Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The economic development necessitate that accounting system should provide accurate, on-time, and reliable information to all parties involved in the planning, implementation and controlling of development projects. So in developing countries such as Iran, accounting education and its development is part of the infrastructure required for economic development.
Past studies shows that Iranian accounting education system suffers from some fundamental deficiencies, and does not identify and educate true talents to create essential expertise for different sectors as expected. To remove such barriers, identification of development barriers will be the first step to be taken.
This research, tries to recognize these barriers, and to determine how much important is each of them. At the end, some recommendations have been presented to remove those barriers based on the results. The results show that poor English language ability and IT skills is the most important factor which can be considered as accounting education development barrier in Iran

Keywords

.1 اعتمادی، حسین و علی نیک خوواه آزاد. ) 1333 (. شناسایی عوامل و موانع رشد آموزش
حسابداری در ایران و ارائه برنامه کارا و کارآم . د مجلوه مودرس . شوماره 6، بهوار 33 ، ص ص
- .131 111
.1 ، به آیین، یعقوب. ) 1324 (. تفکر انتقادی در آموزش حسابدار . ی مجلوه حسوابرس . شوماره 35
- .45 پاییز 24 ، ص ص 49
.3 دلاور، علی. ) 1323 (. مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. )چاپ سووم(،
تهران: انتشارات رشد.
.5 رودکی، جمال. ) 1332 (. راهبردهای اساسی نظام جامع آموزش حسابداران آینده ایران تحلیلی
از نظام های پیشنهادی آموزش حسابداری کشورهای در حال توسع . ه مجلوه حسوابدار . ویوژه
- .44 پنجمین سمینار سراسری حسابداری، شماره 133 ، آذر 32 ، ص ص 66
.4 عرب مازار یزدی، محمد، حجت ثابتی و علوی گلوی. ) 1326 (. آموزش حسابداری در عصر
- .16 فناوری اطلاعات و ارتباطا . ت مجله حسابدار. شماره 193 ، دی 26 ، ص ص 31
.6 ، گرگز، منصور. ) 1339 (. آموزش حسابداری؛ تنگناها و راهکاره.ا مجله حسابدار. شوماره 136
- .13 اردیبهشت 39 ، ص ص 19
.3 مؤمنی، منصور و علی فعال قیومی. ) 1326 (. تحلیل های آماری با استفاده از SPSS . )چواپ
اول(، تهران: نشر کتاب نو.
.2 مجله حسابدار. ) 1335 (. گفتگو با دکتر علی ثقفی درباره برپایی دوره دکتری حسابدار . ی مجله
- .31 حسابدار. شماره 139 ، مرداد 35 ، ص ص 34
.9 مجله حسوابرس . ) 1321 (. میزگرد رویکردهای نوین و سنتی آموزش و چالش های آن در رشته
- .19 حسابدار . ی مجله حسابرس. شماره 13 ، آذر و دی 21 ، ص ص 33
.13 مجله حسابرس. ) 1324 (. میزگرد آموزش و پژوهش حسابداری در ایران. مجلوه حسوابرس.
- .16 شماره 35 ، پاییز 24 ، ص ص 39
.11 محمدزاده سالطه، حیدر و سونیا پناهی. ) 1323 (. ظهور عصر فناوری اطلاعات افول روش های
- .91 سنتی آموز . ش مجله حسابرس. شماره 51 ، زمستان 23 ، ص ص 93
.11 نوروش، ایرج. ) 1332 (. به سوی آینده ای برای زیرساخت حسابداری کشورهای در حال توسع . ه
- .43 فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 19 ، مهر 32 ، ص ص 25
13. Albrecht, W. S., and R. J. Sack. (2000). Accounting Education: Charting the Course through a Perilous Future. Sarasota, Florida: American Accounting Association.
14. Bill, B. (2010). The Development of Accounting Education. University of Missisippi, (Cited 29 June 2011), On-line available at: http://commons.AAAhq.org/posts/f70b7ee91d.
موانع پیشرفت آموزش حسابداری در ایران 31
15. Brookner, L., and E. Heilman. (1960). Technical Assistance in Accounting in Turkey. The Accouting Review. Vol. 35, No. 1, Jan. 60, pp. 33-36.
16. Nelson, I. T., V. P. Vendrzyk, J. J. Quirin, and S. E. Kovar. (2008). Trends in Accounting Student Characteristics: Results from a 15-Year Longitudinal Study at FSA Schools. Issues in Accounting Education, Vol. 23, No. 3, pp. 373-389.
17. Urbancic, F. R. (2009). Individual and Institutional Contributors to Research in Accounting Education. The Accounting Educators’ Journal, Vol. 19, pp. 21–44.