نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری، واحد شاهرود دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران

2 دانشیار حسابداری، واحد شاهرود دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران

3 استادیار گروه حسابداری، واحد شاهرود دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران

4 دانشیار گروه حسابداری، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران

چکیده

حسابرسان در تمام مراحل حسابرسی از قضاوت حرفه‌ای استفاده می‌کنند. درصورتی‌که تفکر فلسفی حسابرس از جامعیت، تعمق و انعطاف‌پذیری لازم برخوردار باشد، قضاوت حرفه‌ای صحیح‌تری را به دنبال می‌آورد. همچنین، به‌واسطه توجه و اهمیت زیادی که مؤسسات حسابرسی برای دستیابی به بودجه‌های زمانی، به‌عنوان معیاری برای کارایی، قائل هستند، دشواری‌های آنان برای اندازه‌گیری کیفیت حسابرسی، تضاد بالقوه بین هزینه‌های کنترل و دستیابی به حسابرسی‌هایی با کیفیت بالا را تشدید نموده است. هدف این تحقیق بررسی تأثیر ذهنیت فلسفی حسابرس بر قضاوت حرفه‌ای حسابرس و نیز تأثیر فشار بودجه زمانی بر قضاوت حرفه‌ای حسابرس و تأثیر فشار بودجه زمانی بر رابطه ذهنیت فلسفی حسابرس و قضاوت حرفه‌ای حسابرس است. روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی می‌باشد و جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ای که در بین حسابرسان سازمان حسابرسی و مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی شامل کلیه شرکا، مدیران و سرپرستان حسابرسی توزیع شد، صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که در مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران، بین سه بعد ذهنیت فلسفی و قضاوت حرفه‌ای رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ و فشار بودجه زمانی بر رابطه ابعاد ذهنیت فلسفی و قضاوت حرفه‌ای حسابرس تأثیر منفی و معناداری دارد. متناسب با افزایش فشار بودجه زمانی احتمال بروز رفتارهای غیرحرفه‌ای نیز بیشتر می‌گردد. بدین‌صورت که ذهنیت اتمام کار در زمان مقرر به دلیل فشار بودجه زمانی حسابرسان را از بکار بردن ذهنیت فلسفی بهینه دور می‌سازد؛ و این می‌تواند موجب شود حسابرس به‌صورت سطحی قضاوت نماید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Recognize the Approaches of Critical Thinking of Auditors and Its Representation in the form of Link Analysis(IQA)

نویسندگان [English]

  • Mohammad Poorsamiei 1
  • Mohammadreza Abdoli 2
  • Hasan Valiyan 3
  • Mehdi Safari gerayli 4

1 Ph.D. Student of Accounting, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran

2 Associate Professor of Accounting, Shahroud Branch, Islamic Azad University, Shahroud, Iran

3 Assistant Professor of Accounting, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran.

4 Associate Professor of accounting, Bandargaz Branch, Islamic Azad University, Bandargaz, Iran.

چکیده [English]

Critical thinking in any profession will help the dynamism of that profession to create responsibility. Auditing also requires critical thinking to meet the needs and expectations of stakeholders in the capital market, a thinking that better understands deviant approaches, distortion, and fraud in financial performance, and demonstrates a stronger understanding and intuition against such situations. This research seeks to identify the approaches of critical thinking of auditors and its representation in the form of link analysis. In order to identify the criteria for critical thinking in the profession, systematic search was used on theoretical foundations with the help of accounting experts. Through metasyn thesis analysis, the propositions related to critical thinking in the profession were identified and as a result, the components of analytical capability, inferential capability and intuitive capability were determined as important dimensions in creating critical thinking in the auditing profession. There was a systemic link between connections and impact. The results showed that in order to strengthen the approaches of critical thinking in professional judgments, the existence of technical and specialized knowledge is considered as an important stimulus that gives the auditor results such as improving the level of intuition and the power of mental analysis.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Critical Thinking
  • Critical Thinking Stimuli
  • link Analysis(IQA)
باباجانی، جعفر، توحیدی‌نژاد، مرضیه (۱۳۹۸). بررسی راهکارهای حفاظت از مرزهای حرفه حسابرسی با تبارشناسی مفهوم «قضاوت»، فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، ۴(۸): ۲۱۵-۲۴۱
برزگر بفرویی، کاظم.، فرزین، سمیرا.، زارع، مریم (۱۳۹۸). نقش راهبردهای فراشناختی خواندن در پیش‌بینی تفکّر انتقادی دانشجومعلمان شهر شیراز، تازه‌های علوم شناختی، ۲۱(۱): ۱۰۵-۱۱۶
تاروی وردی،یدالله .،قادری ، صلاح الدین .(1396) بررسی تاثیر نقش تخصص مالی کمیته حسابرسی بر نگرش کوتاه مدت مدیران. فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات تجربی حسابداری مالی ، 14 (54): 135 - 158
خلیفه، قدرت‌اله.، فردانش، هاشم.، حاتمی، جواد.، طلایی، ابراهیم (1398). طراحی و اعتباریابی الگوی تقویت مهارتهای تفکر انتقادی در محیط‌های یادگیری برخط، علوم تربیتی، 26(2): 109-130
خواجوی، شکراله.، محمدیان، محمد (1397). الگوی مفهومی حسابداری شهروندی مبتنی بر تفکر انتقادی، حسابداری مدیریت، 11(37): 97-106.
سلیمانپور، جواد (1398). رابطه بین برنامه درسی ایجابی و تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر، فصلنامه علمی آموزش علوم دریایی، 6(2): 89-103.
شفعتی، مرتضی.، ولیان، حسن.، عبدلی، محمدرضا (1399). بررسی تاثیر استعاره‌سازی ذهنی بر تردید‌حرفه‌ای حسابرسان در ارزیابی ریسک تقلب و کیفیت حسابرسی، حسابداری مدیریت، 13(44): 143-163.
Abu_dabat, Z (2015). The Achievement and development of critical thinking Skill in the Arabic Language of Adolescent pupils with reference to the primary stage throughout Jordan. International Journal of Humanities and Social Science, 3(5): 155-162
Bucaro, A. C (2019a). Enhancing auditors' critical thinking in audits of complex estimates, Accounting, Organizations and Societ, Accounting, Organizations and Society; https://doi.org/10.1016/j.aos. 2018.06.002
Butler, H., Halpern, A (2012). Critical Thinking Assessment predicts real-world outcomes of critical thinking, Applied Cognitive Psychology, 26(5): 721-729.
Flores, K, L., Matkin, G, S., Burbach, M, E., Quinn, C., Harding, H (2010). Deficient Critical Thinking Skills among College Graduates: Implications for leadership, Educational Philosophy and Theory banner, 44(2): 212-230. https://doi.org/10.1111/j.1469-5812.2010. 00672.x
Glover, S. M., & Prawitt, D. F (2014). Practitioner summary: Enhancing auditor professional skepticism: The professional skepticism continuum. Current Issues in Auditing, 8(2), 1–10
Griffith, E. E., Hammersley, J. S., Kadous, K., & Young, D. R (2015). Auditor mindsets and audits of complex estimates. Journal of Accounting Research, 53(1): 1-31. http://doi.org/10.1111/1475-679X.12066.
Kirmizia, F. S., Saygib, C., Yurdakalc, I (2015). Determine The Relationship Between The Disposition of Critical Thinking and The Perception About Problem Solving Skills. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 657-661
Knechel, W. R, Sofla, Amin S., Svanström, T (2018). The effect of professional skepticism on auditor compensation and auditor opinions. Working Paper, University of Auckland, Business School, Seminars and Events.
Lipman, M (2013). Thinking in Education (2nd ed.). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Mubako, G., O'Donnell, E (2018). Effect of fraud risk assessments on auditor skepticism: Unintended consequences on evidence evaluation, Internantional Journal of Auditing, 22(1): 55-64. https://doi.org/ 10.1111 /ijau.12104
Nehme, R., AlKhoury, C. and Al Mutawa, A (2019). Evaluating the performance of auditors: a driver or a stabilizer of auditors’ behaviour, International Journal of Productivity and Performance Management, https://doi.org/10.1108/IJPPM-08-2018-0306
Nelson, M. W (2003). Behavioral evidence on the effects of principles- and rules based standards. Accounting Horizons, 17(1): 91-104. https://doi.org/10.2308/acch.2003.17.1.91
Brasel, K., Doxey, M, M., Grenier, J, H., Reffett, A. (2016). Risk Disclosure Preceding Negative Outcomes: The Effects of Reporting Critical Audit Matters on Judgments of Auditor Liability, The Accounting Review, 91(5): 1345-1362. https://doi.org/10.2308/accr-51380
Gimber, Ch., Hansen, B., Ozlanski, M, E. (2016). The Effects of Critical Audit Matter Paragraphs and Accounting Standard Precision on Auditor Liability, The Accounting Review, 91(6): 1629-1646. https://doi.org/10.2308/accr-51382
Payne, D., Corey, C., Raiborn, C. and Zingoni, M (2019). An applied code of ethics model for decision-making in the accounting profession, Management Research Review, https://doi.org/10.1108/MRR-10-2018-0380
babajani J, Tohidi Nejad M. Reviewing the Protection Strategies of Auditing Profession by Genealogy of "Judgment" Concept. Valued and Behavioral Accountings Achievements. 2020; 4 (8) :215-241 URL: http://aapc.khu.ac.ir/article-1-600-fa.html
Barzegarbafrouee K, Farzin S, Zare M. The role of reading metacognitive strategies in prediction of critical thinking in students-teachers in Shiraz . Advances in Cognitive Sciences. 2019; 21 (1) :105-116 URL: http://icssjournal.ir/article-1-984-fa.html.[In Persian]
Tarvi vardi Y, ghaderi S, Investigating the effect of the role of financial expertise of the audit committee on the short-term attitude of Empirical Studies in Financial Accounting. 2019; 14 (54) :158-135 URL: https://qjma.atu.ac.ir/article_11526.html.[In Persian]
Khalifeh GH, Fardanesh H, Design and validation a model for reinforcing ' critical thinking skills in online learning environments of Journal of Educational Sciences. 2020; 26 (2) :109-130 URL: https://education.scu.ac.ir/article_15248.html.[In Persian]
Khajavi SH, Mohammadian M, Accounting for citizenship conceptual paradigm based on critical thinking of Journal of management accounting . 2019; 11 (37) :97-106 URL: http:// jma.srbiau. ac.ir/article_12439_0dafb2276ffe29cb87c75a60020dd3db.pdf.[In Persian]
solimanpour G, Construction And Standardization Of Self-Evaluation Tool Of Thinking Skills In Maritime Students Of teaching on marine sciennces.2020;6(2):89-103 URL https:/ /education. scu.ac.ir/ article_ 15248.html.[In Persian]
Shafati  M, Valian H,Abdoli M, The effect of Mental Metaphors on Professional Skepticism Auditors on Fraud Risk Assessment and Audit Quality of of Journal of management accounting. 2021; 13 (44) :143163URL: http://jma.srbiau.ac.ir/article_15514_8cb6588ad126bd4bbb5a4cc8d84b9e56.pdf .[In Persian]