حسابداری وجنبه های مختلف مالی
رامین حسینی؛ علیرضا معطوفی؛ منصور گرکز؛ علی خوزین
چکیده
یکی از مسائلی که بسیاری از سازمانها با آن مشکل دارند، تغییر رفتار کارکنان آن سازمان است خروج از حالت تعادل رفتاری را میتوان به عنوان آنتروپی رفتاری انسان دانست که دیگر نمیتوان در مورد رفتارهای وی اظهار نظرکرد. شناخت علتهای بروز این رفتارها میتواند موجب جلوگیری از بروز بسیاری از مشکلات در سازمانها شود. هدف این پژوهش تدوین ...
بیشتر
یکی از مسائلی که بسیاری از سازمانها با آن مشکل دارند، تغییر رفتار کارکنان آن سازمان است خروج از حالت تعادل رفتاری را میتوان به عنوان آنتروپی رفتاری انسان دانست که دیگر نمیتوان در مورد رفتارهای وی اظهار نظرکرد. شناخت علتهای بروز این رفتارها میتواند موجب جلوگیری از بروز بسیاری از مشکلات در سازمانها شود. هدف این پژوهش تدوین الگوی آنتروپی رفتاری حسابرسان میباشد. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با بهکارگیری روش تحقیق داده بنیاد در سال ۱۳۹۸ انجام گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختاریافته بوده و به منظور گردآوری اطلاعات، با بهکارگیری روش نمونهگیری هدفمند با ۲۹ نفر از حسابرسان سازمان حسابرسی و مدیران سازمان حسابرسی که تعداد ۱۵ نفر از آنان عضو جامعه بوده و ۱۴نفر آنان سایر حسابرسان بودند، آشنا به مفهوم آنتروپی رفتاری در تهران مصاحبه با روش گلوله برفی انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت. بر اساس آن، مدل کیفی پژوهش طراحی شد. در این مدل مهمترین عوامل علی شامل ویژگی اقتصادی کشور، شرایط مالی حسابرس بودند. عوامل زمینهساز نیز شامل سیستم کنترلی، پایبندی مدیران به اهداف و رسالت حرفه بود. نتایج نشان می دهد، وضعیت ارتباطات و انتظارات مدیران و کارکنان مهمترین عوامل مداخلهگر میباشند. براساس نتایج، میزان مشارکت و پاسخگویی حسابرسان، عامل راهبردی در آنتروپی رفتاری حسابرسان است. درنهایت پیامدهای آنتروپی رفتاری حسابرسان، در قالب پیامد شخصی و خانوادگی طبقهبندی شدهاند. و یافتههای این پژوهش می تواند برای سازمان حسابرسی، سازمان ها و ... مفید واقع شود
محمد علی آقایی؛ علی اضغر انواری رستمی؛ وحید احمدیان؛ قاسم منتظری
دوره 10، شماره 38 ، تیر 1391، ، صفحه 1-27
چکیده
چکیدههیأت تدوین استانداردهای حسابداری ایران، سلسله مراتبی از ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری ارائه و ادعا میکندکه اهمیت نسبی این ویژگیها در میان گروههای مختلف تصمیمگیرنده متفاوت است. در این مقاله، بررسی اهمیت نسبیویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری در میان گروه های مختلف تصمیمگیرنده شامل تهیهکنندگان، حسابرسان واستفادهکنندگان صورتهای ...
بیشتر
چکیدههیأت تدوین استانداردهای حسابداری ایران، سلسله مراتبی از ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری ارائه و ادعا میکندکه اهمیت نسبی این ویژگیها در میان گروههای مختلف تصمیمگیرنده متفاوت است. در این مقاله، بررسی اهمیت نسبیویژگی های کیفی اطلاعات حسابداری در میان گروه های مختلف تصمیمگیرنده شامل تهیهکنندگان، حسابرسان واستفادهکنندگان صورتهای مالی مورد توجه قرار گرفته است. در ابتدا با استفاده از روشهای متداول نمونهگیری، تعدادنمونه مورد آزمون هر یک از گروههای مختلف تعیین و سپس با استفاده از پرسشنامه نظریات گروهها جمع آوری گردید.طراحی پرسشنامه بر اساس مدل AHP بوده و قضاوت پاسخ دهندگان با استفاده از نرم افزارهای Expert Choice وSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که اهمیت نسبی ویژگیهای کیفیاطلاعات حسابداری به جز ویژگی قابلیت مقایسه از دیدگاه تهیهکنندگان، حسابرسان و استفادهکنندگان صورتهای مالیمتفاوت است. تهیهکنندگان برای ویژگی مربوط بودن، حسابرسان برای ویژگی قابل اعتماد بودن و استفادهکنندگان برایویژگی قابل فهم بودن بیشترین اهمیت را قائل هستند.
فرخ برزیده؛ سعید احمدی زاد
دوره 4، شماره 15 ، مهر 1385، ، صفحه 43-63
چکیده
در ساختار اجتماعی- اقتصادی کنونی با تاسیس جامعه حسابداران رسمی ایران، وظیفه اظهار نظر نسبت به صورتهای مالی به حسابرسان واگذار شده است. ایفای این مسئولیت که متضمن ارائه خدمات مطمئن به جامعه است، باید براساس معیارهای از پیش تعیین شده انجام گیرد. این معیارهای از پیش تعیین شده که هدف آن یکنواخت نمودن گزارشگری مالی است، استانداردهای حسابداری ...
بیشتر
در ساختار اجتماعی- اقتصادی کنونی با تاسیس جامعه حسابداران رسمی ایران، وظیفه اظهار نظر نسبت به صورتهای مالی به حسابرسان واگذار شده است. ایفای این مسئولیت که متضمن ارائه خدمات مطمئن به جامعه است، باید براساس معیارهای از پیش تعیین شده انجام گیرد. این معیارهای از پیش تعیین شده که هدف آن یکنواخت نمودن گزارشگری مالی است، استانداردهای حسابداری خوانده میشود.
این پژوهش در پی آن است که: «آیا پس از گذشت چندسال از لازم الاجرا شدن استانداردهای حسابداری مصوب سازمان حسابرسی، حسابرسان نسبت به این استانداردها و تغییرات صورت پذیرفته آن، آگاهی پیدا کرده اند تا در مراحل مختلف کار حسابرسی آنها را مدنظر قرار دهند؟ یا اینکه همچنان با آگاهی های قبلی و بدون توجه به استانداردهای حسابداری مصوب سازمان حسابرسی به حرفه حسابرسی مشغول میباشند؟»
نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که 65.5 تا 81.9 درصد حسابرسان از استانداردهای حسابرسی مصوب سازمان حسابرسی آگاهی کافی دارند، ولی این آگاهی در سطح کلیه استانداردها یکسان نمیباشد. همچنین میزان آگاهی جامعه حسابرسان از استانداردهای حسابداری مصوب سازمان حسابرسی بین 62.05 درصد تا 67.75 درصد میباشد. ولی این آگاهی برای تمامی رده ها یکسان نمی باشد.