امید پورحیدری؛ عارف فروغی
چکیده
نفوذ مدیران به ویژه مدیرعامل شرکت میتواند در راستای کنترل تولید اطلاعات حسابداری بهکارگرفته شود و موجب مدیریت بر زمانبندی افشای اطلاعات و کیفیت اطلاعات ارائه شده، همراستا با منافع مدیریت گردد. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نفوذ مدیرعامل بر کیفیت افشای اطلاعات حسابداری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ...
بیشتر
نفوذ مدیران به ویژه مدیرعامل شرکت میتواند در راستای کنترل تولید اطلاعات حسابداری بهکارگرفته شود و موجب مدیریت بر زمانبندی افشای اطلاعات و کیفیت اطلاعات ارائه شده، همراستا با منافع مدیریت گردد. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نفوذ مدیرعامل بر کیفیت افشای اطلاعات حسابداری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران صورت پذیرفته است. در این پژوهش، قدرت مدیریتی با استفاده از معیارهای دوره تصدی مدیرعامل، دوگانگی نقش مدیرعامل و استقلال هیأت مدیره اندازهگیری شده است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از رگرسیون چندمتغیره بهره گرفته شده است. نمونه مورد مطالعه ۱۲۲ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دورههای زمانی ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۶ را شامل میشود. نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش حاکی از آن بود که بهموقع بودن اطلاعات حسابداری رابطه منفی و معناداری با قدرت مدیریتی دارد لیکن بین کیفیت افشای اطلاعات حسابداری و قابلیت اتکای اطلاعات حسابداری با قدرت مدیریتی رابطه معناداری یافت نشد. نتایج بیانگر این مطلب است که اگرچه مدیران از قدرت خویش در راستای زمانبندی افشای اطلاعات بهره میجویند، لیکن از این قدرت در راستای صدمه زدن به قابلیت اتکای اطلاعات حسابداری استفاده نمیکنند.