the foundation data theory analysis process, following Glazer's approach, was used as the basis for the qualitative section. In this analysis, a total of 315 open codes were generated from interviews with 12 identified accounting experts. Through a three-stage coding process, 8 components and 4 main categories were identified. To ensure the reliability of the identified dimensions, Fuzzy Delphi analysis was employed. The findings from this analysis confirm all the core areas of the damage of team orientation within the audit profession. Subsequently, to address the research question of determining the most significant central field of damage of team orientation within the auditing profession, the interpretive ranking process was utilized.

Discussion

In analyzing the obtained results, it can be stated that auditors, as members of the audit team, can effectively contribute to improving audit quality when each auditor can individually play a meaningful role in collaboration, due to their level of perceptual knowledge, which stems from behavioral and psychological characteristics, and their ability to share information.

Conclusion

The results indicate that auditors, as members of the audit team, can effectively contribute to improving audit quality when each auditor can individually play an active role in collaboration, due to their level of perceptual knowledge, which stems from behavioral and psychological characteristics.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Team Orientation
  • Cognitive Disorder
  • Pathology
  1. آقایی‌چادگانی، آرزو.، احمدی، نوشین. (1395). بررسی تأثیر تعامل بین فرهنگ اخلاقی موسسه حسابرسی، هنجارهای تیم حسابرسی و ویژگی‌های فردی حسابرسان بر انگیزه حسابرسان به گزارش اشتباهات کشف‌شده، پژوهش‌های تجربی حسابداری، 6(1): 33-52. doi: 10.22051/jera.2016.2162
  2. بختیاری، مهری.، رضازاده، جواد.، بیگلر، کیومرث. (1402). فرآیند بررسی کنترل کیفیت کار در مؤسسات حسابرسی، مطالعات تجربی حسابداری مالی، 20(80): 81-130. doi: 10.22054/qjma.2024.76885.2518
  3. برازنده، امین.، سماواتیان، حسین.، نوری، ابوالقاسم.، عابدی، محمدرضا. (1399). تأثیر آموزش مبتنی ‌بر بهبود کیفیت زندگی کاری بر ادراک کارکنان از اثربخشی آموزش‌های سازمانی در یک کارخانۀ تولید مواد غذایی، رویکردهای نوین آموزشی، 15(1): 177-188. doi: 10.22108/nea.2021.116007.1350
  4. بولو، قاسم.، برزیده، فرخ.، اله‌یاری ابهری، حمید. (1399). الگویی برای ارزیابی خطر تقلب در حسابرسی صورت‌های مالی، مجله دانش حسابداری، 11(4)، 25-45. doi: 10.22103/jak.2020.15880.3254
  5. خیراندیش، مهدی.، خدایی، ارشیا.، محمدی، علیرضا. (1394). مدل جامع عوامل مؤثر بر کار تیمی اثربخش در بستر سازمان و مقیاس‌های سنجش آن، مطالعات رفتار سازمانی، 4(14): 60-31. https://obs.sinaweb.net/article_15513.html?lang=en
  6. دانایی‌فرد، حسن.، نیری، شهرزاد.، آخوندی، مصطفی. (1399). تأثیر ابهام هدف سازمانی بر روحیه کاری کارکنان در سازمان‌های خدمات عمومی به تفکیک مأموریت سازمانی و ویژگی‌های فردی، مدیریت دولتی، 12(1): 24-44. doi: 10.22059/jipa.2019.288554.2621
  7. زمانی، رضا.، لاری‌دشت‌بیاض، محمود.، حصارزاده، رضا. (1402). تأثیر رهبری تحول‌آفرین مدیران و سرپرستان حسابرسی بر کیفیت تعاملات تیمی حسابرسان مستقل. مجله دانش حسابداری، 2(2): 65-89. doi: 10.22103/jak.2023.20817.3830
  8. شفیعی‌ناطق، محمدمبین.، رشیدی، محمدامین.، توحیدی، محمد. (1402). طراحی مدل ساختاری تفسیری شناسایی و سطح‌بندی ریسک‌های راهبردی مالی صنعت پتروشیمی جمهوری اسلامی ایران، مدیریت دارایی و تأمین مالی، 11(1): 29-52. doi: 10.22108/amf.2023.135670.1765
  9. طاهری‌راویزی، حمید.، کیاکجوری، داوود.، مختاری، مهران.، فرخ‌سرشت، بهزاد. (1402). طراحی و تبیین کیفی تیم‌سازی اثربخش در سازمان‌های چندملّیتی فعال در ایران، جامعه شناسی آموزش و پرورش، 9(2): 1-30. 10.22034/ijes.2023.2009580.1455http://
  10. قربانیان، امیر.، عبدلی، محمدرضا.، ولیان، حسن.، بودلائی، حسن. (1402). بسط نظریه ماتریس تفسیری شهروند شرکتی جهت ارزیابی اثربخشی کارکردهای سبز حسابرسان داخلی، نشریه دانش حسابرسی، 23(2): 98-128. http://doi:10.22103/jak.‌‌2022.19900.3745
  11. کلالیان‌مقدم، هما.، مهارتی، یعقوب.، اشرفی، مجید.، خوراکیان، علیرضا. (1399). شناسایی عوامل مؤثر بر تشخیص فرصت‌ها برای خلق ارزش اجتماعی در ایران: نظریه‌پردازی داده‌بنیاد با رویکرد ظاهرشونده (گلیزری)، علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، 17(1): 141-87. https://doi.org/10.22067/social.2021.29569
  12. منصورآبادی، علیرضا.، مرادی، جواد.، صالحی، اله‌کرم.، امیری، هوشنگ. (1403). بررسی تأثیر ابعاد ذهنیت فلسفی بر رابطه هنجارهای تیم حسابرسی و عینیت حسابرس، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 13(50): 73-86. https://www.jmaak.ir/article_19865.html?lang=en
  13. موسوی‌شیری، سیدمحمود.، یزدانی، مهدیه.، میرزایی، مهین. (1399). عملکرد حسابرسان در جلسات توفان فکری تقلب: فن گروه اسمی و تعاملی، مطالعات تجربی حسابداری مالی، 17(68): 67-95. https://doi.org/10.22054/qjma.2021.17790.1514
  14. ولیان، حسن.، حسن‌پور، داوود. (1400). توسعه کارراهه حرفه‌ای حسابرسان داخلی با توجه به ویژگی‌های یادگیری سازمانی بر اساس تحلیل داده بنیاد و تحلیل کیفی تعاملی ( )، دانش حسابرسی، 21(۸۲): ۲۶۲-۲۹۷. http://danesh.dmk.ir/article-1-2082-fa.html
  15. Agbejule, A., Rapo, J., & Saarikoski, L. (2021). Vertical and horizontal trust and team learning: the role of organizational climate. International Journal of Managing Projects in Business, 14(7), 1425-1443. https://doi.org/10.1108/IJMPB-05-2020-0155
  16. Annelin, A. (2023). Audit team equality and audit quality threatening behaviour. Managerial Auditing Journal, 38(2), 158-185. https://doi.org/10.1108/MAJ-08-2021-3288
  17. Aschauer, E., & Quick, R. (2024). Implementing shared service centres in Big 4 audit firms: an exploratory study guided by institutional theory. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 37(9), 1-28. https://doi.org/10.1108/AAAJ-07-2021-5376
  18. Baruah, J., & Paulus, P. B. (2008). Effects of training on idea generation in groups. Small Group Research, 39(2), 523–541.
  19. Beasley, M. S., & Jenkins, J. G. (2003) A primer for brainstorming fraud risks. Journal of Accountancy, 196(4), 32–38.
  20. Brazel, J. F., Carpenter, T. D., & Jenkins, J. G. (2010) Auditors’ use of brainstorming in the consideration of fraud: Reports from the field. Accounting Review, 85(1), 1273–1301.
  21. Cahan, S. F., Che, L., Knechel, W. R., & Svanström, T. (2022). Do Audit Teams Affect Audit Production and Quality? Evidence from Audit Teams' Industry Knowledge. Contemporary Accounting Research, 39(4), 2657-2695. https://doi.org/10.1111/1911-3846.12807
  22. Chen, C. X., Trotman, K.T., & Zhou, F. (2015b). Nominal versus Interacting Electronic Fraud Brainstorming in Hierarchical Audit Teams. The Accounting Review, 90(1), 175-198.
  23. Chen, W., Khalifa, A. S., Morgan, K. L., & Trotman, K. T. (2018). The effect of brainstorming guidelines on individual auditors’ identification of potential frauds. Australian Journal of Management, 43(2), 225-240.
  24. Daugherty, B. E., Dickins, D., & Fennema, M. G. (2014). Offshoring Audit Tasks and Jurors' Evaluations of Damage Awards against Auditors. Current Issues in Auditing, 8(1), 1–6. https://doi.org/10.2308/ciia-50786
  25. Gissel, J. L., & Johnstone, K. M. (2019). Information Sharing during Auditors' Fraud Brainstorming: Effects of Psychological Safety and Auditor Knowledge. AUDITING: A Journal of Practice & Theory, 36(2), 87–110. https://doi.org/10.2308/ajpt-51519
  26. Glaser, B. G. (1992). Theoretical Sensitivity: Advances in the methodology of grounded theory. Sociology Press.
  27. Henwood, K. L., & Pigeon, N. R. (1992). Qualitative research and psychological theorizing. British Journal of Psychology, 83(1), 97-112.
  28. Hess, J.P. (2018). Autonomous team members’ expectations for top-leader involvement, Team Performance Management, 24(5/6), 283-297. https://doi.org/10.1108/TPM-10-2017-0060
  29. Hoffman, V. B. & Zimbelman, M. F. (2009) Do strategic reasoning and brainstorming help auditors change their standard audit procedures in response to fraud risk? Accounting Review, 84(2), 811–837.
  30. Jiang, J., Xie, W., Wang, Sh., Zhang, Y., & Gao, J. (2023). Assessing team creativity with multi-attribute group decision-making in a knowledge building community: A design-based research. Thinking Skills and Creativity, 48(1), 55-91. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101304
  31. Joshi, A., & Roh, H. (2008). A contextual reexamination of work team diversity research: Review and future agenda, Phillips, K.W. (Ed.) Diversity and Groups (Research on Managing Groups and Teams, Vol. 11), Emerald Group Publishing Limited, Bingley, pp. 27-53. https://doi.org/10.1016/S1534-0856(08)11002-7
  32. Kuselias, S., Agoglia, Ch, P., & Wang, E. Y. (2023). The effect of team member proximity and assignment length on audit staff reliance on a supervisor's preferences, Accounting, Organizations and Society, 105(2), 517-549. https://doi.org/10.1016/j.aos.2022.101391
  33. Ma, J., Lu, Y., Gong, Y., & Li, R. (2024). Diversity in online self-organizing teams: longitudinal evidence from an open innovation community. Management Decision, 62(1), 219-239. https://doi.org/10.1108/MD-09-2022-1182
  34. Maan, P., & Srivastava, D.K. (2023). Factors affecting team performance: An empirical study of Indian GenY and GenZ cohorts. Equality, Diversity and Inclusion, 42(8), 986-1006. https://doi.org/10.1108/‌EDI-05-2022-0114
  35. Mnif, Y., & Cherif, I. (2022). Audit partner workload, gender and audit quality. Journal of Applied Accounting Research, 23(5), 1047-1070. https://doi.org/10.1108/JAAR-08-2021-0219
  36. Osborn, A. F. (1957). Applied Imagination: Principles and Procedures of Creative Thinking. 2nd ed. New York: Charles Scribner’s Sons.
  37. Paulus, P. B., & Putman, N. T. (2006). Effects of task instructions and brief breaks on brainstorming, Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 10(3), 206-219.
  38. Porcuna-Enguix, L., Bustos-Contell, E., Serrano-Madrid, J., & Labatut-Serer, G. (2021). Constructing the Audit Risk Assessment by the Audit Team Leader When Planning: Using Fuzzy Theory, Mathematics, 9(23), 30-56. https://doi.org/10.3390/math9233065
  39. Savela, N., Kaakinen, M., Ellonen, N., & Oksanen, A. (2020). Sharing a work team with robots: The negative effect of robot co-workers on in-group identification with the work team, Computers in Human Behavior, 115(2), 109-131. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106585
  40. Sharma, Sh., Aparicio, E. (2022). Organizational and team culture as antecedents of protection motivation among IT employees, Computers & Security, 120(1), 87-112. https://doi.org/10.1016/j.cose.2022.‌102774
  41. Takeda, F. (2023). Employing string similarity metrics of partners to estimate audit team continuity: determinant and its effects on audit outcomes and pricing, Journal of Accounting Literature, 45(2), 314-339. https://doi.org/10.1108/JAL-02-2022-0026
  42. Trotman, K. T., Bauer, T. D., & Humphreys, K. A. (2015) Group judgment and decision making in auditing: Past and future research. Accounting, Organizations and Society, 47(6), 56–72.
  43. Trotman, K. T., Simnett, R., & Khalifa, A. (2009). Impact of the type of audit team discussions on auditors’ generation of material frauds. Contemporary Accounting Research, 26(3), 1115–1142.
  44. Waseem, M., Iqbal, S., & Khan, K. (2022). Impact of project governance on project success, with mediating role of organizational support and project team cohesion. Journal of Facilities Management, 22(3), 432-457. https://doi.org/10.1108/JFM-03-2022-0023
  45. Wetmiller, R. J. (2023). The copycat effect: do social influences allow peer team members' dysfunctional audit behaviors to spread throughout the audit team?, Journal of Applied Accounting Research, 23(2), 362-380. https://doi.org/10.1108/JAAR-12-2020-0232