حسابداری وجنبه های مختلف مالی
مهدی حیدری؛ علیرضا علی اکبرلو؛ ابراهیم خاکپور حیدرانلو
چکیده
محافظهکاری اقدامی است که در شرایط عدم اطمینان و محدود کردن رفتارهای خوشبینانه مدیریت در جهت افزایش قابلیت اتکای گزارشهای مالی از آن بهره گرفته میشود. درماندگی مالی و فرصتهای رشد از جمله عواملی هستند که میتوانند باعث بهبود سطح محافظهکاری حسابداری شوند. در این میان انتظار میرود خصوصیات رفتاری مدیران بر رابطه میان درماندگی ...
بیشتر
محافظهکاری اقدامی است که در شرایط عدم اطمینان و محدود کردن رفتارهای خوشبینانه مدیریت در جهت افزایش قابلیت اتکای گزارشهای مالی از آن بهره گرفته میشود. درماندگی مالی و فرصتهای رشد از جمله عواملی هستند که میتوانند باعث بهبود سطح محافظهکاری حسابداری شوند. در این میان انتظار میرود خصوصیات رفتاری مدیران بر رابطه میان درماندگی مالی و فرصتهای رشد با محافظهکاری حسابداری تأثیر داشته باشد. بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بیش اطمینانی مدیریت بر ارتباط بین درماندگی مالی، فرصتهای رشد و محافظهکاری حسابداری میباشد. نتایج این پژوهش نشان میدهد، متغیر درماندگی مالی و فرصتهای رشد بر محافظهکاری تأثیر مثبت و معناداری دارند. بیش اطمینانی مدیریت بر رابطه بین درماندگی مالی و محافظهکاری تأثیر معناداری ندارد ولی رابطه بین فرصتهای رشد و محافظهکاری را تعدیل کرده و تأثیر منفی و معناداری بر رابطه بین آنها دارد. به عبارت دیگر، مدیران با وضعیت مالی نامطلوب، چشم انداز مثبتی به وضعیت آتی شرکت نداشته و سطح محافظهکاری را افزایش میدهند. همچنین مدیران شرکتهای بزرگ و در حال رشد، جهت حداقل کردن هزینههای سیاسی و اجتماعی خود، تمایل به انتخاب رویههای حسابداری محافظهکارانهتر دارند. از طرفی مدیران بیش اطمینان، نسبت به وضعیت آتی شرکت خوشبین بوده و سطح محافظهکاری حسابداری را کاهش میدهند.
حسابداری وجنبه های مختلف مالی
جاوید یاراحمدی؛ موسی بزرگ اصل؛ محمد ابراهیمی نوده
چکیده
این تحقیق با هدف آزمون تجربی تاثیر ارتباطات سیاسی بر میزان سرمایه گذاری شرکت ها و کارایی آن در بازه سال های 1391 الی 1398 شرکت های فعال در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده است. روش جمع آوری داده ها آرشیوی و رجوع به بانک های اطلاعاتی و روش تحلیل داده ها، الگوی رگرسیون چند متغیره با استفاده از الگوی داده های تابلویی و روش اثرات ثابت است. نتایج ...
بیشتر
این تحقیق با هدف آزمون تجربی تاثیر ارتباطات سیاسی بر میزان سرمایه گذاری شرکت ها و کارایی آن در بازه سال های 1391 الی 1398 شرکت های فعال در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده است. روش جمع آوری داده ها آرشیوی و رجوع به بانک های اطلاعاتی و روش تحلیل داده ها، الگوی رگرسیون چند متغیره با استفاده از الگوی داده های تابلویی و روش اثرات ثابت است. نتایج پژوهش نشان میدهد رابطۀ بین ارتباطات سیاسی بر میزان سرمایه گذاری و همچنین کارایی سرمایه گذاری مثبت و معنیدار است. این نتایج بیانگر آن است که شرکت های دارای ارتباطات سیاسی میزان سرمایه گذاری بیشتری نسبت به سایر شرکت ها دارند و کارایی سرمایه گذاری نیز در شرکت های دارای ارتباطات سیاسی بیشتر است. با توجه به یافته های پژوهش می توان دریافت که شرکت های دارای ارتباطات سیاسی به دلیل برخورداری از مزایا و امتیازات دولتی و همچنین سهولت در جذب منابع مالی، نسبت به سایر شرکت ها، بیشتر و کارآتر سرمایه گذاری می کنند.
گزارش های حسابداری
علی ثقفی؛ قاسم بولو؛ حسینعلی سهرابی ورزنه
چکیده
مطالعه و توسعه معیارهای سنجش کیفیت سود و به طور ویژه کیفیت اقلام تعهدی یکی از موضوعات کلیدی در طی حدود سه دهه اخیر بوده است. ادبیات موضوعی حاکی از این است که معیارهای مبتنی بر رگرسیون خطی، عمدتا دارای خطای بالا بوده و لذا در سالهای اخیر، پژوهشهایی جهت اعمال الگوریتمهای یادگیری ماشین صورت گرفته است. با این حال، بنیانگذاری این الگوریتمها ...
بیشتر
مطالعه و توسعه معیارهای سنجش کیفیت سود و به طور ویژه کیفیت اقلام تعهدی یکی از موضوعات کلیدی در طی حدود سه دهه اخیر بوده است. ادبیات موضوعی حاکی از این است که معیارهای مبتنی بر رگرسیون خطی، عمدتا دارای خطای بالا بوده و لذا در سالهای اخیر، پژوهشهایی جهت اعمال الگوریتمهای یادگیری ماشین صورت گرفته است. با این حال، بنیانگذاری این الگوریتمها بر رویکرد جعبه سیاه، توسعه پذیری و همچنین درجه کاربردی بودن این مدلها را با محدودیت مواجه مینماید. لذا در این پژوهش از الگوریتم مدیریت گروهی دادهها که یک نوع مدلسازی جعبه سفید تلقی میشود جهت پیشبینی اقلام تعهدی استفاده شده است. نتایج به دست آمده با استفاده از دادههای ۱۶۴ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۷ و متغیرهای «تغییر در درآمد»، «داراییهای ثابت مشهود»، «جریانهای نقدی عملیاتی دوره جاری»، «جریانهای نقدی عملیاتی دوره گذشته» و «جریانهای نقدی عملیاتی دوره آتی»، حاکی از بهبود سطح خطای این مدلها نسبت به مدلهای خطی میباشد. با توجه به برتری مدلهای خروجی تحقیق حاضر از نظر خطای پیشبینی نسبت به مدلهای رایج، یافتههای این پژوهش میتواند توسط نهادهای نظارتی، تحلیلگران و حسابرسان در شناسایی موارد احتمالی تحریف اطلاعات مالی شرکتها مورد استفاده قرار گیرد.
سید مرتضی مرتضوی؛ جواد شکرخواه؛ جعفر باباجانی
چکیده
نظام کنترلهای داخلی، مبنای عملیات بانکداری سالم و ایمن است و مدیریت را در جهت حفظ منابع و منافع بانک یاری مینماید. از آنجا که بهبود عملکرد نظام کنترلهای داخلی، مستلزم شناخت وضعیت کنونی آن میباشد، در این تحقیق تلاش شد تا وضعیت موجود استقرار نظام کنترلهای داخلی در بانکهای ایران مورد ارزیابی قرار گیرد. برای این منظور، در پرسشنامه ...
بیشتر
نظام کنترلهای داخلی، مبنای عملیات بانکداری سالم و ایمن است و مدیریت را در جهت حفظ منابع و منافع بانک یاری مینماید. از آنجا که بهبود عملکرد نظام کنترلهای داخلی، مستلزم شناخت وضعیت کنونی آن میباشد، در این تحقیق تلاش شد تا وضعیت موجود استقرار نظام کنترلهای داخلی در بانکهای ایران مورد ارزیابی قرار گیرد. برای این منظور، در پرسشنامه طراحی شده از خبرگان خواسته شد تا وضعیت موجود شاخصهای اثرگذار در استقرار نظام کنترلهای داخلی بانکها را با در نظر گرفتن میزان اهمیت این شاخصها ارزیابی کنند. پاسخهای دریافتی با بهرهگیری از روشهای دلفی فازی، تحلیل شکاف فازی، تحلیل اهمیت- عملکرد و آزمون مقایسه زوجی، تجزیه و تحلیل شده است. طبق نظر خبرگان، وضعیت موجود همه شاخصهای اثرگذار در استقرار نظام کنترلهای داخلی بانکها نامطلوب ارزیابی شد. یافتههای حاصل از تحلیل شکاف فازی نیز بیانگر آن است که بجز 3 شاخص، بین وضعیت موجود (آنچه هست) و وضعیت مطلوب (آنچه که باید باشد) شاخصها شکاف معنادار وجود دارد. همچنین طبق یافتههای تحلیل اهمیت- عملکرد، از مجموع 119 شاخص مورد مطالعه، 113 شاخص علیرغم برخورداری از اهمیت بالا، عملکرد قابل قبولی ندارند. علاوه بر این، بر اساس نتایج آزمون مقایسه زوجی میتوان نتیجه گرفت که بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب شاخصهای اثرگذار در استقرار ابعاد پنجگانه نظام کنترلهای داخلی بانکهای کشور یعنی محیط کنترلی، ارزیابی ریسک، فعالیتهای کنترلی، اطلاعات و ارتباطات و فعالیتهای پایشی اختلاف معنادار وجود دارد.
حسابداری وجنبه های مختلف مالی
یونس بادآور نهندی؛ قادر بابایی
چکیده
میزان قابلیت مقایسه اطلاعات مالی در سطح هر شرکت و صنعت شباهت ها و تفاوت ها را انعکاس داده و با محیط های عملیاتی و گزارش گری مالی شرکت ها مرتبط است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی اثر قابلیت مقایسه اطلاعات مالی بر مبنای تئوری ارزش گذاری نسبی بر به موقع بودن گزارش گری مالی با تاکید بر نقش تعدیل گر ابهام اطلاعاتی قیمت سهام است. برای دستیابی ...
بیشتر
میزان قابلیت مقایسه اطلاعات مالی در سطح هر شرکت و صنعت شباهت ها و تفاوت ها را انعکاس داده و با محیط های عملیاتی و گزارش گری مالی شرکت ها مرتبط است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی اثر قابلیت مقایسه اطلاعات مالی بر مبنای تئوری ارزش گذاری نسبی بر به موقع بودن گزارش گری مالی با تاکید بر نقش تعدیل گر ابهام اطلاعاتی قیمت سهام است. برای دستیابی به هدف پژوهش، نمونه ای مشتمل بر 118 شرکت طی دوره زمانی 1390 تا 1399 انتخاب شد و برای آزمون فرضیه های پژوهش از رگرسیون خطی چند متغیره بهره گیری گردید. نتایج نشان داد؛ قابلیت مقایسه اطلاعات مالی بر به موقع بودن گزارش گری مالی تاثیر مثبت و معناداری دارد و شدت این اثر مثبت در شرایط وجود ابهام اطلاعاتی قیمت سهام، تشدید می شود. اتخاذ تصمیم های سرمایه گذاری کارا بدون وجود اطلاعات به موقع و قابل مقایسه امکان پذیر نیست. قابلیت مقایسه اطلاعات مالی با بهبود ویژگی به موقع بودن، باعث ارتقا کارایی کل بازار سرمایه می شود. همچنین از یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت در شرایط ابهام اطلاعاتی قیمت سهام، نقش قابلیت مقایسه اطلاعات مالی در شفافیت اطلاعاتی محیط شرکت و گزارش گری مالی به موقع برای استفادهکنندگان بسیار اهمیت دارد. بنابراین قابلیت مقایسه اطلاعات مالی به طور گسترده سودمندی اطلاعات حسابداری را برای استفاده کنندگان به ویژه در شرایط ابهام اطلاعاتی قیمت سهام افزایش می دهد.
حسابداری وجنبه های مختلف مالی
محمد نمازی؛ زهرا خرم دل ماسوله
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تاثیر ابعاد نوآوری سبز از حیث نوآوری محصول سبز و نوآوری فرآیند سبز بر عملکردهای شرکت از جنبه مالی، زیستمحیطی و اقتصادی است. همچنین نقش میانجی حسابداری مدیریت زیستمحیطی بر رابطه بین نوآوری محصول و فرآیند سبز و عملکردهای شرکت مورد بررسی قرار میگیرد. نمونه آماری پژوهش شامل 202 شرکت و از ابزار پرسشنامه استاندارد ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی تاثیر ابعاد نوآوری سبز از حیث نوآوری محصول سبز و نوآوری فرآیند سبز بر عملکردهای شرکت از جنبه مالی، زیستمحیطی و اقتصادی است. همچنین نقش میانجی حسابداری مدیریت زیستمحیطی بر رابطه بین نوآوری محصول و فرآیند سبز و عملکردهای شرکت مورد بررسی قرار میگیرد. نمونه آماری پژوهش شامل 202 شرکت و از ابزار پرسشنامه استاندارد برای جمعآوری دادهها و رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و روش PLS جهت آزمون فرضیهها و مدل مفهومی پژوهش استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که نوآوری محصول سبز چه مستقیم و چه از طریق متغیر میانجی حسابداری مدیریت زیستمحیطی بر عملکرد مالی، زیستمحیطی و اقتصادی شرکت تاثیر معناداری دارد. نوآوری محصول سبز بر عملکرد زیستمحیطی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، فلزی و غذایی و همچنین بر عملکرد اقتصادی تنها در صنعت فلزی تاثیرگذار است. افزون بر این، نوآوری فرآیند سبز نیز هم بصورت مستقیم و هم غیرمستقیم از طریق متغیر میانجی حسابداری مدیریت زیستمحیطی بر عملکرد مالی و اقتصادی شرکت تآثیر معناداری دارد اما تاثیر نوآوری فرآیند سبز بر عملکرد زیستمحیطی شرکت تنها از طریق متغیر میانجی حسابداری مدیریت زیستمحیطی صورت میپذیرد. نوآوری فرآیند سبز بر عملکرد مالی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، فلزی و شیمیایی و بر عملکرد اقتصادی تنها در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی تاثیرگذار است. در صنعت سلولزی نه نوآوری محصول سبز و نه نوآوری فرآیند سبز بر هیچ یک از عملکردهای شرکت تاثیری ندارد. یافتهها اهمیت نوآوری سبز و حسابداری مدیریت زیستمحیطی را در ارتقا عملکرد شرکت نشان میدهند.
سیدعلی حسینی؛ زهرا معصومی بیلندی
چکیده
استقبال اخیر شرکتها از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابیها نقش کارشناسان را پررنگتر نموده و اعتماد افزاینده بر کار کارشناسان منجر به نگرانیهایی در ارتباط باکیفیت حسابرسی گردیده است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی چالشها و موانع استفاده از خدمات کارشناسی در حسابرسی و راهکارهای بهبود آن است. پژوهش از نوع کیفی بوده و دادههای موردنظر ...
بیشتر
استقبال اخیر شرکتها از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابیها نقش کارشناسان را پررنگتر نموده و اعتماد افزاینده بر کار کارشناسان منجر به نگرانیهایی در ارتباط باکیفیت حسابرسی گردیده است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی چالشها و موانع استفاده از خدمات کارشناسی در حسابرسی و راهکارهای بهبود آن است. پژوهش از نوع کیفی بوده و دادههای موردنظر از طریق مصاحبه با 17 نفر از حسابرسان و کارشناسان رسمی دادگستری گردآوری و با روش تحلیل تم، تحلیلشده است.مطابق با یافتههای پژوهش ضعف نظارت، عدم استقلال کارشناس، محدودیتها، ناکارآمدی ساختاری، عدم تمایل حسابرس، عدم رعایت اخلاق حرفهای حسابرس، محیط اقتصادی و مشکلات ارتباط و هماهنگی، چالشها و موانع استفاده از خدمات کارشناسی شناخته شدند و تقویت نظارت، اصلاح قوانین و مقررات، تقویت زیرساختها و ترویج و توسعه خدمات کارشناسی، راهکارهای بهبود استفاده از خدمات کارشناسی شناسایی شدند.نتایج پژوهش میتواند بهمنظور دست یافتن به استفاده اثربخش از کارشناسان در فرآیند حسابرسی و درنتیجه کیفیت حسابرسی بالاتر سودمند واقع شود.
ابزارهای حسابداری
وحید محمدرضاخانی؛ جعفر باباجانی؛ فرخ برزیده
چکیده
حسابرسی داخلی در بخش عمومی می تواند با ارائه خدمات اطمینان بخش و مشاورهای جهت بهبود و رفع چالشهای موجود، سازمانها را در ارائه خدمات بهتر و دستیابی به اهداف حمایت کند. هدف این پژوهش ارائه الگویی برای استقرار حسابرسی داخلی در دستگاههای دولتی بخش عمومی کشورمان می باشد، این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی بوده که با استفاده از روش دلفی ...
بیشتر
حسابرسی داخلی در بخش عمومی می تواند با ارائه خدمات اطمینان بخش و مشاورهای جهت بهبود و رفع چالشهای موجود، سازمانها را در ارائه خدمات بهتر و دستیابی به اهداف حمایت کند. هدف این پژوهش ارائه الگویی برای استقرار حسابرسی داخلی در دستگاههای دولتی بخش عمومی کشورمان می باشد، این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی بوده که با استفاده از روش دلفی فازی صورت پذیرفته است. جامعه آماری متشکل از 85 نفر از افراد متخصص و صاحبنظر در زمینه حسابرسی داخلی بوده که با استفاده از روش نمونه گیری غیراحتمالی- زنجیره ای به عنوان گروه خبرگان پژوهش انتخاب شدند. در نهایت پس از اجماع خبرگان پژوهش الگوی استقرار حسابرسی داخلی در دستگاه های دولتی بخش عمومی متناسب با شرایط کشورمان ارائه گردید. این الگو می تواند علاوه بر یاری رسانی به وزیران و روسای دستگاه های دولتی در ارتقای سطح ایفای و ارزیابی مسوولیت پاسخگویی مالی و عملیاتی، موجبات رشد و بهبود سیستم نظارت مالی و افزایش کارایی، اثربخشی و صرفه اقتصادی در بخش عمومی را به دنبال داشته باشد.
گزارش های حسابداری
علی رحمانی؛ اعظم ولی زاده لاریجانی؛ الهام ربیهاوی
چکیده
نیاز به یک مجموعه استاندارد حسابداری باکیفیت موجب تدوین و ترویج استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی گردیده است. ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای دنیا این استانداردها را پذیرفته و کاربرد ان را در گروهی از شرکتهای بازار سرمایه الزامی کرده است. هدف اصلی این تحقیق بررسی میزان اجرای پروژه پیادهسازی استانداردهای بینالمللی گزارشگری ...
بیشتر
نیاز به یک مجموعه استاندارد حسابداری باکیفیت موجب تدوین و ترویج استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی گردیده است. ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای دنیا این استانداردها را پذیرفته و کاربرد ان را در گروهی از شرکتهای بازار سرمایه الزامی کرده است. هدف اصلی این تحقیق بررسی میزان اجرای پروژه پیادهسازی استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی در شرکتهای مشمول پیادهسازی و نیز مزایا و چالشهای این پروژه براساس تجربه زیسته مدیران این شرکتها است. همچنین در این تحقیق حمایت هیئتمدیره شرکتها در این رابطه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش بانکها، بیمهها و شرکتهای بورسی ملزم به پیادهسازی طبق مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار است که در مجموع 77 شرکت را شامل شده است. ابزار جمعآوری این پژوهش، پرسشنامه است. نتایج نشان میدهد که تاکنون بزرگترین چالش پیادهسازی این استانداردها در بانکها هزینه آموزش، در شرکتهای بیمه تفاوت و اختلافات قوانین مالیاتی و استانداردها و در دیگر شرکتهای مشمول، کمبود حسابداران و حسابرسان دارای مهارت فنی اجرای استانداردهای مذکور میباشد. همچنین براساس نتایج تحقیق، مهمترین مزیت پیادهسازی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی در شرکتهای بیمه کاهش هزینه دسترسی به اطلاعات و در بانکها و سایر شرکتهای مشمول وجود یک مجموعه واحد از صورتهای مالی از جنبه مقایسهپذیری، میباشد.
حسابداری مالی
داریوش فروغی؛ مهشید شهرزادی
چکیده
هدف پژوهش حاضر معرفی ریسک دنباله چپ به عنوان محرک ایجاد معمای نوسان-پذیری غیرسیستماتیک و عامل توضیح دهنده بازده منفی ناشی از نوسانپذیری غیرسیستماتیک بالا است. علاوه بر این پژوهش حاضر در تلاش جهت مشخص کردن چگونگی رخدادن این معما است. در پژوهش حاضر از تجزیه و تحلیل پرتفوی تک متغیره و چند متغیره و همچنین رگرسیون فاما و مکبث (1973) استفاده ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر معرفی ریسک دنباله چپ به عنوان محرک ایجاد معمای نوسان-پذیری غیرسیستماتیک و عامل توضیح دهنده بازده منفی ناشی از نوسانپذیری غیرسیستماتیک بالا است. علاوه بر این پژوهش حاضر در تلاش جهت مشخص کردن چگونگی رخدادن این معما است. در پژوهش حاضر از تجزیه و تحلیل پرتفوی تک متغیره و چند متغیره و همچنین رگرسیون فاما و مکبث (1973) استفاده شده است. بدین منظور از اطلاعات شرکتهای بورس اوراق بهادار و فرابورس طی سالهای 1384 تا 1398 استفاده شده است. نتاج پژوهش حاضر نشان دهنده وجود معمای نوسانپذیری غیرسیستماتیک (بازده کم سهام با نوسانپذیری غیرسیستماتیک زیاد) و ناهنجاری ریسک دنباله چپ (بازده کم سهام با ریسک دنباله چپ زیاد) در نمونه پژوهش است. بعد از کنترل پرتفویهای مرتب شدهی نوسانپذیری غیرسیستماتیک از بابت ریسک دنباله چپ، کنترل رگرسیون از بابت ریسک دنباله چپ و کنترل مدلهای عاملی با افزودن عامل ریسک دنباله چپ، دیگر معمای نوسانپذیری غیرسیستماتیک قابل تشخیص نیست. براساس یافتههای حاصل از پژوهش حاضر، ریسک دنباله چپ نقش مهمی در توضیح معمای اساسی نوسانپذیری غیرسیستماتیک بازی میکند و دلیل این توضیحدهندگی تحمیل فشار قیمتی سهام با ریسک دنباله چپ بالا بر سهام با نوسانپذیری غیرسیستماتیک بالا است.
حسابداری مالی
رحیم بنابی قدیم؛ سید حسین سجادی
چکیده
امروزه فضای رقابت اطلاعاتی به عنوان یک مکانیزم با اهمیت خارجی، بر روی سیستم مدیریتی و عملکرد پایدار شرکت تأثیر گذار است و مالکیت دولتی از دو جنبه مکملی و تخریبی میتواند این اثرگذاری را تحت تاثیر قرار دهد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر مالکیت دولتی بر رابطه بین رقابت اطلاعاتی و پایداری سود شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران ...
بیشتر
امروزه فضای رقابت اطلاعاتی به عنوان یک مکانیزم با اهمیت خارجی، بر روی سیستم مدیریتی و عملکرد پایدار شرکت تأثیر گذار است و مالکیت دولتی از دو جنبه مکملی و تخریبی میتواند این اثرگذاری را تحت تاثیر قرار دهد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر مالکیت دولتی بر رابطه بین رقابت اطلاعاتی و پایداری سود شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران میباشد.برای این منظور تعداد 103 شرکت بورس تهران برای دوره زمانی 1392 تا 1399 به روش حذف سیستماتیک انتخاب و با رکرسیون چندگانه و دادههای پانلی مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که رقابت اطلاعاتی بر اساس دو شاخص ارتباطات سیاسی و تمرکز مالکیت نهادی، سبب افزایش پایداری سود میشود و اثر تعاملی مالکیت دولتی با رقابت اطلاعاتی مبتنی برارتباطات سیاسی و تمرکز مالکیت نهادی سبب افزایش بیشتر پایداری سود میشود. یعنی مالکیت دولتی و رقابت اطلاعاتی، به دور از ترکیب تخریبی برای کاهش ارزش شرکت، دو عامل مکمل یکدیگر در تحقق اهداف ذینفعان است.