نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2 کارشناس ارشد مدیریت مالی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده
استقرار مناسب سازوکارهای حاکمیت شرکتی، اقدامی اساسی برای استفاده بهینه از منابع، شفافیت و رعایت حقوق همه ذینفعان در یک واحد تجاری است. یکی از این سازوکارها، ساختار مالکیت است. مالکیت متقابل (مالکیت شرکت از طریق واحد های فرعی و وابسته خویش) یکی از ساختارهای مالکیتی است که میتواند بر جنبههای مختلف بنگاهها تأثیرگذار باشد. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مالکیت متقابل بر کارایی شرکت با در نظر گرفتن متغیر میانجی رقابت بازار محصول از طریق روش رگرسیون چندگانه مبتنی بر دادههای تابلویی و آزمون سوبل انجامشده است. از روش تحلیل پوششی دادهها برای اندازهگیری کارایی و از شاخص هرفیندال- هیرشمن برای اندازهگیری رقابت بازار محصول استفادهشده است. آزمونهای انجامشده در خصوص دادههای 120 شرکت در طول سالهای 1388 الی 1393 (720 سال- شرکت) نشان میدهد که مالکیت متقابل با رقابت بازار محصول رابطه مستقیم و معنادار دارد و رقابت بازار محصول با کارایی دارای رابطه معکوس و معنادار است. در ضمن مالکیت متقابل بهصورت غیرمستقیم با تأثیر متغیر میانجی رقابت بازار محصول با کارایی رابطه معکوس و معنادار دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Relationship Between Cross Ownership and Efficiency in Firms Listed on Tehran Stock Exchange with the Impact of Intermediary Variable Product Market Competition
نویسندگان [English]
- Hamzeh Didar 1
- Gholamreza mansorfar 1
- Jabraeil Rahmani 2
1 Associate Professor , Accounting Department, Urmia University, Urmia, Iran
2 M.S. of Financial Management, Urmia University, Urmia, Iran
چکیده [English]
The establishment of appropriate corporate governance mechanisms of action for the efficient use of resources, transparency and respect for the rights of all stakeholders. One of these mechanisms is the ownership structure. Cross-ownership of various aspects of business ownership structures that nature can be influential .The aim of this study is review of effect of cross- ownership over the companys performance
considering the mediating variable product market competition in the form of Test Method mediator Through multiple regression models based on panel data has been conducted. Data envelopment analysis to measure performance and Herfindahl- Hirschman Index used to measure product market competition. Tests conducted on the data of 120 companies during the years 1388 to 1393 (720 firm-year) show that Property positive and significant relationship between product market competition with cross- oenership . Performance and product market competition is a significant negative relationship. The cross-ownership directly and indirectly by affecting product market competition mediator performance has a significant negative relationship.
کلیدواژهها [English]
- cross- ownership- data envelopment analysis- efficiency
- Herfindahl- Hirschman – product market competition