سیدعلی حسینی؛ زهرا معصومی بیلندی
چکیده
استقبال اخیر شرکتها از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابیها نقش کارشناسان را پررنگتر نموده و اعتماد افزاینده بر کار کارشناسان منجر به نگرانیهایی در ارتباط باکیفیت حسابرسی گردیده است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی چالشها و موانع استفاده از خدمات کارشناسی در حسابرسی و راهکارهای بهبود آن است. پژوهش از نوع کیفی بوده و دادههای موردنظر ...
بیشتر
استقبال اخیر شرکتها از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابیها نقش کارشناسان را پررنگتر نموده و اعتماد افزاینده بر کار کارشناسان منجر به نگرانیهایی در ارتباط باکیفیت حسابرسی گردیده است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی چالشها و موانع استفاده از خدمات کارشناسی در حسابرسی و راهکارهای بهبود آن است. پژوهش از نوع کیفی بوده و دادههای موردنظر از طریق مصاحبه با 17 نفر از حسابرسان و کارشناسان رسمی دادگستری گردآوری و با روش تحلیل تم، تحلیلشده است.مطابق با یافتههای پژوهش ضعف نظارت، عدم استقلال کارشناس، محدودیتها، ناکارآمدی ساختاری، عدم تمایل حسابرس، عدم رعایت اخلاق حرفهای حسابرس، محیط اقتصادی و مشکلات ارتباط و هماهنگی، چالشها و موانع استفاده از خدمات کارشناسی شناخته شدند و تقویت نظارت، اصلاح قوانین و مقررات، تقویت زیرساختها و ترویج و توسعه خدمات کارشناسی، راهکارهای بهبود استفاده از خدمات کارشناسی شناسایی شدند.نتایج پژوهش میتواند بهمنظور دست یافتن به استفاده اثربخش از کارشناسان در فرآیند حسابرسی و درنتیجه کیفیت حسابرسی بالاتر سودمند واقع شود.