شاخص سودآوری
هانیه حکمت؛ وحید حیدرزاده خلیفه کندی؛ راضیه قربانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیلگری محافظهکاری بر ارتباط میان کیفیت حسابرسی و مدیریت سود است. پژوهش حاضر از نظر روش تحلیلی و از نوع همبستگی است. همچنین این تحقیق براساس ماهیت و ویژگی دادههایی که برای تجزیه و تحلیل فرضیهها استفاده میشوند از نوع تحقیقات کمی محسوب میشود. بهمنظور جمعآوری دادهها، نخست از روش کتابخانهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیلگری محافظهکاری بر ارتباط میان کیفیت حسابرسی و مدیریت سود است. پژوهش حاضر از نظر روش تحلیلی و از نوع همبستگی است. همچنین این تحقیق براساس ماهیت و ویژگی دادههایی که برای تجزیه و تحلیل فرضیهها استفاده میشوند از نوع تحقیقات کمی محسوب میشود. بهمنظور جمعآوری دادهها، نخست از روش کتابخانهای و سپس از آمارهای ارائهشده توسط سازمان بورس اوراق بهادار تهران استفاده شده است. یافته های بدست آمده از الگوی رگرسیونی بر نمونهای متشکل از 110 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره 8 ساله 1394 تا 1401 نشان میدهد که کیفیت حسابرسی ارتباط معکوس و معنادار را با مدیریت سود دارد. از سوی دیگر مشخص گردید محافظهکاری بر ارتباط میان کیفیت حسابرسی و مدیریت سود اثر گذار است. نتیجهگیری میشود محافظهکاری با شناسایی نمودن به موقع زیانها و ایجاد تاخیر در شناسایی سود، منجر به کاهش یافتن مدیریت سود میگردد. از آنجا که کیفیت حسابرسی سبب کاهش یافتن عدم تقارن اطلاعاتی گردیده این امر سبب میگردد دستکاری سود از طریق مدیریت سود کاهش یابد. در همین ارتباط، محافظهکاری نقش مهمی را در محدود کردن گزارشگری فرصت طلبانه مدیران ایفا مینماید. همچنین، محافظهکاری سبب کاهش یافتن انگیزههای شرکت برای مدیریت سود میگردد که این امر سبب کاهش سوگیریهای ناشی از فرصت طلبی در حسابداری شده و آن را کاهش میدهد. پس انتظار بر این است که محافظهکاری نقش تعدیلکنندهای را بر ارتباط بین کیفیت حسابرسی و مدیریت سود ایفا کند، یافتههای پژوهش نیز در تایید این انتظارات است.
بورس اوراق بهادار
زهرا حیدری سورشجانی؛ داریوش فروغی؛ علیرضا رهروی دستجردی
چکیده
باور و انتظارات سرمایهگذاران، زمینهساز اتخاذ تصمیمها و شکلدهنده رفتار آنان است. داراییها منبع مهم تصمیمهای فعلی و آتی شرکتها است که نقشحیاتی بر باور سرمایهگذاران دارد. داراییهای حسابداری عدماطمینان در مورد ارزش ذاتی سهم را برطرف میکند و برانتظارات افراد از شرکت تاثیر میگذارد. همچنین آگاهیبخشی داراییهای ...
بیشتر
باور و انتظارات سرمایهگذاران، زمینهساز اتخاذ تصمیمها و شکلدهنده رفتار آنان است. داراییها منبع مهم تصمیمهای فعلی و آتی شرکتها است که نقشحیاتی بر باور سرمایهگذاران دارد. داراییهای حسابداری عدماطمینان در مورد ارزش ذاتی سهم را برطرف میکند و برانتظارات افراد از شرکت تاثیر میگذارد. همچنین آگاهیبخشی داراییهای حسابداری از ویژگیهای سود متمایز است. لذا ممکن است کیفیت سود بر رابطه آگاهیبخشی داراییها و باورهای سرمایهگذاران تاثیرگذار نباشد. پژوهش حاضر به بررسی رابطه آگاهیبخشی داراییهای حسابداری و باورهای سرمایهگذاران، با تاکید بر اثرات کیفیت سود حسابداری میپردازد. در این راستا نمونهای مشتمل بر 249 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دوره زمانی 1392-1401 انتخاب و آزمون شدهاست. مدل پژوهش نیز از طریق دادههای پنل با کنترل اثرات سال و صنعت به روش حداقل مربعات معمولی با خطای استاندارد مقاوم (خوشهبندی خطاها در سطح شرکت) برآورد شده است. به علاوه برای محاسبه آگاهیبخشی داراییها از رگرسیون غلتان ده ساله وقفه خالص داراییهای عملیاتی شرکت بر روی سود شرکت استفاده گردید. نتایج نشان داد، آگاهیبخشی داراییها در سطح کل و اختیاری بر باورهای سرمایهگذاران تاثیر مثبت دارد. اما آگاهیبخشی داراییها در سطح عوامل ذاتی بر باورهای سرمایهگذاران تاثیر ندارد. همچنین، کیفیت سود پایین خللی در ارتباط بین آگاهیبخشی داراییها در سطح کل و عوامل اختیاری با باورهای سرمایهگذاران ایجاد نمیکند. این یافتهها میتواند به استفادهکنندگان صورتهای مالی به خصوص سرمایهگذاران و سهامداران کمک نماید تا در حین برآورد ارزش ذاتی سهم در جهت تصمیم سرمایهگذاری، به آگاهیبخشی داراییهای حسابداری نیز توجه زیادی نمایند.
شاخص سودآوری
اعظم ولی زاده لاریجانی؛ فرزانه یوسفی اصل؛ فاطمه شیرزادی؛ نیلوفر زمانی
چکیده
رعایت مسئولیتهای اجتماعی و زیستمحیطی از ملزومات عصر رقابتی کنونی است و فشار رقابتی شرکتها در این شرایط، هزینههایی را بر شرکتها تحمیل میکند که میتواند عملکرد مالی شرکت را تحت تأثیر قرار دهد. در این پژوهش نقش تعدیلی قدرت رقابت در رابطه بین مسئولیتهای اجتماعی و زیستمحیطی با عملکرد مالی شرکتها بررسی شده است. ...
بیشتر
رعایت مسئولیتهای اجتماعی و زیستمحیطی از ملزومات عصر رقابتی کنونی است و فشار رقابتی شرکتها در این شرایط، هزینههایی را بر شرکتها تحمیل میکند که میتواند عملکرد مالی شرکت را تحت تأثیر قرار دهد. در این پژوهش نقش تعدیلی قدرت رقابت در رابطه بین مسئولیتهای اجتماعی و زیستمحیطی با عملکرد مالی شرکتها بررسی شده است. نمونه آماری این پژوهش شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه 1395 تا 1400 است. با غربالگری منظم شرکتها، 108 شرکت بهعنوان نمونه انتخاب شده است. پس از بررسی فرضهای کلاسیک رگرسیون، الگوی دادههای تابلویی با اثرات ثابت استفاده شده است. نتایج نشان داد عملکرد اجتماعی با عملکرد مالی رابطه مثبت دارد و قدرت رقابت بر رابطه بین عملکرد اجتماعی با عملکرد مالی نقش تعدیلی منفی دارد. عملکرد زیستمحیطی با عملکرد مالی رابطه مثبت دارد و قدرت رقابت بر این رابطه، نقش تعدیلی منفی دارد. با توجه به ضرایب بهدستآمده، بُعد اجتماعی شرکت نسبت به بُعد زیستمحیطی، در افزایش عملکرد مؤثرتر است.