ابزارهای حسابداری
وحید محمدرضاخانی؛ جعفر باباجانی؛ فرخ برزیده
چکیده
حسابرسی داخلی در بخش عمومی می تواند با ارائه خدمات اطمینان بخش و مشاورهای جهت بهبود و رفع چالشهای موجود، سازمانها را در ارائه خدمات بهتر و دستیابی به اهداف حمایت کند. هدف این پژوهش ارائه الگویی برای استقرار حسابرسی داخلی در دستگاههای دولتی بخش عمومی کشورمان می باشد، این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی بوده که با استفاده از روش دلفی ...
بیشتر
حسابرسی داخلی در بخش عمومی می تواند با ارائه خدمات اطمینان بخش و مشاورهای جهت بهبود و رفع چالشهای موجود، سازمانها را در ارائه خدمات بهتر و دستیابی به اهداف حمایت کند. هدف این پژوهش ارائه الگویی برای استقرار حسابرسی داخلی در دستگاههای دولتی بخش عمومی کشورمان می باشد، این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی بوده که با استفاده از روش دلفی فازی صورت پذیرفته است. جامعه آماری متشکل از 85 نفر از افراد متخصص و صاحبنظر در زمینه حسابرسی داخلی بوده که با استفاده از روش نمونه گیری غیراحتمالی- زنجیره ای به عنوان گروه خبرگان پژوهش انتخاب شدند. در نهایت پس از اجماع خبرگان پژوهش الگوی استقرار حسابرسی داخلی در دستگاه های دولتی بخش عمومی متناسب با شرایط کشورمان ارائه گردید. این الگو می تواند علاوه بر یاری رسانی به وزیران و روسای دستگاه های دولتی در ارتقای سطح ایفای و ارزیابی مسوولیت پاسخگویی مالی و عملیاتی، موجبات رشد و بهبود سیستم نظارت مالی و افزایش کارایی، اثربخشی و صرفه اقتصادی در بخش عمومی را به دنبال داشته باشد.
حسابداری وجنبه های مختلف مالی
علی اکبر جوان؛ جعفر باباجانی؛ محمد مرفوع؛ فرخ برزیده
چکیده
استفادهکنندگان در تصمیمگیریهای اقتصادی، نیاز به اطلاعات مالی با کیفیت دارند و حسابرسی مستقل نقش عمدهای را در ارتقای کیفیت گزارشگری مالی ایفا میکند. لذا در این پژوهش سعی گردید با بهره-گیری از روش تحقیق دلفی فازی و نظرخواهی از خبرگان حرفهای، ضمن شناسایی معیارهای بهبود کیفیت حسابرسی، الگویی مناسب برای محیط اقتصادی ایران، ...
بیشتر
استفادهکنندگان در تصمیمگیریهای اقتصادی، نیاز به اطلاعات مالی با کیفیت دارند و حسابرسی مستقل نقش عمدهای را در ارتقای کیفیت گزارشگری مالی ایفا میکند. لذا در این پژوهش سعی گردید با بهره-گیری از روش تحقیق دلفی فازی و نظرخواهی از خبرگان حرفهای، ضمن شناسایی معیارهای بهبود کیفیت حسابرسی، الگویی مناسب برای محیط اقتصادی ایران، با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی طراحی شود. همچنین وضع موجود و مطلوب کیفیت شاخصههای بهبود کیفیت حسابرسی در ایران نیز مقایسه شده است و در نهایت ابعاد کیفیت حسابرسی از نظر اهمیت رتبهبندی شدهاند. بدین منظور به پیروی از هیأت استانداردهای بینالمللی حسابرسی و اطمینانبخشی 60 شاخص احصاء گردید که در پنج بُعد الف. عوامل ورودی با 21 شاخص؛ ب. عوامل فرآیندی با 10 شاخص؛ ج. عوامل خروجی با 9 شاخص؛ د. تعاملات اصلی با 10 شاخص؛ و و. عوامل زمینهای با 10 شاخص طبقهبندی شد. دادهها با استفاده از نرم افزارهای R و Amos و Super Decisions مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش حاکی از پذیرفتهشدن 54 شاخص میباشد که الگویی برای بهبود کیفیت حسابرسی فراهم میکند. همچنین نتایج حاصل از مقایسه وضع موجود و وضع مطلوب شاخصههای بهبود کیفیت حسابرسی بیانگر اختلاف معنادار بین وضع موجود محیط کیفیت حسابرسی در ایران با محیط مطلوب است. در نهایت نتایج حاصل از رتبهبندی ابعاد موثر بر بهبود کیفیت حسابرسی نشان میدهد که عوامل فرآیندی در رتبهی اول اهمیت از دیدگاه خبرگان، عوامل ورودی در رتبهی دوم، تعاملات اصلی و عوامل زمینهای هر دو در رتبهی سوم و عوامل خروجی در رتبهی چهارم قرار گرفتهاند.
حسابداری وجنبه های مختلف مالی
محمد نمازی؛ امین ناظمی؛ نویدرضا نمازی؛ اسماعیل موذنی
چکیده
این پژوهش، به بررسی نظام بودجهریزی عملیاتی دستگاههای اجرایی ایران در قالب چهار گروه عوامل زمینهای، عوامل ساختاری، عوامل انسانی و سایر عوامل مؤثر بر بودجهریزی عملیاتی و تلفیقی با الگوی تکامل یافته روش ارزیابی متوازن، میپردازد. جامعه آماری شامل کلیه دستگاههای اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری است. دادهها با ...
بیشتر
این پژوهش، به بررسی نظام بودجهریزی عملیاتی دستگاههای اجرایی ایران در قالب چهار گروه عوامل زمینهای، عوامل ساختاری، عوامل انسانی و سایر عوامل مؤثر بر بودجهریزی عملیاتی و تلفیقی با الگوی تکامل یافته روش ارزیابی متوازن، میپردازد. جامعه آماری شامل کلیه دستگاههای اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری است. دادهها با استفاده از روش پیمایشی و استفاده از 182 پرسشنامه به دست آمد و با کمک روش معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS مورد تحلیل قرار گرفت. در این پژوهش، ترکیبی از الگوهای سه عاملی شه و سه شاخگی مدیریت جهت بودجهریزی عملیاتی استفاده شد. عملکرد دستگاههای اجرایی بر اساس ارزیابی متوازن مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که سازههای «عوامل ساختاری»، «عوامل انسانی» و «سایر عوامل مؤثر در استقرار بودجهریزی عملیاتی، بر عملکرد دستگاههای اجرایی تأثیر مثبت و معناداری دارند ولی سازه «عوامل زمینهای» تأثیر معناداری بر عملکرد ندارد. همچنین، نتایج آزمون الگوی مذکور بر جامعه هدف، نشان داد که متغیرهای بودجهریزی عملیاتی بر عملکرد دستگاههای اجرایی از طریق فن ارزیابی متوازن تأثیر مثبت و معناداری دارند. این یافتهها مبانی نظری بودجهریزی عملیاتی به ویژه عوامل ساختاری، عوامل انسانی، عوامل زمینهای و سایر عوامل تاثیرگذار را تایید میکنند.
گزارش های حسابداری
محمدجواد سلیمی؛ قاسم بولو؛ مقصود امیری؛ حامد ذاکری
چکیده
گزارش پیشبینی سود به عنوان یکی از گزارشهای مهم و موثر در تصمیمگیری سرمایهگذاران تلقی میشود. هدف از این مطالعه ارائه چارچوب گزارشگری پیشبینی سود در بازار سرمایه ایران است. برای دستیابی به هدف پژوهش، ابتدا با مطالعه مبانی نظری و پیشینه پژوهش و همچنین مصاحبه با 21 خبره به روش گلوله برفی و استفاده از روش تحلیل تم چارچوب گزارشگری ...
بیشتر
گزارش پیشبینی سود به عنوان یکی از گزارشهای مهم و موثر در تصمیمگیری سرمایهگذاران تلقی میشود. هدف از این مطالعه ارائه چارچوب گزارشگری پیشبینی سود در بازار سرمایه ایران است. برای دستیابی به هدف پژوهش، ابتدا با مطالعه مبانی نظری و پیشینه پژوهش و همچنین مصاحبه با 21 خبره به روش گلوله برفی و استفاده از روش تحلیل تم چارچوب گزارشگری پیشبینی سود شناسایی شد. سپس با اجرای روش دلفی فازی و نظرخواهی از 183 خبره با استفاده از پرسشنامه و روش نمونهگیری قضاوتی هدفمند چارچوب گزارشگری مورد اجماع قرار گرفت و چارچوب گزارشگری پیشبینی سود در بازار سرمایه ایران ارائه شد. جامعه آماری پژوهش، اعضا هیات علمی دانشگاه، شاغلان در سازمانهای نظارتی، سرمایهگذاران، حسابرسان و تهیهکنندگان اطلاعات مالی بودند. نتایج پژوهش نشان داد که از 122 تم تفصیلی استخراج شده از طریق تحلیل تم در قالب 6 تم اصلی و 14 تم فرعی، 97 تم تفصیلی، اجماع گروه دلفی را کسب نمودند و به عنوان اجزای چارچوب گزارشگری پیشبینی سود شناسایی شدند. عناصر اصلی چارچوب گزارشگری پیشبینی سود عبارت است از کلیات، پیشزمینهها، مشخصات، پیامدها، چالشها و ارزیابی. یافتههای این پژوهش میتواند راهنمای مناسبی جهت تدوین استانداردهای گزارشگری مالی و اصلاح رویهها و مقررات باشد.