نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشدحسابداری، دانشگاه ارومیه.اورمیه.ایران

2 دانشیار گروه حسابداری دانشگاه ارومیه

3 استادیارگروه حسابداری، دانشگاه ارومیه.اورمیه.ایران

چکیده

چکیده
امروزه همراه با تغییرات سریع و مداوم در بازارهای کسب و کار تعداد رو به رشدی از شرکت­ها برای تداوم سودآوری و به منظور افزایش اهمیت ماندگاری و پایداری درازمدت مالی، متنوع­سازی را با تغییر تجارت خود به بخش­های محصول جدید یا بازارهای جهانی پیاده کرده­اند. ازطرفی افزایش تنوع محصولات، پوشش تقاضای غیرقطعی مشتریان، مدیریت موجودی­ها و اقدام به هنگام از موارد با اهمیت در شرکت­های تولیدی بوده است. براین اساس، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر استراتژی متنوع­سازی بر عملکرد موجودی که یکی از موضوعات مدیریت عملیات بوده با در نظرگرفتن افراز تنوع به مرتبط، غیر مرتبط و بین­المللی بوده است. جامعه آماری بررسی شده مشتمل بر کلیه شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سال­های 1388-1397 بوده و نمونه­گیری به روش غربالگری صورت گرفته است و تعداد شرکت­های مورد کاوش در نمونه نهایی پژوهش به 120 شرکت رسید و فرضیه­ها به روش حداقل مربعات تعمیم یافته برآوردی مورد آزمون قرار گرفته­اند. نتایج حاصله نشان داده است که متنوع­سازی مرتبط و بین­المللی تاثیر مثبت و معنی­داری بر عملکرد موجودی داشته است. هم­چنین یافته­ها حاکی از آن بوده است که متنوع­سازی غیر مرتبط دارای اثر معکوس بر عملکرد موجودی بوده اما، این رابطه از لحاظ آماری معنادار نبوده است. بر پایه نتایج اکتساب شده، افزایش در تنوع مرتبط و بین­المللی محصولات با اتکا به موجودی احتیاطی بالاتر افزایش در فروش را در پی داشته است. به علاوه، علت معنادار نبودن تاثیر متنوع­سازی غیر مرتبط بر عملکرد موجودی را می­توان ناشی از هزینه­های مربوط به تولید و برنامه­های بازاریابی محصولات تولیدی بیان نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of Diversification Strategies on Inventory Performance

نویسندگان [English]

  • Zahra Yousefzadeh 1
  • Gholamreza Mansourfar 2
  • Farzad Ghayour 3

1 M.A.Accounting. Urmia University.Urmia.Iran

2 Associate professor of Accounting department at Urmia university

3 Accounting department, faculty of economics and management, urmia university

چکیده [English]

Today, with rapid and sustained changes in business markets, a growing number of companies have turned diversification into new product segments or global markets by shifting their business to increase the importance of long-term financial viability and sustainability. Moreover, increasing the variety of products, covering the uncertain demand of customers, managing inventories and timely action have been important issues in manufacturing companies. Accordingly, the main purpose of this study is to investigate the impact of diversification strategy on inventory performance, which is one of the topics of operations management by considering the classification of the diversity into related, unrelated and international. The statistical population studied includes all companies listed in the Tehran Stock Exchange during the years 2009-2018. Sampling has been done by screening method, and the number of companies in the final sample has reached 120 companies. The hypotheses have been tested by the estimated generalized least squares method. The results show that related and international diversification have positive and significant effects on inventory performance. The findings also indicate that unrelated diversification has an adverse effect on inventory performance, but this relationship is not statistically significant. Based on the acquired results, an increase in related and international variety of products, relying on higher safety stock, has led to an increase in sales. In addition, the insignificancy in the effect of unrelated diversification on inventory performance can be attributed to production costs and marketing programs of manufactured products.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Corporate diversification strategy
  • Product diversification
  • International diversification
  • Inventory performance