محمد حسین قائمی؛ طاهر اسکندرلی
دوره 10، شماره 40 ، دی 1391، ، صفحه 53-75
چکیده
در این مقاله رفتار مدیران شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در پیش بینی سودسالیانه مورد مطالعه قرار می گیرد. مطابق مقررات پیش بینی سود سالیانه برای شرکت های پذیرفته شدهدر بورس اوراق بهادار الزامی است ولی جرائم و محدودیتی برای انحراف ارقام پیش بینی شده از سودواقعی، صریحاً مطرح نشده است. در این پژوهش سو گیری مدیران در پیش ...
بیشتر
در این مقاله رفتار مدیران شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در پیش بینی سودسالیانه مورد مطالعه قرار می گیرد. مطابق مقررات پیش بینی سود سالیانه برای شرکت های پذیرفته شدهدر بورس اوراق بهادار الزامی است ولی جرائم و محدودیتی برای انحراف ارقام پیش بینی شده از سودواقعی، صریحاً مطرح نشده است. در این پژوهش سو گیری مدیران در پیش بینی سود سالیانه و اثرچهار متغیر، عملکرد گذشته شرکت، رویکرد مدیران در پیش بینی سود سال گذشته، اندازه و نوعمالکیت شرکت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است. سو گیریمدیران دراین مطالعه با استفاده از دو معیار، رشد پیش بینی و خطای پیش بینی سود اندازه گیری می شود.نمونه شامل 3311 سال شرکت و 1115 مورد اعلان پیش بینی سود توسط شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 3131 3131 می باشد. تجزیه و تحلیل انجام شده نشان -می دهد عملکرد گذشته، رویکرد گذشته مدیران در پیش بینی و نوع مالکیت شرکت در سو گیریمدیران در پیش بینی سود نقش دارد.
حمید خالقی مقدم؛ فاروق کرمی
دوره 6، شماره 23 ، مهر 1387، ، صفحه 19-41
چکیده
تحقیق حاضر به بررسی قدرت مدل پیش بینی سود مبتنی بر تغییرپذیری و چسبندگی هزینه در مقایسه با دیگر مدلهای پیش بینی سود می پردازد. چسبندگی هزینه به این معنی است که نسبت کاهش هزینه ها هنگام کاهش فروش کمتر از نسبت افزایش هزینه ها در هنگام افزایش فروش است. در واقع هزینه ها روبه پایین خاصیت چسبندگی دارند. در این پژوهش، جهت انجام تجزیه و تحلیل ...
بیشتر
تحقیق حاضر به بررسی قدرت مدل پیش بینی سود مبتنی بر تغییرپذیری و چسبندگی هزینه در مقایسه با دیگر مدلهای پیش بینی سود می پردازد. چسبندگی هزینه به این معنی است که نسبت کاهش هزینه ها هنگام کاهش فروش کمتر از نسبت افزایش هزینه ها در هنگام افزایش فروش است. در واقع هزینه ها روبه پایین خاصیت چسبندگی دارند. در این پژوهش، جهت انجام تجزیه و تحلیل ها، از داده های 85 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در فاصله زمانی سالهای 1372 تا 1382 استفاده گردیده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که توان پیش بینی مدل پیش بینی سودمبتنی بر تغییرپذیری هزینه و چسبندگی هزینه به صورت معناداری بیشتر از دیگر مدل های پیش بینی است.
محسن خوش طینت؛ مرتضی اکبری
دوره 5، شماره 19 ، مهر 1386، ، صفحه 21-49
چکیده
بسیاری از تغییرات قیمت سهام در بازار سرمایه تحت تاثیر اطلاعات مختلف و متنوعی است که از سوی شرکتها به بازار ارائه میشود. برخی از این اطلاعات منشاء پیش بینی و برآورد دارند، لذا صحت و سقم (اعتبار) این پیش بینی ها مورد سوال خواهد بود. یک مشکل با اهمیت که غالب مدیران شرکتها با آن روبرو هستند این است که اعتبار پیش بینی آنها از سود، در بازار ...
بیشتر
بسیاری از تغییرات قیمت سهام در بازار سرمایه تحت تاثیر اطلاعات مختلف و متنوعی است که از سوی شرکتها به بازار ارائه میشود. برخی از این اطلاعات منشاء پیش بینی و برآورد دارند، لذا صحت و سقم (اعتبار) این پیش بینی ها مورد سوال خواهد بود. یک مشکل با اهمیت که غالب مدیران شرکتها با آن روبرو هستند این است که اعتبار پیش بینی آنها از سود، در بازار سرمایه، تحت تاثیر چه فاکتورها و متغیرهایی میباشد و چگونه میتوانند این اعتبار را افزایش دهند. در این مقاله به طور تجربی، فاکتورهای شناسایی شده در تحقیقات و مطالعات خارج از کشور، بر روی بورس اوراق بهادار تهران مورد ارزیابی قرار گرفته است. فرضیات تحقیق مبتنی بر ارزیابی پنج فاکتور شامل نوع خبر (مثبت یا منفی بودن)، انحراف در پیش بینی (اعتبار مدیران)، افق زمانی پیش بینی، اندازه شرکتها و وجود یا عدم وجود تعدیل در پیش بینی میباشد. با در نظر گرفتن واکنش قیمت سهام در زمان اعلام پیش بینی سود به وسیله مدیریت به عنوان متغیر وابسته نتایج تحقیق نشان میدهد که اولا اعلام اخبار منفی (سود پیش بینی شده کمتر از گذشته) نسبت به خبر مثبت واکنش بیشتری در قیمت سهام ایجاد مینماید، به عبارت دیگر میزان باور و اعتبار خبر منفی نزد کارگزاران بازار نسبت به خبر مثبت بیشتر است. ثانیا، اندازه شرکتها در میزان باور و قبول سود پیش بینی شده، نزد سرمایه گذاران دارای تاثیر بیشتری است. ثالثا، صحت و تحقق پیش بینی های گذشته بر روی باور پیش بینی های آینده موثر است. رابعا پیش بینی های میان مدت نسبت به پیش بینی های سالانه، واکنش بیشتری را در قیمت سهام ایجاد مینماید و نهایتا اینکه وجود یا عدم وجود تعدیل در پیش بینی ها بر روی باور و اعتبار پیش بینی های بعدی تاثیرگذار نیست. به طور کلی تحقیق حاضر افزایش آگاهی نسبت به اینکه چگونه مدیران میتوانند انتظارات خود از سودهای آتی را با بازار مرتبط سازند موجب میگردد.
صابر شعری؛ محمد مرفوع
دوره 5، شماره 17 ، فروردین 1386، ، صفحه 63-104
چکیده
افشای اطلاعات در شرکتهای مختلف تفاوت های قابل توجهی دارد. شناسایی عوامل موثر بر تصمیمات مربوط به افشای اطلاعات توسط مدیریت، موضوعی است که میتواند برای سیاستگذاران بازار، جامعه تجاری و دانشگاهیان مفید باشد. یکی از انواع اطلاعاتی که شرکت ها افشا مینمایند، پیش بینی سود است. حاکمیت (راهبری) شرکتی عاملی است که میتواند موجب بهبود ...
بیشتر
افشای اطلاعات در شرکتهای مختلف تفاوت های قابل توجهی دارد. شناسایی عوامل موثر بر تصمیمات مربوط به افشای اطلاعات توسط مدیریت، موضوعی است که میتواند برای سیاستگذاران بازار، جامعه تجاری و دانشگاهیان مفید باشد. یکی از انواع اطلاعاتی که شرکت ها افشا مینمایند، پیش بینی سود است. حاکمیت (راهبری) شرکتی عاملی است که میتواند موجب بهبود عملکرد شرکت و به ویژه بهبود کیفیت اطلاعات ارائه شده از سوی مدیریت شرکت شود. در این پژوهش رابطه دو سازوکار حاکمیت شرکتی یعنی عضویت اعضای غیرموظف در ترکیب هیئت مدیره و مالکیت سرمایه گذاران نهادی با دقت، سوگیری، به موقع بودن و دفعات تجدید نظر در پیش بینی سود شرکتها بررسی شده است.
نمونه پژوهش از میان شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1382 تا 1384 انتخاب شده است. برای آزمون فرضیه های مربوط به رابطه ترکیب هیئت مدیره شرکت و سرمایه گذاران نهادی با به موقع بودن و دفعات تجدید نظر در پیش بینی، از روش لاجیت (لاجستیک) دوتایی و برای آزمون فرضیه های مربوط به رابطه درصد حضور مدیران غیرموظف در ترکیب هیئت مدیره و سرمایه گذاران نهادی با دقت و سوگیری پیش بینی سود از رگرسیون دوگانه و چندگانه استفاده شده است. نمونه پژوهش به تناسب هر فرضیه، براساس درصد اعضای غیرموظف هیئت مدیره و یا درصد سرمایه گذاران نهادی به دو گروه تقسیم شده و ضرایب رگرسیون برای یک از دو گروه به طور جداگانه نیز محاسبه شده است. همچنین از آزمون ناپارامتریک من – ویتنی برای آزمون فرضیه ها استفاده شده است. در این پژوهش پنج متغیر کنترلی اندازه شرکت، حسابرس شرکت، نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری سهام، تعداد روزهای بین تاریخ پیش بینی و تاریخ پایان دوره مالی و نوع خبر (خوب یا بد بودن آن) نیز مدنظر قرارگرفته اند. به طور کلی یافته های تحقیق بیانگر کم اهمیت بودن مدیران غیرموظف و سرمایه گذاران نهادی در اثرگذاری بر ویژگی های پیش بینی سود شرکت ها است.
سید مجید شریعت پناهی؛ قاسم قاسمی
دوره 3، شماره 11 ، مهر 1384، ، صفحه 209-225
چکیده
در این تحقیق تلاش محقق بر این است که برای پیش بینی EPS شرکتها، مشهورترین روش های پیش بینی را در مقایسه با پیش بینی های مدیریت در بودجه شرکتها مورد مقایسه قرار دهد. بدین منظور از بین روش های گوناگون پیش بینی، مشهورترین آنها (روش باکس-جنکینز) انتخاب و برمبنای روشهای اقتصاد سنجی، مدل مناسب برازش میشود. بدیهی است براساس روشهای صحت سنجی ...
بیشتر
در این تحقیق تلاش محقق بر این است که برای پیش بینی EPS شرکتها، مشهورترین روش های پیش بینی را در مقایسه با پیش بینی های مدیریت در بودجه شرکتها مورد مقایسه قرار دهد. بدین منظور از بین روش های گوناگون پیش بینی، مشهورترین آنها (روش باکس-جنکینز) انتخاب و برمبنای روشهای اقتصاد سنجی، مدل مناسب برازش میشود. بدیهی است براساس روشهای صحت سنجی و آزمونهای اقتصاد سنجی، مدل فوق بایستی تایید گردد. در این حالت مدلی مناسب برای پیش بینی به دست آمده است. سپس به وسیله آزمون مجموع رتبه ای ویلکاکسون، پیش بینی مدل در کنار پیش بینی مدیریت قرار گرفته و با محاسبه انحراف آنها از EPS واقعی، به لحاظ نزدیکی به واقعیت، مورد قضاوت قرار میگیرد.
نتایج حاصل از این تحقیق گویای آن است که EPS اعلام شده توسط مدیریت در بودجه شرکتها از پیش بینی EPS به وسیله مدلهای سری باکس-جنکینز به مراتب به واقعیت نزدیکتر میباشد. به بیان روشن تر، EPS اعلام شده در بودجه شرکتها توسط مدیران، همچنان از دقتی فراتر از بهترین مدل های پیش بینی سری های زمانی برخوردار می باشد.
حمید خالقی مقدم؛ محمود بهرامیان
دوره 3، شماره 10 ، تیر 1384، ، صفحه 1-28
چکیده
شرکتها در زمان پذیرفته شدن در بورس اوراق بهادار موظف به اعلام سود پیش بینی شده شرکت میباشند. سرمایه گذاران از این اطلاعات برای تصمیمات آنی خود بهره میگیرند. افت سود پیش بینی بسیار حائز اهمیت است چرا که به نظر میرسد یک معیار برای بازده بلند مدت سهام باشد.
در این تحقیق، دقت سود پیش بینی شده شرکتهایی که به تازگی در فهرست شرکتهای پذیرفته ...
بیشتر
شرکتها در زمان پذیرفته شدن در بورس اوراق بهادار موظف به اعلام سود پیش بینی شده شرکت میباشند. سرمایه گذاران از این اطلاعات برای تصمیمات آنی خود بهره میگیرند. افت سود پیش بینی بسیار حائز اهمیت است چرا که به نظر میرسد یک معیار برای بازده بلند مدت سهام باشد.
در این تحقیق، دقت سود پیش بینی شده شرکتهایی که به تازگی در فهرست شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران قرار گرفته اند، آزمون میگردد و خطای پیش بینی ها به چهار شیوه ی آماری خطای پیش بینی (FE)، خطای مطلق پیش بینی(AFE)، مجوز خطای پیش بینی (SQFE) و خطای فوق العاده (SUP) محاسبه میگردد.
از آنجا که افشا پیش بینی سود در بازار سهام تهران، اجباری است، در این تحقیق سود پیش بینی و میزان صحت 81 شرکت در شرف پذیرش که طی دوره فروردین 1379 الی اسفند 1381 در فهرست شرکتهای بورسی قرار گرفته، مورد بررسی قرار گرفته اند.
برای بررسی میزان خطای پیش بینی شرکت های انتخابی، از تجزیه و تحلیل آماری به روش رگرسیون استفاده شد و با در نظر گرفتن عوامل گوناگون و تاثیرگذار به ارائه مدل آماری آن ارائه شده، نتایج حاصل نشان داد که سرمایه گذاران توانایی برآورد خطای پیش بینی را در زمان را در زمان درج اولین قیمت سهام شرکت در بورس اوراق بهادار را دارند.
بررسی های انجام شده بر روی میزان تاثیر متغیرهای مستقل بر تطابق پیش بینی ها نشان داد که سه عامل دوره (افق) پیش بینی، شرایط اقتصادی و سابقه فعالیت شرکت در این رابطه قابل تامل است.
حمید خالقی مقدم؛ علی رحمانی
دوره 1، شماره 1 ، فروردین 1382، ، صفحه 109-142
چکیده
این مقاله با اتخاذ رویکرد پیش بینی سود، به ارائه شواهد تجربی در خصوص توان پیش بینی اقلام صورت های مالی میپردازد. نتیجه ی اکثر تحقیق های انجام شده این است که رفتار سود از فرایند گشت تصادفی پیروی میکند و تغییرات سود قابل پیش بینی نیست. این مقاله نتایج تحقیقی را نشان میدهد که براساس آن، با استفاده از مدل های لاجیت، محتوای اطلاعاتی متغییرهای ...
بیشتر
این مقاله با اتخاذ رویکرد پیش بینی سود، به ارائه شواهد تجربی در خصوص توان پیش بینی اقلام صورت های مالی میپردازد. نتیجه ی اکثر تحقیق های انجام شده این است که رفتار سود از فرایند گشت تصادفی پیروی میکند و تغییرات سود قابل پیش بینی نیست. این مقاله نتایج تحقیقی را نشان میدهد که براساس آن، با استفاده از مدل های لاجیت، محتوای اطلاعاتی متغییرهای حسابداری در نمونه ای متشکل از 71 شرکت بورس اوراق بهادار در دوره زمانی 1370-79 مورد آزمون قرار گرفته است.نتایج مدل های پردازش شده در ظول سالهای 1371 تا 76 نشان داد که اقلام صورت های مالی، توان تبیین و پیش بینی سود را دارند. عملکرد مدل های پیش بینی در سالهای 1377 تا 79 به استثنای سال 1378 برای متغییر وابسه به سود عملیاتی هر سهم و نیز بازده حقوق صاحبان سهام تفاوت معناداری با مدل گشت تصادفی نداشت.
مدل های درصد سود ناخالص، درصد تغییر در دارایی هر سهم، درصد تغییر در جمع دارایی ها و درصد تغییر در فروش به جمع دارایی ها دارای بالاترین توان تبیین و رابطه ی مثبت با افزایش سود هستند. جمع بدهی به جمع دارایی، سود قبل از مالیات به فروش، درصد تغییر در هزینه های عملیاتی به فروش و تغییر در بازده حقوق صاحبان سهام در رده بعدی قرار دارند.
نتیجه ی نهایی تحقیق این است که در صورت استفاده از اقلام صورت های مالی و تعیین مدل پیش بینی مناسب، تغییرات سود قابل پیش بینی است و از این لحاظ دانش حسابداری در دستیابی به هدف تهیه اطلاعات سودمند موفق بوده است.