نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه حسابداری و حسابرسی دانشکده حسابداری و علوم مالی دانشگاه تهران

2 دکتری حسابداری، معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات کشور، تهران، ایران.

چکیده

هدف این مقاله ارزیابی عملکرد کارکنان اداره کل خزانه کشور پس از اجرای سامانه‌ی درخواست وجه الکترونیکی با رویکرد کارت امتیازی متوازن (BSC) در اداره کل خزانه می‌باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی بوده که به لحاظ ماهیت، کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق کارشناسان، حسابرسان و مدیران اداره کل خزانه مستقر در وزارت اقتصاد و دارایی و مجریان، متخصصان پیاده‌سازی سامانه‌ی درخواست وجه الکترونیکی را تشکیل می‌دهند. 53 نفر از کارکنان با استفاده از روش تمام شماری به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. به منظور تعیین روایی پرسشنامه‌ها، از روایی محتوایی استفاده شده است و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 883/0 بدست آمد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که عملکرد کارکنان اداره‌ی کل خزانه برای پرداخت دستگاه‌های اجرایی ملی کشور پس از اجرای سامانه‌ی درخواست وجه الکترونیکی از منظر کارت امتیازی متوازن (BSC) در حد مطلوب است. مهم‌ترین معیار در ارزیابی عملکرد کارکنان اداره کل خزانه کشور به ترتیب توانمندسازی با میانگین رتبه‌ی (25/3) بالاترین رتبه، فرهنگ و ارزش با میانگین رتبه‌ی (20/3)، کیفیت دوره آموزشی با میانگین رتبه‌ی (97/2)، رضایت از حرفه‌گری با میانگین رتبه‌ی (84/2) و رضایت از محیط کار با میانگین رتبه‌ی( 75/2) می‌باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Evaluating the performance of employees with the Balanced Scorecard (BSC) approach after the implementation of the electronic money request system (case study: General Treasury Department)

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza nikbakht 1
  • mohsen Borzouzadeh Zavareh 2

1 دانشیار گروه حسابداری و حسابرسی دانشکده حسابداری و علوم مالی دانشگاه تهران

2 PhD in Accounting, Deputy Technical and Auditing of Economic and Infrastructure Affairs, National Accounts Court, Tehran, Iran.

چکیده [English]

This article aims to evaluate the performance of the staff at the National Treasury following the implementation of an electronic fund request system. This evaluation is conducted using the Balanced Scorecard (BSC) approach.The research methodology employed is descriptive and applied in nature. The study’s statistical population comprises 53 experts, auditors, and managers from the National Treasury, who work at the Ministry of Economy and Assets. This group also includes the implementers and specialists of the electronic fund request system. These individuals were selected via a random sampling method. The validity of the questionnaires was determined using content validity, and the reliability was established with a Cronbach’s alpha coefficient of 0.883. The study’s findings suggest that the performance of the National Treasury staff, post-implementation of the electronic fund request system, is satisfactory when viewed through the lens of the Balanced Scorecard (BSC).The key criteria for evaluating the performance of the National Treasury staff are, in order of importance: empowerment (with the highest average rank of 3.25), culture and value (average rank of 3.20), quality of the training course (average rank of 2.97), satisfaction with professionalism (average rank of 2.84), and satisfaction with the work environment (average rank of 2.75).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Performance evaluation
  • balanced scorecard dimensions
  • General Treasury Department