Document Type : Research Paper

Authors

1 Master Student Firdowsi University of Mashhad , Iran, (Corresponding Author

2 Professor of Accounting, Ferdowsi University of Mashhad, Iran,

3  Professor of Accounting, Ferdowsi University of Mashhad, Iran,

Abstract

The results of prior researches have shown that the performance of accounting education systems in universities does not meet the needs of the current complicated markets. The purpose of this study is to identify and document the needs and expectations of accounting and auditing profession (in regard to the new legal requirements) in order to provide opportunity for related authorities for revising the approaches and methods of accounting education in 1395-94. In order to collect the required data, a questionnaire was designed regarding the research nature and subject. It has three parts including: internal control system, operational auditing, and operational budgeting in the form of 63 propositions. Respondents’ opinion on the level of significance, meeting the needs of the profession by the university, and education periods of the mentioned parts were investigated using this questionnaire. The statistical population of this research includes auditors (partner, manager, senior supervisor, supervisor, and senior auditor) of the audit firms, which are a member of Iranian Association of Certified Public Accountants. Data was collected through descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (test t- Student, single example of independent, t-test, ANOVA test for non-parametric equivalent) and was analyzed using the spss software. The research results show that the university has not performed well in meeting the needs of the profession in the three mentioned parts and there is an expectation gap in this regard. In addition, these parts and related topics should be taught in the Master’s degree period.

Keywords

احمدی، علی محمد. ) 1382 .) مبانی و اصول بودجهریزی )با تاکید بر بودجهریزی عملیاتی(، چاپ اول، همدان، نورعلم.
ایزدینیا، ناصر؛ و معصومی، خانقاه. ) 1391 (. ارزیابی کارایی گروههای آموزش حسابداری دانشگاه های سراسری و آزاد استان اصفهان. دهمین همایش ملی حسابداری ایران،
دانشگاه الزهراء، صص 20 - 1 .
باباجانی، جعفر؛ و رسولی، مهدی.) 1390 .) شناسایی موانع و مشکلات موجود در استقرار نظام بودجهریزی عملیاتی در دستگاههای اجرایی کشور. پژوهشهای تجربی حسابداری مالی، سال اول. شماره 1 : صص 32 - 50 .
پورزمانی، زهرا؛ و نادری، بابک. ) 1391 (. بررسی موانع استقرار بودجه عملیاتی درسازمان های مناطق آزاد تجاری صنعتی ایران. فصلنامه حسابداری سلامت، سال اول، -
شماره 1 .
حسن آبادی، محمدحسن؛ و نجارصراف، علیرضا. ) 1386 (. مدل جامع نظام بودجهریزی عملیات . ی تهران، انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران. شماره 36 : صص
151 - 172 .
حسنقلی) 1390 (. آموزش مورد نیاز یک حسابرس داخلی چیست؟ مجله حسابر . س دهقان دهنوی، حسن؛ محمود معین الدین و ندا صبا. ) 1391 (، تعیین اجزای دانش و
مهارت آموزش حسابداری درمحیط های تجاری جدید با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری، دهمین همایش ملی حسابداری ایران، تهران، دانشگاه الزهرا.
رهنمای رودپشتی، فریدون؛ و طاهرآبادی، علی اصغر. ) 1389 (. مشکلات تعامل بین تحقیقات آموزش و حرفه حسابداری و ارائه یک الگوی جدید. فصلنامه دانش و
پژوهش حسابداری، 21 : صص 12 - 65 .
زارعی، مهدی؛ و عبدی، سعید. ) 1389 (. کنترل داخلی و مشکلات آن در بخش دولتی . دانش حسابرسی، سال دهم . شماره 39 .
حساس یگانه، یحیی؛ و رجبی، روح الله. ) 1383 (. عوامل موثر برقدرت حرفهای حسابرسی مستقل. مطالعات تجربی حسابداری مال . ی شماره 8 .
ساکتی، پرویز؛ و سعیدی، احمد. ) 1388 (. چالشها و راهکارهای بکارگیری شاخصهای عملکردی در بودجهریزی عملیاتی در دانشگاههای دولتی ایرا . ن سومین کنفرانس بین
110 فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی سال 14 شماره 54 تابستان 1396المللی ب ودجهریزی عملیاتی. تهران . 
شاهسواری، علی؛ و غفاری، خلیل) 1390 (، " بررسى عوامل اثرگذار بر استخدام  فارغ التحصیلان رشته حسابدارى؛ مطالعه موردى دانشگاه آزاد اسلامى واحدالیگودرز"، مجله رهبری و مدیریت آموزش . ی
صالحی، مهدی؛ نصیرزاده، فرزانه؛ وهاب، رستمی. ) 1392 (. چالشهای آموزش حسابداری در ایران از دید شاغلین حرفه و مراجع دانشگاهی. دانش حسابداری شماره 54 : صص 67 - 86 .
طالبنیا، محمودی. ) 1385 (. بررسی مشکلات پیادهسازی بودجهریزی عملیاتی در سازمانهای دولتی و ارایه راهکارهای لازم جهت کاهش موانع. دو فصلنامه کنترولر، شماره 21 : صص 26 - 46 .
قدیمپور، جواد؛ و شیرپور، محسن) 1389 (. بودجهریزى عملیاتى یک ضرورت ملى و نقطه آغازین. دانش حسابرس . ی سال دهم. شماره 1 : صص 59 - 69 .
عرب مازاریزدی، محمد؛ و طایفی نصرآبادی، حسین. ) 1387 .) بازنگری در آموزش مفاهیم فناوری اطلاعات و سیستمها در دورههای آموزشی حسابداری. ماهنامه حسابدار، شماره 197 : صص 72 - 78 .
مجتهدزاده، ویدا. ) 1382 (. جایگاه حسابرسی از دیدگاه استفادهکنندگان خدمات حسابرسی. مطالعات تجربی حسابداری مال . ی شماره 4 .
مجتهدزاده، ویدا؛ علوی طبری، سیدحسین؛ و مرادی، فاطمه. ) 1389 (. دانش و مهارتهای مورد نیاز برای دانش آموختگان مقطع کارشناسی حسابداری دیدگاه استادان دانشگاه،
شاغلان در حرفه و دانشجویان حسابداری بررسی موردی: استان آذربایجان غربی. فصلنامه دانش حسابداری، شماره 1 : صص 73 - .8
Albrecht, W.S., & Sack, R.J. (2000). Accounting Education: charting the course through a perilous future", American Accounting Association, 16.
Beasley, M. and Salterio, S. (2001), ‘The relationship between board characteristics and voluntar improvements in audit committee composition and experience’, Contemporary Accounting Research,
vol. 18, no. 4, pp. 539-570.
Borges, L. F. M., Santos, C. K. S., & Leal, E. A. (2014). Quality in
educational service: expectations versus performance in the accounting undergraduate course. European Scientific Journal,
بررسی فاصله انتظاری در آموزش حسابداری… 111
10(1), 100-114
Bui, B. and Porter, P. (2010) the expectation-performance gap in accounting education: an exploratory study, Accounting Education: an international journal, 13(3), pp. 23–50 .
Daff, L, De Lange, P, Jackling, B 2012, „A Comparison of Generic Skills and Emotional Intelligence in Accounting Education‟, Issues in Accounting Education, vol. 27, no. 3, pp 645.
Dombrowski F. Robert et al. (2013), Bridging the education-practice divide: The Salisbury University auditing internship program, journal of Accounting Education, Volume 31, pp.84-106
Haas A.J. (2005). Now is the time for ethics in education. The CPA journal: 60-68.
Harrington, C. (2004). Internal Audit’s New Role. Journal of Accountancy, 198(3):65-7.
Jacobs, L. (2005), "The Impact of Changing Practitioner Requirements on Management Accounting Education at South African Universities", Doctoral Dissertation. University of Pretori.
Jan, D., V. Jens. And. Aries, M. (1995) Operational Auditing: A Management Approach. Managerial Auditing Journal, 10(7):1-7.
Jones, C. G. (2011). Written and computer-mediated accounting
communication skills: Employer perspective. Business Communication Quarterly 74: 247-271.
Klibi, M & Oussii, A 2013, „Skills and Attributes Needed for Success in Accounting Career: Do Employers‟ Expectations Fit with Students‟ Perceptions? Evidence from Tunisia‟, International Journal of Business and Management; vol. 8, no. 8, pp.118-132, viewed April.
Lin, Z L. (2008). A factor analysis on Knowledge and skill components of Accounting Education: Chinese case" Advances in Accounting incorporating Advances in International l Accounting. 24(1): 110-118.
Miller C. Karen et al. (2013), Teaching managerial responsibilities for internal controls: Perception gaps between accounting and management professors, journal of Accounting Education, Volume 31, pp.1-16.
Nadana Abayadeera & Kim Watty (2014), the expectation-performance gap in generic skills in accounting graduates, Asian Review of Accounting Vol. 22 No. 1, 2014, pp. 56-72.
Vu, T., Rigby, B. & Mather, G. (2011). Embedding the Development and Grading of Generi Skills across the Business Curriculum