حجت محمدی؛ رافیک باغومیان؛ سجاد نقدی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر تغییرات عوامل کلان اقتصادی بر خطای پیشبینی سود توسط مدیران شرکتها است. تجزیه و تحلیل موشکافانه پژوهشهای مرتبط با پیشبینی سود توسط مدیران و به ویژه پژوهشهای انجامشده در ایران، حاکی از عدم توجه کافی و مناسب پژوهشگران به تاثیر متغیرهای عمده اقتصادی بر خطای پیشبینی سود میباشد که مقاله حاضر ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیر تغییرات عوامل کلان اقتصادی بر خطای پیشبینی سود توسط مدیران شرکتها است. تجزیه و تحلیل موشکافانه پژوهشهای مرتبط با پیشبینی سود توسط مدیران و به ویژه پژوهشهای انجامشده در ایران، حاکی از عدم توجه کافی و مناسب پژوهشگران به تاثیر متغیرهای عمده اقتصادی بر خطای پیشبینی سود میباشد که مقاله حاضر در پی پر کردن این خلا پژوهشی است. جامعه آماری پژوهش شامل شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران و دوره زمانی پژوهش شامل سالهای 1386 تا 1393 میباشد. از میان جامعه آماری 80 شرکت به منظور آزمون فرضیههای پژوهش انتخاب شده است. تحلیل یافتههای پژوهشی با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان میدهد که از میان متغیرهای کلان اقتصادی که مورد بررسی قرار گرفتهاند (شامل تغییرات نرخ ارز، تغییرات تورم، تغییرات نقدینگی، تغییرات تراز تجاری و تغییرات تولید ناخالص داخلی)، تنها میان تغییرات تولید ناخالص داخلی و تغییرات نرخ ارز با خطای پیشبینی سود توسط مدیران رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر، سایر متغیرهای بررسیشده (شامل تغییرات تورم، تغییرات نقدینگی و تغییرات تراز تجاری) رابطه معناداری با خطای پیشبینی سود توسط مدیران ندارند. نتایج پژوهش حاضر حاکی از این است که متغیرهای کلان اقتصادی میتوانند بر دقت پیشبینی سود توسط مدیران تاثیر بگذارد.