نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، حسابداری و اقتصاد، دانشگاه پیام نور، ایران.

2 کارشناسی ارشد حسابداری، دانشکده مدیریت، حسابداری و اقتصاد، دانشگاه پیام نور، ایران.

10.22054/qjma.2025.83390.2645

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر ناهمگونی دانش اعضای هیئت‌مدیره بر لحن خوش‌بینانه گزارش‍های توضیحی مدیران و همچنین بررسی نقش میانجی مدیریت سود بر این رابطه می‍باشد. در حقیقت این انتظار وجود دارد که تمایز در ویژگی‍های تیم مدیریتی شرکت، مبنایی بر تأثیرگذاری بر کیفیت گزارش‍های مالی (کمی) و توضیحی (کیفی) شرکت‍ها باشد. به‌منظور آزمون فرضیه‍های پژوهش از داده‍های پنل 125 شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار در بازه‍ای 9 ساله (سال‍های 1393 الی 1401) استفاده گردیده است. برآورد مدل‍های پژوهش به روش رگرسیون چند متغیره نشان می‌دهد، ناهمگونی دانش مدیران بر لحن خوش‌بینانه گزارش‌های توضیحی و مدیریت سود تأثیر مثبت و معناداری دارد، همچنین مدیریت سود تأثیر مثبت و معناداری بر لحن خوش‌بینانه گزارش‌های توضیحی مدیران دارد. درنهایت مدیریت سود می‍تواند نقشی میانجی بر ارتباط بین ناهمگونی دانش مدیران و لحن خوش‌بینانه گزارش‌های توضیحی مدیران داشته باشد. نتایج پژوهش حاضر ضمن ارائه دیدگاهی متفاوت نسبت به نقش تیم مدیریت اجرایی در شرکت، اطلاعات مفیدی در جهت غنای ادبیات موجود در زمینه نقش رهبری استراتژیک مدیران ارشد و ارائه افشای گزارش‍های سالانه هیئت‌مدیره ارائه می‍نماید. این موضوع، منجر به بهینه‍سازی ساختار تیم مدیریت ارشد گردیده و به شرکت‍ها در تصمیم‍گیری بهتر به‌منظور بهبود عملکرد خود کمک خواهد کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Heterogeneity of Managerial Knowledge and the Tone of Explanatory Reports: The Mediating Role of Earnings Management

نویسندگان [English]

  • Mahdi Saghafi 1
  • Azam Pouryousof 1
  • Fatemeh Dastgerdi 2

1 Assistant Professor, Department of Accounting, Payame Noor University, Iran

2 MSc Accounting, Department of Accounting, Payame Noor University, Iran

چکیده [English]

The aim of this research is to examine the impact of knowledge heterogeneity among board members on the optimistic tone of explanatory reports, as well as to investigate the mediating role of earnings management in this relationship. It is expected that differences in the characteristics of a company’s management team may influence the quality of both quantitative and qualitative financial reporting. To test the research hypotheses, panel data from 125 companies listed on the stock exchange over a 9-year period (2014- 2022) were used. The research models were estimated using multivariate regression analysis. The results show that the heterogeneity of managerial knowledge has a positive and significant effect on the optimistic tone of explanatory reports. Additionally, earnings management also has a positive and significant impact on the tone of explanatory reports. Ultimately, earnings management is shown to mediate the relationship between the heterogeneity of managerial knowledge and the optimistic tone of explanatory reports. The findings offer a new perspective on the role of executive management teams and contribute valuable insights to the literature on the strategic leadership of senior managers and annual board report disclosure.
Introduction
Given the explanatory reports are approved by a company’s senior management team, and the views of board members are communicated to information users, it is likely that differences in the knowledge of senior managers influence the tone of disclosure in these reports. It is expected that variations in the characteristics of a company's management team affect the quality of both financial (quantitative) and explanatory (qualitative) reports. Accordingly, this study investigates the relationship between senior managers' knowledge heterogeneity and the tone of explanatory reports, with a particular focus on the mediating role of earnings management. The importance of this research lies in its aim to raise stakeholder and user awareness of how managerial knowledge influences disclosure tone. It offers empirical evidence highlighting the relationship between managers' knowledge differences and the tone of their explanatory reports. Additionally, the study examines earnings management as a factor influencing this relationship. Since no prior research has specifically explored this topic, this study is the first to assess the impact of knowledge heterogeneity among senior managers on the tone of annual explanatory reports, emphasizing the mediating effect of earnings management. This research contributes to the development of the Iranian accounting literature from several perspectives. It advances the understanding of qualitative financial information, particularly the tone of management disclosures. Furthermore, it employs textual analysis methodology, a systematic and quantitative approach to interpreting communication content and understanding internal managerial attitudes. As this method is still emerging in the field of accounting, the study is also innovative from a methodological standpoint.
According to the main question of the research and the presented theoretical framework, the hypotheses of the research are presented as follows:
H1: The heterogeneity of managers' knowledge affects the tone of explanatory reports.
H2: The heterogeneity of managers' knowledge affects earnings management.
H3: Earnings management affects the tone of explanatory reports.
H4: The heterogeneity of managers' knowledge affects the tone of explanatory reports through the mediating role of earnings management.

2. Methodology

This research is classified as quantitative, applied, and post-event in nature. Data were collected through document mining, using the new Rahavard software, and by reviewing audited financial statements of companies listed on the Tehran Stock Exchange. The statistical population consists of all companies listed on the Tehran Stock Exchange during the study period from 2014 to 2022. Companies meeting the following criteria were selected as the research sample:

Their financial year ends in March, to ensure data comparability.
They did not change their financial reporting period during the 9-year study window.
Complete data for all variables used in this research were available.
They are not banks, insurance companies, or investment companies.

Based on these criteria, 125 companies were selected as the final sample. To test the research hypotheses, multivariate regression models were employed using the panel data method. All data were analyzed using Stata statistical software.

3. Results and Discussion

The findings related to the first hypothesis indicate that heterogeneity in managers' knowledge significantly influences the optimistic tone of management's explanatory reports. In other words, the greater the knowledge diversity among managers, the more frequently a positive tone is used in annual reports. This may be attributed to such managers being more risk-averse; concerned about the company’s future, they may attempt to present conditions in a more favorable light to stakeholders. This heterogeneity in managerial knowledge can lead to the presentation of an overly favorable or distorted image of the company’s situation to information users. The results of the second hypothesis show that knowledge heterogeneity among managers also has a significant positive effect on earnings management. That is, as the diversity in knowledge among managers increases, the likelihood of engaging in earnings management also rises. These results are consistent with the contractual incentives (reward) of managers. The findings of the third hypothesis of the study indicate that earnings management has a positive and significant effect on the tone of annual explanatory reports. This means that the lower the quality of financial reporting in companies, the more positive words managers use in their annual reports. In other words, managers seek to hide their possible undesirable performance by distorting users’ perceptions. This finding aligns with the opportunistic theory of managers. The findings of the fourth hypothesis indicate that earnings management can play a mediating role in the relationship between the differentiation of managers' knowledge and the tone of annual explanatory reports. This means that earnings management significantly reflects the effect of managers' knowledge heterogeneity on the tone of financial reports. This issue highlights the self-interest of such managers, who seek to reduce users’ ability to analyze information by disclosing it in an unrealistic manner.

4. Conclusion

The results of the present research, while offering a new perspective on the role of the executive management team within companies, provide useful insights that enrich the existing literature on the strategic leadership role of senior managers and the disclosure of annual board reports. These findings contribute to optimizing the structure of senior management teams and can help companies make better decisions to improve overall performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Earnings Management
  • Financial Reporting
  • Managerial Knowledge Heterogeneity
  • Tone of Explanatory Reports
  1. اکبرلو، الناز؛ زینالی، مهدی؛ علی نژادساروکلایی، مهدی؛ برادران حسن زاده، رسول. (1401). تأثیر سویه‌های رفتاری مدیران بر لحن خوش‌بینانه گزارشگری مالی. توسعه و سرمایه. 7(2), 111-130. 10.22103/‌JDC.2022.19273.1227
  2. پله، مولود؛ ایزدی نیا، ناصر؛ امیری، هادی (1398). بررسی تأثیر لحن گزارش‌های فعالیت هیئت‌مدیره بر عملکرد آتی شرکت‌ها مبتنی بر دو دیدگاه علامت‌دهی و رفتار فرصت‌طلبانه مدیران. فصلنامه دستاوردهای حسابداری ارزشی و رفتاری. ۴ (۸): ۱-۳۱. 10.29252/‌aapc.4.8.1
  3. پورکریم، محمد؛ جبارزاده کنگرلویی، سعید؛ بحری ثالث، جمال؛ قلاوندی، حسن. (1397). تأثیر مدیریت سود بر لحن گزارشگری مالی در نظام حسابداری ایران. نشریه پژوهش‌های حسابداری مالی. 10(3). 21-44. 10.22108/‌FAR.2018.112473.1300
  4. پوریوسف، اعظم؛ نصیرزاده، فرزانه؛ ثقفی، مهدی. (1402). تحریف‌های کشف شده حسابرسی و لحن گزارشگری مدیران: نقش میانجی کیفیت گزارشگری مالی. دانش حسابرسی. ۲۳ (۹۳): ۲۴۵-۲۷۳. http:/‌/‌danesh.dmk.ir/‌article-1-3075-fa.html
  5. پیری، پرویز؛ دیدار، حمزه؛ دایاریگانه، سیما. (1393). بررسی تأثیر توانایی مدیریت بر کیفیت گزارشگری مالی در طول چرخه عمر شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران. نشریه پژوهشهای حسابداری مالی. 6(3). 99-118. 20.1001.1.23223405.1393.6.3.8.2
  6. ثقفی، مهدی؛ فغانی، مهدی؛ نونهال نهر، علی‍اکبر؛ بشیری‍منش، نازنین. (1401). کیفیت گزارشگری مالی، مدیریت لحن گزارش‌های سالانه و حق‌الزحمه غیرعادی حسابرسی. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت.11(44). 159-175. https:/‌/‌www.jmaak.ir/‌article_18514.html?lang=en
  7. جبارزاده کنگرلویی، سعید؛ متوسل، مرتضی؛ یعقوب، بهنمون (1398). تأثیر مدیریت سود و محدودیت مالی بر خوانایی گزارشـگری مالی. فصلنامه بورس اوراق بهادار،12(46)، 5-25. 10.22034/‌JSE.2019.11152
  8. خدادادی، محسن؛ نونهال نهر، علی اکبر؛ مشکی، مهدی؛ خردیار، سینا. (1399). تأثیر دانش ضمنی مدیران بر مدیریت سود در سطوح مختلف نظارت: یک رویکرد رفتاری. پژوهش‌های تجربی حسابداری. 10(4). 253-275. 10.22051/‌JERA.2019.22323.2196
  9.  خواجوی، شکرالله؛ دهقانی سعدی، علی اصغر؛ گرامی شیرازی، فرزاد. (1395). تأثیر خودشیفتگی مدیران بر مدیریت سود و عملکرد مالی. پیشرفت‌های حسابداری، 8(2). 123-149. 10.22099/‌JAA.2017.4052
  10. خواجوی، شکراله؛ نصیری فر، هاشم؛ قدیریان آرانی، محمدحسین. (1400). ارتباطات سیاسی وکیفیت اطلاعات حسابداری: شواهدی از تجدید ارائه صورت‌های مالی. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 18(71). 1-32. https:/‌/‌doi.org/‌10.22054/‌qjma.2021.49457.2113
  11. خواجوی، شکراله؛ ویسی حصار، ثریا. (1402). تأثیر قدرت مدیرعامل بر احتمال پرداخت سود سهام: نقش سودآوری و نوسان جریان وجه نقد. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 20(79). 1-44. https:/‌/‌doi.org/‌10.22054/‌qjma.2023.75096.2484
  12. رضایی، فرزین؛ ویسی حصار، ثریا. (1393). اثر روابط سیاسی با دولت بر رابطة بین تمرکز مالکیت با کیفیت گزارشگری مالی و هزینۀ سهام عادی. بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی. 21(4). 449-470. 10.22059/‌ACCTGREV.2014.52903
  13. رهنمای رودپشتی، فریدون؛ محسنی، عبدالرضا (1397). مدیریت، مدیریت نوشتار و مدیریت سود. فصلنامه پژوهشهای تجربی حسابداری. 8(2). 21-52. 10.22051/‌JERA.2017.9465.1242
  14. رهنمای رود پشتی، فریدون؛ نیکومرام، هاشم؛ نونهال نهر، علی اکبر (1391). ارزیابی تأثیر رویکردهای قضاوتی و شناختی زبان در گزارش‍های توضیحی حسابداری، بررسیهای حسابداری و حسابرسی. 19(2). 47-72. 10.22059/‌ACCTGREV.2012.29199
  15. صفرزاده، محمدحسین؛ آسیایی، محمدرضا؛ رضایی فر، زهرا. (1403). رابطه بین ویژگی‌های مدیر مالی و کیفیت گزارشگری مالی. پژوهش‌های تجربی حسابداری. 14(1). 89-114. 10.22051/‌JERA.2024.45331.3173
  16. طاهری عابد، رضا؛ علی نژاد ساروکلائی، مهدی؛ فغانی ماکرانی، خسرو. (1397). توانایی، دانش مالی مدیران عامل و شفافیت گزارشگری مالی. دانش حسابداری مالی. 5(2). 85-110.  10.30479/‌JFAK.2018.1440
  17. فتاحی نافچی، حسن؛ جودکی، محمد؛ منصوریان، زینب. (1402). تأثیر قدرت مدیرعامل بر خوانایی گزارشگری مالی با در نظر گرفتن نقش تعدیلگری سودآوری و راهبری شرکتی. بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی. 30(4). 725-746. 10.22059/‌ACCTGREV.2024.364836.1008854
  18. فروغی، داریوش؛ حمیدیان، نرگس؛ محمدیان، مینا. (1394). تأثیر معیارهای کیفیت سود بر مازاد بازده سهام. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 12(48). 1-28. https:/‌/‌doi.org/‌10.22054/‌qjma.2016.4048
  19. محسنی، عبدالرضا؛ رهنمای رودپشتی، فریدون (1398). عملکرد مالی و کارکردهای مدیریت لحن نوشتار در گزارشگری مالی. پژوهش‌های تجربی حسابداری، 9(4)، 29-48.  10.22051/‌JERA.2017.10039.1286
  20. مشایخ، شهناز؛ اربابی، زهرا؛ رحیمی‍فر، معصومه. (1392). بررسی انگیزه‌های مدیریت سود. حسابداری و منافع اجتماعی. 3(2). 53-70. 10.22051/‌IJAR.2014.460
  21. مظلومی، نادر؛ لطیفی، فریبا؛ آسایی، هیوا. (1386). بررسی رابطه ریسک پذیری مدیران با عملکرد سازمان‌ها در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مطالعات مدیریت بهبود و تحول. 18(56). 71-92. 20.1001.1.22518037.1386.18.56.4.2
  22. میرعلی، مهدیه؛ غلامی مقدم، فائزه؛ حصارزاده، رضا (1397). بررسی رابطه لحن گزارشگری مالی با عملکرد آتی شرکت و بازده بازار. مجله دانش حسابداری مالی. 5(3). 81-98. 10.30479/‌JFAK.2018.1513
  23. نیکبخت، محمدرضا، جهاندوست مرغوب، مهران، ویسی‍حصار، ثریا. (1400). قدرت مدیرعامل، کیفیت حسابرسی و معیارهای ارزیابی عملکرد مالی شرکت‌ها. دانش حسابرسی. ۲۱ (۸۵): ۴۵۴-۴۸۶.http:/‌/‌danesh.dmk.ir/‌article-1-2492-fa.html
  24. واعظ، سیدعلی؛ آرمن، سیدعزیز؛ شیبه، سکینه (1397). کیفیت اطلاعات حسابداری و حق الزحمه غیرعادی حسابرسی. نشریه دانش حسابرسی. 18(73). 29-53. http://danesh.dmk.ir/article-2067-1-fa.html
  25. Amason A. C., Shrader R. C., & Tompson G. H. (2006). Newness and novelty: Relating top management team composition to new venture performance. Journal of Business Venturing, 21(1), 125–148. https:/‌/‌doi.org/‌10.1016/‌j.jbusvent.2005.04.008
  26. Ajina, A., Laouiti, M., & Msolli, B. (2016). Guiding through the Fog: Does annual report readability reveal earnings management?. Research in International Business and Finance, 38, 509-516. https:/‌/‌doi.org/‌10.1016/‌j.ribaf.2016.07.021
  27. Arslan-Ayaydin, Ö., Boudt, K., & Thewissen, J. (2016). Managers set the tone: Equity incentives and the tone of earnings press releases. Journal of Banking & Finance, 72, 132-147. https:/‌/‌doi.org/‌10.1016/‌j.jbankfin.2015.10.007
  28. Ashton, R. H., Willingham, J. J., & Elliott, R. K. (1987). An empirical analysis of audit delay. Journal of Accounting Research, 25(2), 275-292. 10.2307/‌2491018
  29. Bagaeva, A. (2010). The quality of published accounting information in Russia. International Research Journal of Finance and Economics, 63, 71-77. http:/‌/‌herkules.oulu.fi/‌isbn9789514261985/‌
  30. Barkema, H. G., & Shvyrkov, O. (2007). Does top management team diversity promote or hamper foreign expansion?. Strategic Management Journal, 28(7), 663–680.  https:/‌/‌doi.org/‌10.1002/‌smj.604
  31. Balakrishnan, R., Qiu, X. Y., & Srinivasan, P. (2010). On the predictive ability of narrative disclosures in annual reports. European Journal of Operational Research, 202(3), 789-801.‌ https:/‌/‌doi.org/‌10.1016/‌j.ejor.2009.06.023
  32. Cannella, B., Finkelstein, S., & Hambrick, D. C. (2009). Strategic Leadership: Theory and Research on Executives, Top Management Teams, and Boards, Strategic Management Series. DOI:10.1093/‌acprof:oso/‌9780195162073.001.0001
  33. Carpenter M. A., & Fredrickson J. W. (2001). Top management teams, global strategic posture, and the moderating role of uncertainty. The Academy of Management Journal, 44(3), 533–545. DOI:10.2307/‌3069368
  34. Carlsson, S., & Lamti, R. (2015). Tone Management and Earnings Management. School of Business, Economics and Law [Master dissertation, Gothenburg University], Gothenburg University. https:/‌/‌gupea.ub.gu.se/‌bitstream/‌handle/‌2077/‌39782/‌gupea_2077_39782_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  35. Chen, H., Hua, Sh., & Sun, X. Ch. (2018). CEO Age and the Persistence of Internal Control Deficiencies. Journal of Accounting and Finance, 18(7), 24-49. https:/‌/‌doi.org/‌10.33423/‌jaf.v18i7.459
  36. Chen, J., Cumming, D., Hou, W., & Lee, E. (2016). CEO Accountability for Corporate Fraud: Evidence from the Split Share Structure Reform in China. Journal of Business Ethics, 138(4), 787–806. DOI: 10.1007/‌s10551-014-2467-2
  37. Cox T. H., & Blake S. (1991). Managing cultural diversity: Implications for organizational competitiveness. Academy of Management Perspectives, 5, 45–56, https:/‌/‌doi.org/‌10.5465/‌ame.1991.4274465
  38. Cui, Y., Zhang, Y., Guo, J., Hu, H., & Meng, H. (2019). Top management team knowledge heterogeneity, ownership structure and financial performance: Evidence from Chinese IT listed companies. Technological Forecasting & Social Change, 140, 14-21. https:/‌/‌doi.org/‌10.1016/‌j.techfore.2018.12.008
  39. Davis, A. K., Piger, J. M., & Sedor, L. M. (2012). Beyond the numbers: Measuring the information content of earnings press release language. Contemporary Accounting Research, 29(3), 845-868.  https:/‌/‌doi.org/‌10.1111/‌j.1911-3846.2011.01130.x
  40. Davis, D. M., & Brennan, N. M. (2007). Discretionary disclosure strategies in corporate narratives: Incremental information or impression management?. Journal of Accounting Literature, 45(26), 116-195. https:/‌/‌ssrn.com/‌abstract=1089447
  41. Dechow, P. M., Sloan, R. G., & Sweeney, A. P. (1995). Detecting Earnings Management. The Accounting Review, 70, 193-225. https:/‌/‌www.jstor.org/‌stable/‌248303
  42. Francis, J., LaFond, R., Olsson, P. M., & Schipper, K. (2004). Costs of Equity and Earnings Attributes. The Accounting Review, 79(4), 967-1,010. DOI:10.2308/‌accr.2004.79.4.967
  43. Fung, M. K. (2015). Cumulative prospect theory and managerial incentives for fraudulent financial reporting. Contemporary Accounting Research, 32(1), 55-75. https:/‌/‌doi.org/‌10.1111/‌1911-3846.12074
  44. Goel, S., & Gangolly, J. (2012). Beyond the numbers: Mining the annual reports for hidden cues indicative of financial statement fraud. Intelligent Systems in Accounting, Finance and Management, 19(2), 75-89. https:/‌/‌doi.org/‌10.1002/‌isaf.1326
  45. Hasan, M.M. (2020). Readability of narrative disclosure in 10-K reports: Does managerial ability matter? European Accounting Review, 29(1), 147-168. DOI: 10.1080/‌09638180.2018.1528169
  46. Hambrick, D.C., & Mason, P.A. (1984). Upper Echelons: The Organization as a Reflection of Its Top Managers. Academy of Management Review, 9(2), 193–206. https:/‌/‌doi.org/‌10.5465/‌amr.1984.4277628
  47. Hajek, P., Olej, V., & Myskova, R. (2014). Forecasting corporate financial performance using sentiment in annual reports for stakeholders’ decision-making. Technological and Economic Development of Economy, 20(4), 721-738. DOI:10.3846/‌20294913.2014.979456
  48. Henry, E., & Leone, A.J. (2016). Measuring qualitative information in capital markets research: Comparison of alternative methodologies to measure disclosure tone. The Accounting Review, 91(1), 153-178. DOI:10.2308/‌accr-51161
  49. Henry, E. (2008). Are investors influenced by how earnings press releases are written?. The Journal of Business Communication, 45(4), 363-407. https:/‌/‌doi.org/‌10.1177/‌0021943608319388
  50. He, X., Sibo, W., Liu, H., & Liu, J. (2024). Heterogeneous risk disclosure and earnings management motivation: evidence from China’s IPO market. Nankai Business Review International, 16(1), 79-103. https:/‌/‌doi.org/‌10.1108/‌NBRI-01-2024-0009.
  51. Herrmann, P., & Datta. D. K. (2005). Relationships between Top Management Team Characteristics and International Diversification: An Empirical Investigation. British Journal of Management, 16(1), 69–78. https:/‌/‌doi.org/‌10.1111/‌j.1467-8551.2005.00429.x
  52. Hitt, M.A. & Ireland, R.D. (2000). The intersection of entrepreneurship and strategic management research. In Handbook of Entrepreneurship,22-60, Sexton, D.L. and Landstrom, H.A. (eds.). Blackwell: Oxford.
  53. Huang, X., Teoh, S. H., & Zhang, Y. (2014). Tone management. The Accounting Review, 89(3), 1083–1113. https:/‌/‌doi.org/‌10.2308/‌accr-50684
  54. Iatridis, G. E. (2016). Financial Reporting Language in Financial Statements: Does Pessimism Restrict the Potential for Managerial Opportunism?. International Review of Financial Analysis. 45(3), 1-17. https:/‌/‌doi.org/‌10.1016/‌j.irfa.2016.02.004
  55. Jackson, S. E., May, K. A., & Whitney, K. (1995). Understanding the dynamics of diversity in decision making teams. In R. A. Guzzo & E. Salas (Eds.), Team decision making effectiveness in organizations (pp. 204–261). San Francisco, CA: Jossey-Bass. https:/‌/‌www.scirp.org/‌reference/‌referencespapers?referenceid=3519478
  56. Joshi, A., & Roh, H. (2009). The role of context in work team diversity research: A metaanalytic review. Academy of Management Journal, 52(3), 599–627. https:/‌/‌www.scirp.org/‌reference/‌referencespapers?‌referenceid‌=3877713
  57. Kiyak, M., Bozaykut, T., Gorpiuar, G., & Aktas, E. (2011). Strategic leadership styles and organization financial performance: A qualitative study on private hospitals. 7th international strategic management conference, Procedia social and behavioral sciences, 24, 1521-1529. https:/‌/‌doi.org/‌10.1016/‌j.sbspro.2011.09.090
  58. Lee H. J., Park J. M., & Chung C. (2022). CEO compensation, governance structure, and foreign direct investment in conflict-prone countries. International Business Review, 31(6), 102031. https:/‌/‌doi.org/‌10.1016/‌j.ibusrev.2022.102031
  59. Lo, K., Ramos, F., & Rogo, R. (2017). Earnings management and annual report readability. Journal of Accounting and Economics, 63(1), 1–25. https:/‌/‌doi.org/‌10.1016/‌j.jacceco.2016.09.002
  60. Loughran, T., & McDonald, B. (2011). When is a liability not a liability? Textual analysis, dictionaries, and 10-Ks. Journal of Finance, 66(1), 35–65. https:/‌/‌doi.org/‌10.1111/‌j.1540-6261.2010.01625.x
  61. Ma, R., Lv, W., & Zhao Y. (2022). The impact of TMT experience heterogeneity on enterprise innovation quality: Empirical analysis on Chinese listed companies. Sustainability, 14, 16571. https:/‌/‌doi.org/‌10.3390/‌su142416571
  62. Morck, R. K., & Yeung, B. (2004). Family control and the rent-seeking society. Entrepreneurship: Theory and Practice, 28(4), 391-409. https:/‌/‌doi.org/‌10.1111/‌j.1540-6520.2004.00053.x
  63. Murray, A. I. (2007). Top Management Group Heterogeneity and Firm Performance. Strategic Management Journal, 10(S1), 125-141. DOI:10.1002/‌smj.4250100710
  64. Naranjo-Gil, D., Hartmann, F., & Maas, V. S. (2008). Top Management Team Heterogeneity, Strategic Change and Operational Performance. 19, 222-234. DOI:10.1111/‌j.1467-8551.2007.00545.x
  65. Nacashima, M., & Zibart, D. (2016). Ton at the Top and shifts in Earnings Management. Journal of Forensic & Investigative Accounting. 8(2), 1-37. https:/‌/‌s3.amazonaws.com/‌web.nacva.com/‌JFIA/‌Issues/‌JFIA-2016-No2-8.pdf
  66. Ormiston, M. E., Wong, E. M., & Ha, J. (2022). The role of CEO emotional stability and team heterogeneity in shaping the top management team affective tone and firm performance relationship. The Leadership Quarterly, 33(3). 101543. https:/‌/‌doi.org/‌10.1016/‌j.leaqua.2021.101543.
  67. Oradi, J., Asiaei, K., & Rezaee, Z. (2020). CEO financial background and internal control weaknesses. Corporate Governance: An International Review, 28(2), 119-140. https:/‌/‌doi.org/‌10.1111/‌corg.12305
  68. Pitcher, P., & Smith, A. D. (2001). TopManagement Team Heterogeneity: Personality, Power, and Proxies. Organization Science, 12, 19-36. DOI:10.1287/‌orsc.12.1.1.10120
  69. Schleicher, T., & Walker, M. (2010). Bias in the tone of forward-looking narratives. Accounting and Business Research, 40(4), 371–390. https:/‌/‌doi.org/‌10.1080/‌00014788.2010.9995318
  70. Sun, L., Ohnson, G., & Bradley, G. (2022). CEO power and annual report reading difficulty. Journal of Contemporary Accounting and Economics, 18(2), 1-21. https:/‌/‌doi.org/‌10.1016/‌j.jcae.2022.100315
  71. Van der Vegt, G. S., Van de Vliert, E., & Huang, X. (2005). Location-level links between diversity and innovative climate depend on national power distance. Academy of Management Journal, 48(6), 1171-1182. https:/‌/‌doi.org/‌10.5465/‌amj.2005.19573116
  72. Wang, Z., Chen, M.H., Chin, C.L., & Zheng, Q. (2017). Managerial ability, political connections, and fraudulent financial reporting. Journal of Accounting and Public Policy, 36, 141-162. https:/‌/‌doi.org/‌10.1016/‌j.jaccpubpol.2017.02.004
  73. Wang, H., He, W., & Yang, Y. (2022). Is Heterogeneity Better? The Impact of Top Management Team Characteristics on Enterprise Innovation Performance. Behavioral Sciences, 12(6), 164. https:/‌/‌doi.org/‌10.3390/‌bs12060164
  74. Wu, Y., Ding, L., Song, X., & Chen, J. (2023). Top Management Team Heterogeneity and the Performance of Cross-Border M&A. Sage Open, 13(2). https:/‌/‌doi.org/‌10.1177/‌21582440231182649
  75. Xia, T., & Liu, X. (2022). The innovation paradox of TMT political capital in transition economy firms. Journal of Business Research, 142, 775–790. https:/‌/‌doi.org/‌10.1016/‌j.jbusres.2022.01.011
  76. Yang, J. H., & Liu, S. (2017). Accounting Narratives and Impression Management on Social Media. Accounting and Business Research, 47(6), 673-694. https:/‌/‌doi.org/‌10.1080/‌00014788.2017.1322936
  77. Yuthas, K., Rogers, R., & Dillard, J. F. (2002). Communicative action and corporate annual reports. Journal of Business Ethics, 41(2), 141-157. DOI:10.1023/‌A:1021314626311