نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشدحسابداری، دانشگاه ارومیه.اورمیه.ایران
2 دانشیار گروه حسابداری دانشگاه ارومیه
3 استادیارگروه حسابداری، دانشگاه ارومیه.اورمیه.ایران
چکیده
چکیده
امروزه همراه با تغییرات سریع و مداوم در بازارهای کسب و کار تعداد رو به رشدی از شرکتها برای تداوم سودآوری و به منظور افزایش اهمیت ماندگاری و پایداری درازمدت مالی، متنوعسازی را با تغییر تجارت خود به بخشهای محصول جدید یا بازارهای جهانی پیاده کردهاند. ازطرفی افزایش تنوع محصولات، پوشش تقاضای غیرقطعی مشتریان، مدیریت موجودیها و اقدام به هنگام از موارد با اهمیت در شرکتهای تولیدی بوده است. براین اساس، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر استراتژی متنوعسازی بر عملکرد موجودی که یکی از موضوعات مدیریت عملیات بوده با در نظرگرفتن افراز تنوع به مرتبط، غیر مرتبط و بینالمللی بوده است. جامعه آماری بررسی شده مشتمل بر کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سالهای 1388-1397 بوده و نمونهگیری به روش غربالگری صورت گرفته است و تعداد شرکتهای مورد کاوش در نمونه نهایی پژوهش به 120 شرکت رسید و فرضیهها به روش حداقل مربعات تعمیم یافته برآوردی مورد آزمون قرار گرفتهاند. نتایج حاصله نشان داده است که متنوعسازی مرتبط و بینالمللی تاثیر مثبت و معنیداری بر عملکرد موجودی داشته است. همچنین یافتهها حاکی از آن بوده است که متنوعسازی غیر مرتبط دارای اثر معکوس بر عملکرد موجودی بوده اما، این رابطه از لحاظ آماری معنادار نبوده است. بر پایه نتایج اکتساب شده، افزایش در تنوع مرتبط و بینالمللی محصولات با اتکا به موجودی احتیاطی بالاتر افزایش در فروش را در پی داشته است. به علاوه، علت معنادار نبودن تاثیر متنوعسازی غیر مرتبط بر عملکرد موجودی را میتوان ناشی از هزینههای مربوط به تولید و برنامههای بازاریابی محصولات تولیدی بیان نمود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Effect of Diversification Strategies on Inventory Performance
نویسندگان [English]
- Zahra Yousefzadeh 1
- Gholamreza Mansourfar 2
- Farzad Ghayour 3
1 M.A.Accounting. Urmia University.Urmia.Iran
2 Associate professor of Accounting department at Urmia university
3 Accounting department, faculty of economics and management, urmia university
چکیده [English]
Today, with rapid and sustained changes in business markets, a growing number of companies have turned diversification into new product segments or global markets by shifting their business to increase the importance of long-term financial viability and sustainability. Moreover, increasing the variety of products, covering the uncertain demand of customers, managing inventories and timely action have been important issues in manufacturing companies. Accordingly, the main purpose of this study is to investigate the impact of diversification strategy on inventory performance, which is one of the topics of operations management by considering the classification of the diversity into related, unrelated and international. The statistical population studied includes all companies listed in the Tehran Stock Exchange during the years 2009-2018. Sampling has been done by screening method, and the number of companies in the final sample has reached 120 companies. The hypotheses have been tested by the estimated generalized least squares method. The results show that related and international diversification have positive and significant effects on inventory performance. The findings also indicate that unrelated diversification has an adverse effect on inventory performance, but this relationship is not statistically significant. Based on the acquired results, an increase in related and international variety of products, relying on higher safety stock, has led to an increase in sales. In addition, the insignificancy in the effect of unrelated diversification on inventory performance can be attributed to production costs and marketing programs of manufactured products.
کلیدواژهها [English]
- Corporate diversification strategy
- Product diversification
- International diversification
- Inventory performance