Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Accounting Department, Lorestan University

2 M.A student of accounting University of lorestan.Khoramabad.Iran

3 M.A student of accounting lorestan University .Khoramabad.Iran

Abstract

The tendency to change the way investment is due to the lack of transparency in the financial situation and the unfavorable business strategy is created so that managers change business strategies in order to cover the risk arising from non-receipt of compensation. In this paper, the goal is to examine the role of managerial compensation in changing the relationship between business strategies and over (under) investment. For this purpose, data on 120 companies listed in Tehran Stock Exchange for the period of 1385 to 1396 were extracted and a hybrid data regression model was used to test the research hypotheses. The research results indicate that prospector strategy leads to over-investment. Also, the results of the second hypothesis of the research show that managers' compensation is significantly affected by the relationship between prospector strategy and over investment. The third hypothesis of the research indicates that a conservative strategy leads to under investment. Finally, managerial compensation has no meaningful effect on the coherent interaction of conservative strategy and under investment.

Keywords

  1. برزیده، فرخ؛ جوانی قلندری، موسی و عابد عظیمی. (۱۳۹۷). «تاثیر استراتژی های تجاری بر کارایی سرمایه گذاری»، فصلنامه دانش حسابداری، 9، (4)،
  2. بنابی قدیم، رحیم؛ واعظ، سید علی و الهام اصغری زنوزی. (1399). «تأثیر استراتژی کسب‌وکار بر قابلیت مقایسۀ صورت‌های مالی با تأکید بر نقش عدم تقارن اطلاعاتی در شرکت‌های پذیرفته‌شده بورس اوراق بهادار تهران»، پژوهش های حسابداری مالی، 12،(1)، 39-56.
  3. بهمن پور، فرید و احمد صادقی.( ۱۳۹۷). «بررسی رابطه بین هزینه نمایندگی و پاداش پرداختی به مدیران در شرکت های حاضر در بورس اوراق بهادار تهران، کنفرانس ملی اندیشه های نوین و خلاق در مدیریت»،حسابداری مطالعات حقوقی و اجتماعی، خوی، دانشگاه آزاد اسلامی زرقان - آموزش عالی علامه خویی وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری.
  4. بیات، مرتضی؛ نوروزی، محمد، میر اشرفی، زهرا و علی اکبر پورموسی. (1399). «بررسی عوامل رفتاری مدیریت بر کارایی سرمایه‌گذاری و ارزش شرکت». پژوهش های تجربی حسابداری، 9،(3)،53-76.
  5. جوادی، نوید و سیروس فتاحی. (1395). «بررسی تاثیر پاداش مدیران بر ساختار سرمایه و عملکرد مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران». راهبرد مدیریت مالی، 4،(3)، 69-94.
  6. دیانتی دیلمی، زهرا؛ بنی مهد، بهمن؛ روستایی دره میانه، الهام. (1394). رابطیة بین استراتژی های تجاری شرکت و سطح اجتناب مالیاتی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، پژوهشنامه مالیات، 25، 105- 127.
  7. راشدی پور، مهناز. (1396). «بررسی تاثیر اندازه شرکت و سیاست تقسیم سود بر سطح سرمایه گذاری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران»، همایش بین المللی جامع حسابداری ایران .
  8. سدیدی, مهدی, احمدوند, میثم. (1398). تأثیر ماهیت راهبری شرکتی بر سودآوری استراتژی‌های شتاب در قالب فرضیه‌های فشار بازار و ﺟﺒﻬﻪ‌ﮔﯿـﺮی مدیریت. مطالعات تجربی حسابداری مالی, 16(62), 97-125.
  9. شاکری, رباب, مرفوع, محمد. (1397). تاثیر استراتژی‌های‌ کسب‌وکار بر محیط اطلاعاتی شرکت‌ها. مطالعات تجربی حسابداری مالی, 15(59), 59-82.
  10. گرجی زاده، داود و حامد خانمحمدی. (1396). «بررسی اثرات عوامل مالی رفتاری بر تصمیمات سرمایه گذاران انفرادی». دانش سرمایه­گذاری، 6(24)، 275-292.
  11. مقدم، عبدالکریم؛ محسن، حسنی و الهه طالبی. (۱۳۹۷). «تاثیر استراتژی تجاری بر رابطه بین ارزش گذاری بیش ازحد سهام و خطر سقوط قیمت سهام در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران»، دومین کنفرانس بین المللی تحولات نوین در مدیریت ، اقتصاد و حسابداری، تهران، موسسه آموزش عالی علامه خویی (ره) -شرکت بین المللی کوش.
  12. نظری، محدثه؛ محسن، هاشمی گهر و مهدی ابراهیمی مقدم. (۱۳۹۷). «بررسی ارتباط بین هزینه های نمایندگی با پاداش مدیران در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران»، دومین کنفرانس بین المللی تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تهران، موسسه آموزش عالی علامه خویی (ره) -شرکت بین المللی کوش.
  13. واعظ، سیدعلی؛ منتظر حجت، امیرحسین، بنابی قدیم، رحیم. (1398). «تأثیر ابعاد افق زمانی سود بر پاداش هیئت مدیره»، مجله علمی-پژوهشی دانش حسابداری، 10، (3), 233-258.
  14. هدایتی‌پور, مرضیه, نصیرزاده, فرزانه. (1397). بررسی رابطۀ بین مدل‌های کیفیت گزارشگری مالی، زمانبندی تعهدات، کارایی و عدم کارایی سرمایه‌گذاری. مطالعات تجربی حسابداری مالی, 15(58), 79-105.

 

  1. Aggarwal, R., and A. Samwick. )2006(. “Empire-builders and shirkers: Investment, firm performance, and managerial incentive”. Journal of Corporate Finance, 12 (3): 489–515.
  2. Agustia, D., Muhammad, N., & Permatasari, Y. (2020). “Earnings management, business strategy, and bankruptcy risk: evidence from Indonesia”. Heliyon, 6,(2), e03317.
  3. Armstrong, C., and R. Vashishtha. (2012). “Executive stock options, differential risk-taking incentives, and firm value”. Journal of Financial Economics, 104, (1): 70–88.
  4. Bentley, K. A., T. C. Omer, and N. Y. Sharp. (2013). “Business strategy, financial reporting irregularities, and audit effort”. Contemporary Accounting Research 30, (2), 780–817.
  5. Bentley, K., T. C. Omer, and B. J. Twedt. (2014). “Does Business Strategy Impact a Firm’s Information Environment?”. Working paper, UNSW Australia and Texas A&M University.
  6. Biddle, G. C., G. Hilary, and R. S. Verdi. (2009). “How does financial reporting quality relate to investment efficiency?”. Journal of Accounting & Economics, 48, (2/3), 112–131
  7. Bizjak, J. M., J. A. Brickley, and J. L. Coles. (1993). “Stock-based incentive compensation and investment behavior”. Journal of Accounting & Economics, 16, (1/3), 349–372.
  8. Boyd, B. K., and A. Salamin. (2001). “Strategic reward systems: A contingency model of pay system design”. Strategic Management Journal 22, (8), 777–792.
  9. Chen, G.Z., Keung, E.C. (2019). “The impact of business strategy on insider trading profitability”. Pac. Basin Finance J, 55, (April), 270–282.
  10. Chen, M. A., D. T. Greene, and J. E. Owers. (2015). “The costs and benefits of clawback provisions in CEO compensation”. The Review of Corporate Finance Studies, 4, (1), 108–154.
  11. Cheng, S. (2004). “R&D expenditures and CEO compensation”. The Accounting Review, 79, (2), 305–328.
  12. Cho, T. S., and D. C. Hambrick. (2006). “Attention patterns as mediators between top management team characteristics and strategic change: The case of airline deregulation”. Organization Science, 17, (4), 453–469.
  13. Conant, J. S., M. P. Mokwa, and P. R. Varadarajan. (1990). “Strategic types, distinctive marketing competencies and organizational performance: A multiple measures-based study”. Strategic Management Journal 11, (5), 365–383.
  14. Eisdorfer, A., C. Giaccotto, and R. White. (2013). “Capital structure, executive compensation, and investment efficiency”. Journal of Banking & Finance, 37, (2), 549–562.
  15. FRANCIS,J.;R. LAFOND; P.OLSSON; AND K. SCHIPPER. (2005). “The Market Pricing of Accruals Quality.” Journal of Accounting and Economics, 39, 295–327.
  16. Gomez-Mejia, L. R., T. M. Welbourne, and R. M. Wiseman. (2000). “The role of risk sharing and risk taking under gainsharing”. The Academy of Management Review, 25, (3), 492–507.
  17. Graham, R. C. Jr., and K. D. Frankenberger. (2000). “The contribution of changes in advertising expenditures to earnings and market values”. Journal of Business Research, 50, (2), 149–155.
  18. Habib, A., & Hasan, M. M. (2017). “Business strategy, overvalued equities, and stock price crash risk”. Research in International Business and Finance, 39, 389-405.
  19. Hambrick, D. (1983). “Some tests of the effectiveness and functional attributes of Miles and Snow’s strategic types”. Academy of Management Journal, 26, (1), 5–26.
  20. Hambrick, D. (2003). “On the staying power of Miles and Snow’s defenders, analyzers and prospectors”. The Academy of Management Executive, 17, (4), 115–118.
  21. Hart, O., and J. Moore. (1995). “Debt and seniority: An analysis of the role of hard claims in constraining management”. The American Economic Review, 85, (3), 567–585.
  22. Higgins, D., T. C. Omer, and J. D. Phillips. (2015). “The influence of a firm’s business strategy on its tax aggressiveness”. Contemporary Accounting Research, 32, (2), 674–702.
  23. Huddart, S. J., and B. Ke. (2007). “Information asymmetry and cross-sectional variation in insider trading”. Contemporary Accounting Research, 24, (1), 195–232.
  24. Jensen, M. (1986). “Agency costs of free cash flow, corporate finance, and takeovers”. The American Economic Review, 76, (2), 323–329.
  25. Lambert, R. A. (1986). “Executive effort and selection of risky projects”. The RAND Journal of Economics, 17, (1), 77–88.
  26. Liu, X.B. (2017). “Can Overconfident Executives Restrain Overinvestment?”. Modern Economy, 2017, 8, 1056-1068.
  27. Malmendier, U., and G. Tate. (2009). “Superstar CEOs”. The Quarterly Journal of Economics, 124, (4), 1593–1638.
  28. Miles, R. E., and C. C. Snow. (1978). “Business Strategy, Structure and Process”. New York, NY, McGraw-Hill.
  29. Modigliani, F., and M. H. Miller. (1958). “The cost of capital, corporation finance, and the theory of investments”. The American Economic Review, 48, (3), 261–297.
  30. Myers, S. C. (1977). “Determinants of corporate borrowing”. Journal of Financial Economics, 5, (2), 147–176.
  31. Myers, S. C., and N. S. Majluf. (1984). “Corporate financing and investment decisions when firms have information that investors do not have”. Journal of Financial Economics, 13, (2), 187–221.
  32. Naiker, V., F. Navissi, and V. G. Sridharan. (2008). “The agency cost effects of unionization on firm value”. Journal of Management Accounting Research, 20, (1): 133–152.
  33. Navissi Farshid, VG Sridharan, Mehdi Khedmati, Edwin KiaYang Lim, and Egor Evdokimov. (2017). “Business Strategy, Over- (Under-) Investment, and Managerial Compensation”. Journal of Management Accounting Research, 29,(2), 63-86.
  34. Rajagopalan, N. (1997). “Strategic orientations, incentive plan adoptions, and firm performance: Evidence from electric utility firms”. Strategic Management Journal, 18, (10), 761–785.
  35. Rajagopalan, N., and S. Finkelstein. (1992). “Effects of strategic orientation and environmental change on senior management reward systems”. Strategic Management Journal, 13, (S1), 127–141.
  36. Sabherwal, R., and Y. E. Chan. (2001). “Alignment between business and IS strategies: A study of prospectors, analyzers and defenders”. Information Systems Research, 12, (1), 11–33.
  37. Snow, C., and D. Hambrick. (1980). “Measuring organizational strategies: Some theoretical and methodological problems”. The Academy of Management Review, 5, (4), 527–538.
  38. Thomas, A. S., and K. Ramaswamy. (1996). “Matching managers to strategy: Further tests of the Miles and Snow typology”. British Journal of Management, 7, (3), 247–261.
  39. Xin chen,and Yong Son,and Xiaodong Xu. (2016). “Free cash flow, over-investment and corporate governance in China”. Pacific-Basin Finance Journal Volume, 37, April 2016, 81-103.
  40. Yin liu, Huiqi Gan, KHondkar Karim. (2018). Advances in Accounting Volume 40, March 2018, 61-75.
  41. Zhang,H.H. (2017). “Uncertainty, Incentive and Over/Under-Investment”. Open Journal of Business and Management, 5, 450-457.