حسابداری وجنبه های مختلف مالی
محمد نمازی؛ زهرا خرم دل ماسوله
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تاثیر ابعاد نوآوری سبز از حیث نوآوری محصول سبز و نوآوری فرآیند سبز بر عملکردهای شرکت از جنبه مالی، زیستمحیطی و اقتصادی است. همچنین نقش میانجی حسابداری مدیریت زیستمحیطی بر رابطه بین نوآوری محصول و فرآیند سبز و عملکردهای شرکت مورد بررسی قرار میگیرد. نمونه آماری پژوهش شامل 202 شرکت و از ابزار پرسشنامه استاندارد ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی تاثیر ابعاد نوآوری سبز از حیث نوآوری محصول سبز و نوآوری فرآیند سبز بر عملکردهای شرکت از جنبه مالی، زیستمحیطی و اقتصادی است. همچنین نقش میانجی حسابداری مدیریت زیستمحیطی بر رابطه بین نوآوری محصول و فرآیند سبز و عملکردهای شرکت مورد بررسی قرار میگیرد. نمونه آماری پژوهش شامل 202 شرکت و از ابزار پرسشنامه استاندارد برای جمعآوری دادهها و رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و روش PLS جهت آزمون فرضیهها و مدل مفهومی پژوهش استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که نوآوری محصول سبز چه مستقیم و چه از طریق متغیر میانجی حسابداری مدیریت زیستمحیطی بر عملکرد مالی، زیستمحیطی و اقتصادی شرکت تاثیر معناداری دارد. نوآوری محصول سبز بر عملکرد زیستمحیطی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، فلزی و غذایی و همچنین بر عملکرد اقتصادی تنها در صنعت فلزی تاثیرگذار است. افزون بر این، نوآوری فرآیند سبز نیز هم بصورت مستقیم و هم غیرمستقیم از طریق متغیر میانجی حسابداری مدیریت زیستمحیطی بر عملکرد مالی و اقتصادی شرکت تآثیر معناداری دارد اما تاثیر نوآوری فرآیند سبز بر عملکرد زیستمحیطی شرکت تنها از طریق متغیر میانجی حسابداری مدیریت زیستمحیطی صورت میپذیرد. نوآوری فرآیند سبز بر عملکرد مالی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، فلزی و شیمیایی و بر عملکرد اقتصادی تنها در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی تاثیرگذار است. در صنعت سلولزی نه نوآوری محصول سبز و نه نوآوری فرآیند سبز بر هیچ یک از عملکردهای شرکت تاثیری ندارد. یافتهها اهمیت نوآوری سبز و حسابداری مدیریت زیستمحیطی را در ارتقا عملکرد شرکت نشان میدهند.