شکراله خواجوی؛ وحید علیزاده
دوره 11، شماره 42 ، تیر 1392، ، صفحه 89-114
چکیده
مدیران شرکتها برای اینکه سرمایهگذاران را در مورد چشماندازهای آتی و اهداف و استراتژیهای شرکت آگاه سازند، دست به افشای داوطلبانه اطلاعات میزنند. ارائهی اطلاعات داوطلبانه مالی و غیرمالی در مورد شرکت باعث کاهش عدم تقارن اطلاعاتی، افزایش نقدشوندگی سهام و در نتیجه بهبود وضعیت مالی شرکت میشود. از این رو در پژوهش ...
بیشتر
مدیران شرکتها برای اینکه سرمایهگذاران را در مورد چشماندازهای آتی و اهداف و استراتژیهای شرکت آگاه سازند، دست به افشای داوطلبانه اطلاعات میزنند. ارائهی اطلاعات داوطلبانه مالی و غیرمالی در مورد شرکت باعث کاهش عدم تقارن اطلاعاتی، افزایش نقدشوندگی سهام و در نتیجه بهبود وضعیت مالی شرکت میشود. از این رو در پژوهش حاضر، رابطه بین سطح افشای داوطلبانه و عدم تقارن اطلاعاتی شرکتهای پذیرفته شده در بازار بورس تهران مورد بررسی قرار میگیرد. در این راستا، تأثیر اندازه شرکت، اهرم مالی، قیمت و حجم معاملات سهام نیز کنترل شده است. برای اندازهگیری متغیر سطح افشای داوطلبانه، از چکلیست بوتوسان (1997) که توسط کاشانیپور و همکاران (1388) تعدیل شده است، مورد استفاده قرار گرفت که شامل 71 شاخص در شش بخش کلی پیشینه اطلاعاتی، خلاصهای از نتایج مهم تاریخی، آمارههای کلیدی غیرمالی، اطلاعات بخشها، اطلاعات پیشبینی و بحث و تحلیل مدیریت است. همچنین متغیر عدم تقارن اطلاعاتی با استفاده از مدل ونکاتش و چیانگ (1986) اندازهگیری شده است. برای آزمون فرضیه پژوهش رگرسیون چندمتغیره با استفاده از دادههای ترکیبی مورد استفاده قرار گرفته است. یافتههای بررسی 122 شرکت در دوره زمانی 1382 تا 1390 بیانگر آن است که بین سطح افشای داوطلبانه و عدم تقارن اطلاعاتی شرکتهای پذیرفته شده در بازار بورس تهران، رابطه معناداری وجود ندارد.