حسابداری مالی
زهرا اسلامی فرد؛ امید پورحیدری؛ امیرحسین تائبی نقندری
چکیده
حسابداری بخشی از عملکرد واحدهای اقتصادی را منعکس مینماید و عوامل گوناگون متعددی بر آن تأثیر میگذارد. فرهنگ از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر توسعهی حسابداری است. پژوهش حاضر به بررسی نقش تعدیلکنندگی جنسیت و هویت اجتماعی بر رابطه بین ارزشهای فرهنگی اسلامی و کارکرد و نگرش شغل حسابرسی است. پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ...
بیشتر
حسابداری بخشی از عملکرد واحدهای اقتصادی را منعکس مینماید و عوامل گوناگون متعددی بر آن تأثیر میگذارد. فرهنگ از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر توسعهی حسابداری است. پژوهش حاضر به بررسی نقش تعدیلکنندگی جنسیت و هویت اجتماعی بر رابطه بین ارزشهای فرهنگی اسلامی و کارکرد و نگرش شغل حسابرسی است. پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعهی آماری کلیه کارکنان سازمان حسابرسی ایران و دانشجویان مقطع دکتری حسابرسی بودند. بر اساس رابطه کوکران، تعداد 384 نفر از کارکنان سازمان حسابرسی ایران و دانشجویان مقطع دکتری حسابرسی در سال 1400 به روش تصادفی بهعنوان نمونهی آماری انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای ارزشهای فرهنگی اسلامی صیادیتورانلو و عزیزی (1396)، نگرش شغلی (Tu et al, 2015)، هویت اجتماعی صفاری نیا (1390)، کارکرد هرسی و گلداسمیت (1981) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از رویکرد معادلات ساختاری (SEM) در نرمافزار Smart PLS صورت گرفت. نتایج حاکی از آن بود که بین ارزشهای فرهنگی اسلام با کارکرد و نگرش شغلی کارکنان رابطهی معناداری وجود دارد. جنسیت، در رابطهی بین ارزشهای فرهنگی اسلام و کارکرد و نگرش شغل حسابرسی تأثیر دارد. هویت اجتماعی در رابطهی میان ارزشهای فرهنگی اسلام و کارکرد و نگرش شغل حسابرسی تأثیر ندارد. در حرفهی حسابرسی بهمنظور ارتقای اخلاق و صلاحیت حرفهای بایستی ارزشهای فرهنگی اسلامی ارتقاء یابد.
زهرا فتحی؛ مهدی بهارمقدم؛ امید پورحیدری
چکیده
حسابرسان در تمام مراحل حسابرسی از قضاوت حرفهای استفاده میکنند. درصورتیکه تفکر فلسفی حسابرس از جامعیت، تعمق و انعطافپذیری لازم برخوردار باشد، قضاوت حرفهای صحیحتری را به دنبال میآورد. همچنین، بهواسطه توجه و اهمیت زیادی که مؤسسات حسابرسی برای دستیابی به بودجههای زمانی، بهعنوان معیاری برای کارایی، قائل هستند، دشواریهای ...
بیشتر
حسابرسان در تمام مراحل حسابرسی از قضاوت حرفهای استفاده میکنند. درصورتیکه تفکر فلسفی حسابرس از جامعیت، تعمق و انعطافپذیری لازم برخوردار باشد، قضاوت حرفهای صحیحتری را به دنبال میآورد. همچنین، بهواسطه توجه و اهمیت زیادی که مؤسسات حسابرسی برای دستیابی به بودجههای زمانی، بهعنوان معیاری برای کارایی، قائل هستند، دشواریهای آنان برای اندازهگیری کیفیت حسابرسی، تضاد بالقوه بین هزینههای کنترل و دستیابی به حسابرسیهایی با کیفیت بالا را تشدید نموده است. هدف این تحقیق بررسی تأثیر ذهنیت فلسفی حسابرس بر قضاوت حرفهای حسابرس و نیز تأثیر فشار بودجه زمانی بر قضاوت حرفهای حسابرس و تأثیر فشار بودجه زمانی بر رابطه ذهنیت فلسفی حسابرس و قضاوت حرفهای حسابرس است. روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی میباشد و جمعآوری دادهها از پرسشنامهای که در بین حسابرسان سازمان حسابرسی و مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی شامل کلیه شرکا، مدیران و سرپرستان حسابرسی توزیع شد، صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که در مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران، بین سه بعد ذهنیت فلسفی و قضاوت حرفهای رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ و فشار بودجه زمانی بر رابطه ابعاد ذهنیت فلسفی و قضاوت حرفهای حسابرس تأثیر منفی و معناداری دارد. متناسب با افزایش فشار بودجه زمانی احتمال بروز رفتارهای غیرحرفهای نیز بیشتر میگردد. بدینصورت که ذهنیت اتمام کار در زمان مقرر به دلیل فشار بودجه زمانی حسابرسان را از بکار بردن ذهنیت فلسفی بهینه دور میسازد؛ و این میتواند موجب شود حسابرس بهصورت سطحی قضاوت نماید.
داریوش اخترشناس؛ احمد خدامی پور؛ امید پورحیدری
چکیده
تقویت پایداری شرکتی، به عنوان یک استراتژی مهم برای شرکتها، امری تصادفی نیست، بلکه میتواند با شناسایی و توجه به عوامل مختلف بهبود یابد. بنابراین، شناسایی عوامل مؤثر بر پایداری شرکتی بسیار ضروری است. هدف پژوهش حاضر، تدوین مدلی برای تبیین عوامل مؤثر بر پایداری شرکتی از طریق روش ترکیبی اکتشافی میباشد. در بخش کیفی پژوهش، به کمک ...
بیشتر
تقویت پایداری شرکتی، به عنوان یک استراتژی مهم برای شرکتها، امری تصادفی نیست، بلکه میتواند با شناسایی و توجه به عوامل مختلف بهبود یابد. بنابراین، شناسایی عوامل مؤثر بر پایداری شرکتی بسیار ضروری است. هدف پژوهش حاضر، تدوین مدلی برای تبیین عوامل مؤثر بر پایداری شرکتی از طریق روش ترکیبی اکتشافی میباشد. در بخش کیفی پژوهش، به کمک مصاحبه با متخصصین و صاحبنظران با روش نمونهگیری گلوله برفی و براساس تحلیل تم برآمده از مصاحبهها، مدلی برای عوامل مؤثر بر پایداری شرکتی ارائه شده است. در بخش کمّی، به منظور سنجش اعتبار مدل ارائه شده، با استفاده از پرسشنامه، نظراتمتخصصین و صاحبنظران دریافت و با استفاده از آزمون t تکنمونهای و آنالیز واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل گردید. همچنین به منظور تعیین بارعاملی شاخصهای هر یک از مؤلفهها از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که 4 بعد شامل، ویژگیهای شرکت، عوامل مدیریتی، عوامل بازار و عوامل کلان، 9 مؤلفه شامل، ویژگیهای ساختاری، ویژگیهای عملکردی، سطح فردی، سطح سازمانی، بازار سرمایه، عوامل تجاری، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی و عوامل سیاسی و 60 شاخص بر پایداری شرکتی مؤثر هستند. علاوه بر تأیید بسیاری از عوامل شناسایی شده در پژوهشهای پیشین، عوامل نوینی همچون فرهنگ جامعه، سیاست حاکم بر کشور، پایبندی به اخلاق، الزامات قانونی، شهرت اجتماعی شرکت، سرمایه فکری و رقابت بازار محصول به عنوان عوامل مؤثر بر پایداری شرکتی شناسایی شدهاند. این یافتهها دیدگاههای مهمی برای ذینفعان مختلف مانند دولت، نهادهای قانونگذار، نهادهای نظارتی، شرکتها و پژوهشگران دارد. بر همین اساس به سازمان حسابرسی و سازمان بورس اوراق بهادار پیشنهاد میشود، نسبت به تدوین قوانین و استانداردهای پایداری شرکتی، اقدامات لازم را به عمل آورند.
امید پورحیدری؛ عارف فروغی
چکیده
نفوذ مدیران به ویژه مدیرعامل شرکت میتواند در راستای کنترل تولید اطلاعات حسابداری بهکارگرفته شود و موجب مدیریت بر زمانبندی افشای اطلاعات و کیفیت اطلاعات ارائه شده، همراستا با منافع مدیریت گردد. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نفوذ مدیرعامل بر کیفیت افشای اطلاعات حسابداری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ...
بیشتر
نفوذ مدیران به ویژه مدیرعامل شرکت میتواند در راستای کنترل تولید اطلاعات حسابداری بهکارگرفته شود و موجب مدیریت بر زمانبندی افشای اطلاعات و کیفیت اطلاعات ارائه شده، همراستا با منافع مدیریت گردد. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نفوذ مدیرعامل بر کیفیت افشای اطلاعات حسابداری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران صورت پذیرفته است. در این پژوهش، قدرت مدیریتی با استفاده از معیارهای دوره تصدی مدیرعامل، دوگانگی نقش مدیرعامل و استقلال هیأت مدیره اندازهگیری شده است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از رگرسیون چندمتغیره بهره گرفته شده است. نمونه مورد مطالعه ۱۲۲ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دورههای زمانی ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۶ را شامل میشود. نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش حاکی از آن بود که بهموقع بودن اطلاعات حسابداری رابطه منفی و معناداری با قدرت مدیریتی دارد لیکن بین کیفیت افشای اطلاعات حسابداری و قابلیت اتکای اطلاعات حسابداری با قدرت مدیریتی رابطه معناداری یافت نشد. نتایج بیانگر این مطلب است که اگرچه مدیران از قدرت خویش در راستای زمانبندی افشای اطلاعات بهره میجویند، لیکن از این قدرت در راستای صدمه زدن به قابلیت اتکای اطلاعات حسابداری استفاده نمیکنند.
علیرضا کیان؛ امید پورحیدری؛ یحیی کامیابی
چکیده
مدیران از انعطاف پذیری استانداردهای جاری گزارشگری مالی جهت تفکیک یا تجمیع اقلام صورت سود و زیان استفاده می کنند.این ویژگی استانداردها باعث شده تا تفکیک یا تجمیع اقلام در صورت های مالی یکی از مباحث چالش برانگیز مدیران تلقی شود. از این رو، هدف از این پژوهش بررسی رفتار مدیران در بکارگیری تئوری حسابداری ذهنی در گزارشگری صورت سود و زیان ...
بیشتر
مدیران از انعطاف پذیری استانداردهای جاری گزارشگری مالی جهت تفکیک یا تجمیع اقلام صورت سود و زیان استفاده می کنند.این ویژگی استانداردها باعث شده تا تفکیک یا تجمیع اقلام در صورت های مالی یکی از مباحث چالش برانگیز مدیران تلقی شود. از این رو، هدف از این پژوهش بررسی رفتار مدیران در بکارگیری تئوری حسابداری ذهنی در گزارشگری صورت سود و زیان می باشد. در همین راستا، این تحقیق به روش پیمایشی و در محیط ازمایشگاهی از طریق پرسش نامه بین 67 نفر از مدیران مالی شرکت کننده در دوره های IFRS در سال 1395 انجام پذیرفته است. در این پژوهش مجموعه ای از آزمایش های مرتبط با تفکیک یا تجمیع اطلاعات سود و زیان فروش دارایی ثابت به منظور بررسی این نکته که آیا ترجیح مدیران مالی از پیش بینی های نظریه حسابداری ذهنی پیروی می کند یا خیر، مورد آزمون قرار گرفت. برای آزمون فرضیه های تحقیق از تحلیل اندازهگیری مکرردوطرفه و تی زوجی استفاده شده است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که ترجیح مدیران برای تفکیک نشان دهنده حسابداری ذهنی می باشد. تحقیق ما اشاراتی برای استاندارد گذاران، قانون گذاران، و محققان دارد
امید پور حیدری
چکیده
در این مطالعه توانایی وجوه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی در پیش بینی جریان وجوه نقد آتی بر مبنای استانداردهای حسابداری ایران و استانداردهای حسابداری بین المللی مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از ویژگی های صورت جریان وجوه نقد این است که با اطلاعات ارائه شده در آن بتوان جریان های وجوه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی آتی را پیش بینی کرد. ...
بیشتر
در این مطالعه توانایی وجوه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی در پیش بینی جریان وجوه نقد آتی بر مبنای استانداردهای حسابداری ایران و استانداردهای حسابداری بین المللی مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از ویژگی های صورت جریان وجوه نقد این است که با اطلاعات ارائه شده در آن بتوان جریان های وجوه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی آتی را پیش بینی کرد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که وجوه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی تهیه شده طبق استاندارد حسابداری شماره 2 ایران، توان پیش بینی بالاتری نسبت به وجوه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی تهیه شده طبق استاندارد بین المللی حسابداری شماره 7 دارد.
امید پور حیدری؛ مهدی شهبازی
دوره 6، شماره 24 ، دی 1387، ، صفحه 35-51
چکیده
هدف مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین بازده بازار، اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار سهام با بازده شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1376 تا 1383 میباشد. در صورت تایید این مدل در بورس اوراق بهادار تهران، سرمایه گذاران، تحلیل گران و کارگزاران بورس میتوانند در تصمیمات مالی خود و تعیین بازده سهام هریک از شرکتها ...
بیشتر
هدف مطالعه حاضر بررسی ارتباط بین بازده بازار، اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار سهام با بازده شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1376 تا 1383 میباشد. در صورت تایید این مدل در بورس اوراق بهادار تهران، سرمایه گذاران، تحلیل گران و کارگزاران بورس میتوانند در تصمیمات مالی خود و تعیین بازده سهام هریک از شرکتها و در نهاین انتخاب پربازده ترین سهم با در نظرگرفتن ریسک از ان استفاده کنند. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین هر سه متغیر مستقل مورد بررسی با متغیر وابسته رابطه معنی داری وجود دارد. رابطه دو عامل بازده بازار و اندازه با بازده شرکت مستقیم و رابطه نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار با بازده شرکت معکوس میباشد. در بین متغیرهای تحقیق، قدرت توضیح دهندگی عامل نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار و نسبت عامل اندازه و بازده بازار بیشتر است. همچنین، شرکتهای با اندازه بزرگتر و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار پایین تر، بازده بیشتری دارند.