گزارش های حسابداری
معصومه شهسواری؛ محمدرضا عباسزاده؛ حمزه حصاری
چکیده
در پژوهش حاضر به رابطه اطلاعات کیفی گزارش حسابرس و کیفیت حسابداری پرداخته شده است. بهطور خاص، رابطه لحن گزارش حسابرس بر حقالزحمه حسابرسی (معیار کیفیت حسابرسی مبتنی بر ورودی فرآیند حسابرسی) با توجه به مفاهیم ریسک، ریسک تجاری صاحبکار و ریسک دادخواهی، مورد بررسی قرارگرفته است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از دادههای 360 سال-شرکت پذیرفته ...
بیشتر
در پژوهش حاضر به رابطه اطلاعات کیفی گزارش حسابرس و کیفیت حسابداری پرداخته شده است. بهطور خاص، رابطه لحن گزارش حسابرس بر حقالزحمه حسابرسی (معیار کیفیت حسابرسی مبتنی بر ورودی فرآیند حسابرسی) با توجه به مفاهیم ریسک، ریسک تجاری صاحبکار و ریسک دادخواهی، مورد بررسی قرارگرفته است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از دادههای 360 سال-شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی بازه زمانی 6 ساله، سه سال قبل و سه سال بعد از تجدیدنظر در استاندارد حسابرسی شماره 700 استفاده شد. دادههای متنی با استفاده از نرمافزار تحلیل متنی مکسکیو-دیای تحلیل شد و پس از کمی شدن همراه با سایر دادههای کمی با استفاده از رگرسیون خطی چند متغیره در نرمافزار ایویوز و اسپیاساس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج بیانگر وجود یک رابطه معکوس ضعیف بین لحن خوشبینانه با متغیر حقالزحمه حسابرسی است. علاوه بر این، یافتهها نشان داد پذیرش الزامات استاندارد حسابرسی شماره 700 تغییرات معنادار در رابطه بین لحن گزارش حسابرس و حقالزحمه نسبت به دوره قبل از تجدیدنظر ایجاد نمینماید. بهطورکلی نتایج پژوهش، شواهدی از غالب بودن اثر علامتدهی (هرچند به صورت ضعیف) در نمونه مورد بررسی حکایت میکند