حسابداری وجنبه های مختلف مالی
سجاد نقدی؛ رقیه جدی
چکیده
تمایل حسابداران برای شرکت در آزمون حسابدار رسمی بهگونهای است که رقابتی بسیار دشوار و حرفهای را ناگزیر کرده است، لذا هدف پژوهش حاضر شناخت تجارب زیسته داوطلبان آزمون حسابدار رسمی است. با توجه به جهتگیریهای روانی و ساختار علمی و اجتماعی منحصربهفرد داوطلبان و متفاوت بودن دیدگاههای افراد و چندبعدی بودن آزمون از پارادایم تفسیری ...
بیشتر
تمایل حسابداران برای شرکت در آزمون حسابدار رسمی بهگونهای است که رقابتی بسیار دشوار و حرفهای را ناگزیر کرده است، لذا هدف پژوهش حاضر شناخت تجارب زیسته داوطلبان آزمون حسابدار رسمی است. با توجه به جهتگیریهای روانی و ساختار علمی و اجتماعی منحصربهفرد داوطلبان و متفاوت بودن دیدگاههای افراد و چندبعدی بودن آزمون از پارادایم تفسیری و روش کیفی پدیدارشناسی استفاده شده است تا فارغ از محاسبات آماری به مطالعه عمیق پدیده پژوهش پرداخته شود. مشارکتکنندگان این مطالعه به تعداد 37 نفر (16 نفر از حسابداران رسمی و 21 نفر از داوطلبان مردود) و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در جمعآوری دادههای موردنیاز از روش مصاحبه نیمهساختار یافته تا رسیدن به حد اشباع نظری استفاده شد. تحلیل دادهها در پنج مرحله و با استفاده از روش جیورجی انجام شد. براساس نظرات متقاضیان آزمون، 4 مضمون اصلی ضعفها و محدودیتها، چالشهای ساختاری، نقاط قوت و راهکارهای بهبود کیفیت آزمون شناسایی گردید. همچنین برای هرکدام از مضامین اصلی، 3 مضمون فرعی با 99 روایت منحصربهفرد استخراج شد. علاوه بر این، نتایج نشانگر این بود که علیرغم تفاوت در نگاه داوطلبان، فقدان منابع آموزشی مخصوصاً در دروس حسابداری و حسابرسی بسیار مورد تأکید است. نتایج همچنین بر گسترش سرفصلهای آزمون جهت شمول مهارتهای فنی و پرهیز از طرح سؤالات تئوریک اشاره دارد. درمجموع یافتههای پژوهش حکایت از اهمیت تهیه منابع آموزشی و لزوم طرح سؤالات عملی بهعنوان اصلیترین دغدغه داوطلبان است.
رافیک باغومیان؛ حجت محمدی؛ سجاد نقدی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثی ر تغییرات عوام ل کلان اقتصادی ب ر خطای پیش بینی سو د توسط مدیران شرکت ها است. تجزیه و تحلیل موشکافانه پژوهش های مرتبط با پیش بینی سود توسط مدیران و به ویژه پژوهش های انجام شده در ایران، حاکی از عدم توجه کافی و مناسب پژوهشگران به تاثیر متغیرهای عمده اقتصادی بر خطای پیش بینی سود می باشد که مقاله حاضر ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثی ر تغییرات عوام ل کلان اقتصادی ب ر خطای پیش بینی سو د توسط مدیران شرکت ها است. تجزیه و تحلیل موشکافانه پژوهش های مرتبط با پیش بینی سود توسط مدیران و به ویژه پژوهش های انجام شده در ایران، حاکی از عدم توجه کافی و مناسب پژوهشگران به تاثیر متغیرهای عمده اقتصادی بر خطای پیش بینی سود می باشد که مقاله حاضر در پی پر کردن این خلا پژوهشی است. جامعه آماری پژوهش شامل شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و دوره زمانی پژوهش شامل سال های 1386 تا 1393 می باشد. از میان جامعه آماری 80 شرکت به منظور آزمون فرضیه هایپژوهش انتخاب شده است. تحلیل یافته های پژوهشی با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان می دهد که از میان متغیرهای کلان اقتصادی که مورد بررسی قرار گرفته اند (شامل تغییرات نرخ ارز، تغییرات تورم، تغییرات نقدینگی، تغییرات تراز تجاری و تغییرات تولید ناخالص داخلی)، تنها میان تغییرات تولید ناخالص داخلی و تغییرات نرخ ارز با خطای پیش بینی سود توسط مدیران رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر، سایر متغیرهای بررسی شده (شامل تغییرات تورم، تغییرات نقدینگی و تغییرات تراز تجاری) رابطه معناداری با خطای پیش بینی سود توسط مدیران ندارند. نتایج پژوهش حاضر حاکی از این است که متغیرهای کلان اقتصادی می توانند بر دقت پیش بینی سود توسط مدیران تاثیر بگذارد
حجت محمدی؛ رافیک باغومیان؛ سجاد نقدی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر تغییرات عوامل کلان اقتصادی بر خطای پیشبینی سود توسط مدیران شرکتها است. تجزیه و تحلیل موشکافانه پژوهشهای مرتبط با پیشبینی سود توسط مدیران و به ویژه پژوهشهای انجامشده در ایران، حاکی از عدم توجه کافی و مناسب پژوهشگران به تاثیر متغیرهای عمده اقتصادی بر خطای پیشبینی سود میباشد که مقاله حاضر ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر تغییرات عوامل کلان اقتصادی بر خطای پیشبینی سود توسط مدیران شرکتها است. تجزیه و تحلیل موشکافانه پژوهشهای مرتبط با پیشبینی سود توسط مدیران و به ویژه پژوهشهای انجامشده در ایران، حاکی از عدم توجه کافی و مناسب پژوهشگران به تاثیر متغیرهای عمده اقتصادی بر خطای پیشبینی سود میباشد که مقاله حاضر در پی پر کردن این خلا پژوهشی است. جامعه آماری پژوهش شامل شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران و دوره زمانی پژوهش شامل سالهای 1386 تا 1393 میباشد. از میان جامعه آماری 80 شرکت به منظور آزمون فرضیههای پژوهش انتخاب شده است. تحلیل یافتههای پژوهشی با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان میدهد که از میان متغیرهای کلان اقتصادی که مورد بررسی قرار گرفتهاند (شامل تغییرات نرخ ارز، تغییرات تورم، تغییرات نقدینگی، تغییرات تراز تجاری و تغییرات تولید ناخالص داخلی)، تنها میان تغییرات تولید ناخالص داخلی و تغییرات نرخ ارز با خطای پیشبینی سود توسط مدیران رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر، سایر متغیرهای بررسیشده (شامل تغییرات تورم، تغییرات نقدینگی و تغییرات تراز تجاری) رابطه معناداری با خطای پیشبینی سود توسط مدیران ندارند. نتایج پژوهش حاضر حاکی از این است که متغیرهای کلان اقتصادی میتوانند بر دقت پیشبینی سود توسط مدیران تاثیر بگذارد.