حسابداری وجنبه های مختلف مالی
تاثیر ارتباطات سیاسی بر میزان سرمایه گذاری شرکت ها و کارایی آن

موسی بزرگ اصل؛ محمد ابراهیمی نوده؛ جاوید یاراحمدی

دوره 19، شماره 75 ، مهر 1401، ، صفحه 69-94

https://doi.org/10.22054/qjma.2022.63860.2318

چکیده
  این تحقیق با هدف آزمون تجربی تاثیر ارتباطات سیاسی بر میزان سرمایه گذاری شرکت ها و کارایی آن در بازه سال های 1391 الی 1398 شرکت های فعال در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده است. روش جمع آوری داده ها آرشیوی و رجوع به بانک های اطلاعاتی و روش تحلیل داده ها، الگوی رگرسیون چند متغیره با استفاده از الگوی داده های تابلویی و روش اثرات ثابت است. نتایج ...  بیشتر

ارتباطات سیاسی و کیفیت اطلاعات حسابداری: شواهدی از تجدید ارائه صورت‌های مالی

شکراله خواجوی؛ هاشم نصیری فر؛ محمدحسین قدیریان آرانی

دوره 18، شماره 71 ، مهر 1400، ، صفحه 1-32

https://doi.org/10.22054/qjma.2021.49457.2113

چکیده
  باتوجه به مزایای روابط سیاسی برای شرکت‌ها و نیاز کمتر شرکت‌های با ارتباطات سیاسی گسترده برای پاسخگویی به فشارهای بازار برای افزایش کیفیت اطلاعات انتظار می‌رود چنین شرکت‌هایی اطلاعات حسابداری با کیفیت پایین‌تری ارائه کنند. از آنجا که دولت در اقتصاد ایران نقش‌های گسترده‌ای دارد، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر ارتباطات سیاسی بر کیفیت ...  بیشتر

ارتباطات سیاسی، معاملات با اشخاص وابسته و مدیریت سود در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران

محمدرضا عباس زاده؛ جواد رجبعلی زاده؛ مصطفی قناد

دوره 16، شماره 63 ، مهر 1398، ، صفحه 129-155

https://doi.org/10.22054/qjma.2019.10649

چکیده
  معاملات با اشخاص وابسته می تواند موجب تسهیل در نیل به اهداف در شرکت های دارای ارتباطات سیاسی شود. از طرفی، معاملات با اشخاص وابسته در شرکت های دارای ارتباطات سیاسی به جهت وجود افراد ذی نفوذ، می تواند منجر به سوء استفاده از منابع شرکت و در نتیجه مدیریت سود گردد. بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر، در وهلۀ اول، بررسی ارتباط بین ...  بیشتر

تاثیر ارتباطات سیاسی بر افشای داوطلبانه در بورس اوراق بهادار تهران

سیدعلی حسینی؛ افسانه بحیرایی

دوره 16، شماره 62 ، تیر 1398، ، صفحه 151-175

https://doi.org/10.22054/qjma.2019.10426

چکیده
  افشای داوطلبانه اطلاعات، مازاد بر الزام قانونی است که دربرگیرنده اطلاعات مالی و غیرمالی به منظور شفافیت بیشتر فرایندهای شرکت است. افشای داوطلبانه به عنوان یک نوع مکانیزم آگاهی دهنده ممکن است با فرایندهای مختلف شرکت در ارتباط باشد. به همین دلیل شرکت‌ها با توجه به ترکیب هیات مدیره خود تصمیماتی در زمینه نحوه افشای داوطلبانه اطلاعات ...  بیشتر