حسابداری مالی
موسی بزرگ اصل؛ محمد مرفوع؛ مهدی ماهاننژاد
چکیده
ویژگیهای زبانشناختی اطلاعات تهیه شده توسط مدیریت واحد تجاری، میتواند موجب تسهیل در نیل به اهداف انتقال واقعیتهای اقتصادی شود. بر همین اساس در سالیان اخیر این ویژگیها همواره مورد توجه پژوهشهای حوزه حسابداری و مالی رفتاری بوده است. بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر لحن گزارشگری مالی بر حقالزحمه حسابرسی میباشد. ...
بیشتر
ویژگیهای زبانشناختی اطلاعات تهیه شده توسط مدیریت واحد تجاری، میتواند موجب تسهیل در نیل به اهداف انتقال واقعیتهای اقتصادی شود. بر همین اساس در سالیان اخیر این ویژگیها همواره مورد توجه پژوهشهای حوزه حسابداری و مالی رفتاری بوده است. بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر لحن گزارشگری مالی بر حقالزحمه حسابرسی میباشد. قلمرو زمانی پژوهش، دورة زمانی 1390 تا 1397 بوده و نمونة پژوهش شامل 63 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. لحن گزارشگری مالی، براساس الگوی محمد و همکاران (2019) اندازهگیری شده است. همچنین، به منظور محاسبه حقالزحمه حسابرسی از لگاریتم طبیعی آن بهره گرفته شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیهها با بهرهمندی از الگوی رگرسیون چند متغیره و دادههای ترکیبی انجام شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه حاکی از آن است که لحن گزارشگری مالی تأثیر منفی و معناداری بر حقالزحمه حسابرسی دارد. به بیانی، هر چقدر لحن گزارشگری مالی خوشبینانهتر باشد، حسابرسان مبلغ کمتری به عنوان حقالزحمه مطالبه میکنند. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که لحن گزارشگری مالی معیارهایی را منعکس میکند که حسابرسان در ارزیابی ریسک حسابرسی آنها را مد نظر قرار میدهند.