محسن خوش طینت؛ زهیر نمازی
دوره 2، شماره 7 ، مهر 1383، ، صفحه 55-76
چکیده
از گذشته، نسبت هایی همچون نسبت جاری و نسبت آنی برای ارزیابی قدرت نقدینگی و توانایی شرکت در بازپرداخت بدهی ها مورد استفاده تحلیل گران بوده است ولی به لحاظ نقص ها و کاستی هایی که این دو نسبت دارا می باشند، در چند سال اخیر نسبت هایی همچون شاخص نقدینگی، شاخص فراگیر نقدینگی، مانده نقدی خالص، دوره تبدیل نقد، لامباو را ارائه داده اند. در این ...
بیشتر
از گذشته، نسبت هایی همچون نسبت جاری و نسبت آنی برای ارزیابی قدرت نقدینگی و توانایی شرکت در بازپرداخت بدهی ها مورد استفاده تحلیل گران بوده است ولی به لحاظ نقص ها و کاستی هایی که این دو نسبت دارا می باشند، در چند سال اخیر نسبت هایی همچون شاخص نقدینگی، شاخص فراگیر نقدینگی، مانده نقدی خالص، دوره تبدیل نقد، لامباو را ارائه داده اند. در این مقاله علاوه بر معرفی این نسبتهای نوین از طریق محاسبه همبستگی نسبت های نوین (شاخص فراگیر نقدینگی، مانده نقدی خالص و دوره تبدیل وجه) با نسبتهای سنتی (نسبت جاری و آنی) تا حدودی به محتوای اطلاعاتی آنها پی خواهیم برد. برای این منظور تمام شرکت های فعال سازمان بورس و اوراق بهادار در صنعت مواد غذایی انتخاب و نسبتهای مورد نظر برای دوره پنج ساله 77-81 محاسبه و همبستگی آنها به وسیله نرم افزار SPSS محاسبه گردید. نتایج این تحقیق نشان میدهد که نسبتهای مورد نظر هرچند همبستگی نزدیکی با نسبتهای سنتی دارند ولی دارای تفاوتهایی نیز بوده که میتوانند در تصمیم گیری نقش مهمی ایفا نمایند و همچنین دارای بار اطلاعاتی متفاوت تری نسبت به نسبتهای سنتی اند و میتوانند راهنمای استفاده کنندگان از این نسبتها در اخذ تصمیمات بهینه باشند.