رباب شاکری؛ محمد مرفوع
چکیده
در این تحقیق، تاثیر استراتژی کسبوکار بر محیط اطلاعاتی شرکتها، مورد بررسی قرار گرفته است. از سنجههای عدم تقارن اطلاعاتی، تغییرپذیری بازده سهام وخطای پیشبینی سود برای محیط اطلاعاتی شرکتها و برای تعیین نوع استراتژی انتخابی شرکتها (تهاجمی یا تدافعی)، از سیستم امتیازدهی ایتنر و لرکر (1997) استفاده شده است. به منظور تحلیلهای ...
بیشتر
در این تحقیق، تاثیر استراتژی کسبوکار بر محیط اطلاعاتی شرکتها، مورد بررسی قرار گرفته است. از سنجههای عدم تقارن اطلاعاتی، تغییرپذیری بازده سهام وخطای پیشبینی سود برای محیط اطلاعاتی شرکتها و برای تعیین نوع استراتژی انتخابی شرکتها (تهاجمی یا تدافعی)، از سیستم امتیازدهی ایتنر و لرکر (1997) استفاده شده است. به منظور تحلیلهای آماری، از روش رگرسیون چند متغیره با رویکرد پانل دیتا استفاده شده و چهار متغیر کنترلی (اندازه شرکت، اهرم مالی، بازده داراییها و عمر شرکت) نیز در مدلها در نظر گرفته شده است. قلمرو زمانی تحقیق، دوره زمانی 1389 تا 1396 بوده و نمونه تحقیق شامل 163 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. نتایج بدست آمده بیانگر آن است که رابطه مثبت و معنیداری بین استراتژی کسبوکار و محیط اطلاعاتی شرکتها (عدم تقارن اطلاعاتی و تغییرپذیری بازده سهام، خطای پیشبینی سود) وجود دارد به این معنی که هر چه استراتژی کسبوکار شرکت تهاجمیتر باشد، عدم تقارن اطلاعاتی، تغییرپذیری بازده سهام وخطای پیشبینی سود در آن شرکت بیشتر است.