علی رحمانی؛ غریبه اسماعیلی
دوره 11، شماره 43 ، اسفند 1392، ، صفحه 1-23
چکیده
اقتصاد دانشبنیان، شیوه ارزشیابی شرکتها را تغییر داده است. شکاف عمده بین ارزش بازار و ارزش دفتری شرکتها، انگیزه تحقیقات گستردهای در مورد ارزش تبیین نشده یا ذخیره نهانی است. مطالعات تجربی در بازارهای پیشرفته نشان میدهد، داراییهای نامشهود، راهبردی و بااهمیت هستند. در حال حاضر در ایران، مطالعات اندکی در مورد داراییهای ...
بیشتر
اقتصاد دانشبنیان، شیوه ارزشیابی شرکتها را تغییر داده است. شکاف عمده بین ارزش بازار و ارزش دفتری شرکتها، انگیزه تحقیقات گستردهای در مورد ارزش تبیین نشده یا ذخیره نهانی است. مطالعات تجربی در بازارهای پیشرفته نشان میدهد، داراییهای نامشهود، راهبردی و بااهمیت هستند. در حال حاضر در ایران، مطالعات اندکی در مورد داراییهای نامشهود انجامشده است. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط داراییهای نامشهود باارزش بازار شرکتها در بورس تهران است. نمونه متشکل از 1468 مشاهده (شرکت ـسال) از شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1385 الی 1390 است و فرضیهها با استفاده از مدل شناسایی ترازنامهای لاندسمن آزمون شده است. یافتههای پژوهش حاکی ازارتباط ارزشی داراییهای نامشهود در طی دوره مذکور است. ایجاد این داراییها نیزروندی رو به رشد دارد. نکته قابلتوجه آن است که هنوز داراییهای مشهود در تعیین ارزش بازار شرکتهای بورس تهران نقش اساسی دارد، هرچند که این داراییها روندی کاهشی را در تبیین ارزش بازار شرکتها دارند.