حسابداری وجنبه های مختلف مالی
امیر مرادی؛ حمیده اثنی عشری؛ محمدحسین رهبان؛ محمد عربمازار یزدی؛ محمدحسین صفرزاده
چکیده
روش شناسی علم طراحی، رهیافتی راهحلمحور برای تعقیب پژوهشهایی است که فراتر از فهم وضع موجود، به دنبال خلق وضع مطلوب از طریق ارائۀ مصنوعات نوآورانه و بدیع است. با وجود کاربرد گسترده این روش شناسی در دیگر رشتههای فنی و مدیریتی و البته گذشت بیش از دو دهه از نخستین پژوهش علم طراحی در حسابداری، ظرفیت آن به قدر مقتضی شناخته نشد، ...
بیشتر
روش شناسی علم طراحی، رهیافتی راهحلمحور برای تعقیب پژوهشهایی است که فراتر از فهم وضع موجود، به دنبال خلق وضع مطلوب از طریق ارائۀ مصنوعات نوآورانه و بدیع است. با وجود کاربرد گسترده این روش شناسی در دیگر رشتههای فنی و مدیریتی و البته گذشت بیش از دو دهه از نخستین پژوهش علم طراحی در حسابداری، ظرفیت آن به قدر مقتضی شناخته نشد، مگر در چند سال اخیر که با استقبال بی سابقه پژوهشگران حسابداری مواجه گردید.با هدف واکاوی روندهای موضوعی، شناسایی کنشگران اثرگذار، و نیز نگاشت ساختار فکری و مفهومی پژوهشهای حسابداری مرتبط با روش شناسی علم طراحی، در این پژوهش برای نخستین بار، با استفاده از فنون همواژگانی، همنویسندگی، مصورسازی نقشه علمی و ابرواژگان، به تحلیل کتابشناختی 51 مقاله منتشره تا سال 2023 در مجلات نمایهشده در آخرین فهرست شورای رؤسای دانشکدههای علوم مالی استرالیا در نرم افزارهای ووس ویور، مایکروسافت اکسل و زبان پایتون پرداختهشد. طبق یافتههای این مطالعه، بیش از نیمی از تولیدات پژوهشی مربوط به سالهای 2020 تا 2023 است که دلالت بر اقبال نوظهور پژوهشگران حسابداری به این روششناسی دارد. غالبترین حوزههای موضوعی در مقالات علم طراحی، حسابرسی و کنترل است که با کاربرد فناوریهای نوین و تکنیکهای تحلیلشناسی دادهها همراه بودهاست. پراستنادترین اثر، مقالۀ «روششناسی پژوهش علم طراحی و کاربرد آن در پژوهش سیستمهای اطلاعاتی حسابداری» اثر گویدو گیرتس (2011)، که تاکنون 140 استناد صرفاً در پایگاه دادۀ اسکوپوس دریافت کرده است.
رافیک باغومیان؛ علی رحیمی باغی
دوره 9، شماره 35 ، مهر 1390، ، صفحه 69-91
چکیده
در توسعه اقتصادی هر کشور، نظام حسابداری وظیفه فراهم ساختن اطلاعات مالی دقیق، به موقع و قابلاطمینان مورد نیاز برای مراحل گوناگون فرایندهایی چون تهیه، اجرا و کنترل پروژه های توسعه ای را به عهدهدارد. در نتیجه، این واقعیت را نمی توان کتمان نمود که در کشورهای درحال توسعه ای مانند ایران، گسترش وتوسعه حسابداری بخشی از زیرساخت های لازم برای ...
بیشتر
در توسعه اقتصادی هر کشور، نظام حسابداری وظیفه فراهم ساختن اطلاعات مالی دقیق، به موقع و قابلاطمینان مورد نیاز برای مراحل گوناگون فرایندهایی چون تهیه، اجرا و کنترل پروژه های توسعه ای را به عهدهدارد. در نتیجه، این واقعیت را نمی توان کتمان نمود که در کشورهای درحال توسعه ای مانند ایران، گسترش وتوسعه حسابداری بخشی از زیرساخت های لازم برای رسیدن به اهداف توسعه اقتصادی را تشکیل می دهداز سوی دیگر و با توجه به مطالعات انجام شده و شواهد موجود، چنین به نظر می رسد که نظام آموزشیحسابداری در ایران از نارسایی های بنیادی برخوردار است و در نتیجه امکان پرورش استعدادها و تربیت افرادمتخصص مورد نیاز برای بخش های گوناگون را به گونه ای که انتظار می رود، ندارد. جهت رفع چنینکاستی هایی، شناسایی موانع پیشرفت اولین اقدامی است که باید در جهت حذف موانع موجود برداشته شود.در تحقیق حاضر، ابتدا به شناسایی و تعیین درجه اهمیت عواملی پرداخته شده است که به عنوان موانعپیشرفت آموزش حسابداری مطرح می باشند و در پایان نیز بر اساس نتایج حاصل از تحقیق، پیشنهادهایی جهترفع موانع شناسایی شده ارائه شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که تسلط ناکافی استادان و دانشجویانرشته حسابداری به زبان انگلیسی و فناوری اطلاعات، مهم ترین عاملی بوده که به عنوان مانع پیشرفت آموزشحسابداری به شمار آمده است.
رافیک باغومیان؛ علی رحیمی باغی
دوره 8، شماره 32 ، دی 1389، ، صفحه 49-72
چکیده
در توسعه اقتصادی هرکشور، نظام حسابداری وظیفه فراهم ساختن اطلاعات مالی دقیق، به موقع و قابل اطمینان مورد نیاز برای مراحل گوناگون فرایندهایی چون تهیه، اجرا و کنترل پروژه های توسعه ای را به عهده دارد. در نتیجه، این واقعیت را نمیتوان کتمان نمود که در کشورهای در حال توسعه ای مانند ایران، گسترش و توسعه حسابداری بخشی از زیرساختهای لازم برای ...
بیشتر
در توسعه اقتصادی هرکشور، نظام حسابداری وظیفه فراهم ساختن اطلاعات مالی دقیق، به موقع و قابل اطمینان مورد نیاز برای مراحل گوناگون فرایندهایی چون تهیه، اجرا و کنترل پروژه های توسعه ای را به عهده دارد. در نتیجه، این واقعیت را نمیتوان کتمان نمود که در کشورهای در حال توسعه ای مانند ایران، گسترش و توسعه حسابداری بخشی از زیرساختهای لازم برای رسیدن به اهداف توسعه اقتصادی را تشکیل میدهد.
از سوی دیگر و با توجه به مطالعات انجام شده و شواهد موجود، چنین به نظر میرسد که نظام آموزشی حسابداری در ایران از نارسایی های بنیادی برخوردار است و در نتیجه امکان پرورش استعدادها و رتبیت افراد متخصص مورد نیاز برای بخش های گوناگون را به گونه ای که انتظار میرود، ندارد. جهت رفع چنین کاستی هایی، شناسایی موانع پیش رفت اولین اقدامی است که باید در جهت حذف موانع موجود برداشته شود.
در تحقیق حاضر، ابتدا به شناسایی و تعیین درجه اهمیت عواملی پرداخته شده است که به عنوان موانع پیشرفت آموزش حسابداری مطرح می باشند و در پایان نیز براساس نتایج حاصل از تحقیق، پیشنهادهای جهت رفع موانع شناسایی شده ارائه شده است. یافته های تحقیق نشان میدهد که تسلط ناکافی استادان و دانشجویان رشته حسابداری به زبان انگلیسی و فناوری اطلاعات، مهمترین عاملی بوده که به عنوان مانع پیشرفت آموزش حسابداری به شمار آمده است.