نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار حسابداری و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان، دانشگاه سمنان

2 مربی حسابداری و عضو هئیت علمی دانشگاه سمنان ، تلفن تماس

3 ندارم

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین رقابت در بازار محصول، جریان نقد آزاد، بیش سرمایه گذاری وکم سرمایه گذاری است. مدیران با انگیزه های متفاوتی اقدام به نگهداری وجه نقد می نماید. رقابت در بازار محصول یکی از مکانیزم های قدرتمندی است که می توان اطمینان حاصل نمود مدیران منابع را هدر نمی دهند. وقتی رقابت در بازار محصول وجود دارد سهامداران می توانند عملکرد شرکت های دیگر را مشاهده و از این طریق عملکرد مدیران شرکت خود را ارزیابی کنند. در این پژوهش رابطه رقابت در بازار محصول و رابطه تعاملی رقابت در بازار محصول با جریان نقد آزاد بر بیش سرمایه گذاری وکم سرمایه گذاری بررسی شده است. به منظور سنجش رقابت در بازار محصول از شاخص هرفیندال- هیرشمن استفاده شده است، بنابراین نمونه ای شامل 110 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، از ده صنعت متفاوت ودر طی بازه ی زمانی 1388-1393 مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های پژوهش بیانگر وجود رابطه مثبت ومعنادار شاخص هرفیندال - هیرشمن باکم سرمایه گذاری و بیش سرمایه گذاری است. رابطه تعاملی جریان نقدی آزاد و شاخص هرفیندال -هیرشمن با کم سرمایه گذاری معنادار است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

product market competition, Free Cash Flow, over investment and low investment

نویسندگان [English]

  • Seyed Kazem Ebrahimi 1
  • Ali Bahraminasab 2
  • Sedigheh Parvaneh 3

1 Assistant Prof., Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences of Semnan, Iran

2 Instructor, Faculty of Economics, Management and Administrative Sciences of Semnan, Iran.

3 I have not

چکیده [English]

The goal of this paper is to examine the association between product market competition and corporate investment decisions on, particularly over investment and low investment .The managers have different incentives to keep cash in firms. Product market competition is another powerful mechanism ensuring that management does not waste resources. When competition exists, shareholders can observe performance in other firms and use this information as a benchmark to evaluate managers. The aim of this research is to investigate impact of product market competition and Interactive relationship between product market competition and free cash flow on over- investment and low- investment in free cash flow. The Herfindahl-Hirschman index used as measures of competitiveness. The sample consisted of 110 companies listed in Tehran Stock Exchange from 10 different industries over the period 2010 to 2015. Research findings indicates that there is no significant positive relationship between Herfindahl-Hirschman with the low_ investment and over_ investment. The interactive effect of product market competition on a negative free cash flow is significant relationship with low investment .

کلیدواژه‌ها [English]

  • “product market competitions”
  • “free cash flow”
  • “over_ investment” “Low_ investment"